Wzrost cen zniechęca Polaków do wódki

Polska pozostaje jednym z największych rynków mocnych alkoholi na świecie. Krajowa Żubrówka jest na siódmym miejscu na świecie pod względem sprzedaży. Wzrost cen na skutek podwyższenia akcyzy spowodował jednak zmianę preferencji krajowych konsumentów. Lepiej sprzedają się trunki w kompaktowych opakowaniach i te zawierające mniejszą ilość procentów. Drastyczny spadek spożycia jednak branży nie grozi.

Wzrost cen zniechęca Polaków do wódki


- Rynek alkoholi w Polsce dochodzi do siebie po bardzo dużej zmianie, jaką spowodowało podniesienie podatku akcyzowego na przełomie 2013 i 2014 roku - przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik prasowy producenta alkoholi, firmy CEDC International. - Jednym z praktycznych efektów wzrostu akcyzy były również podwyżki cen.

Średnie ceny kluczowych marek zwiększyły się do kilku złotych na tradycyjnej, półlitrowej butelce. W wyniku podwyżki zmieniają się preferencje konsumentów.

- Z punktu widzenia konsumentów wzrost cen był duży - tłumaczy Krzysztof Kouyoumdjian. - Polacy nie skupiają się więc już na półlitrówkach, ale coraz chętniej sięgają po mniejsze objętości, takie jak 100 czy 200 ml.

Coraz większą popularnością cieszą się także inne kategorie alkoholi, szczególnie te z mniejszą zawartością procentów.

- Bardzo dynamicznie rozwijają się takie segmenty, jak whisky, wina, burbony czy inne alkohole, które jeszcze kilka lat temu nie były tak popularne wśród Polaków - zauważa Kouyoumdjian.

Według raportu Scotch Whisky Association, stowarzyszenia producentów szkockiej whisky, Polska jest na 17. miejscu w Europie pod względem spożycia tego trunku na jednego mieszkańca. Szacuje się, że w 2013 roku pełnoletni Polak wypił nieco ponad pół litra whisky. Według prognoz The International Wine & Spirit Research w ciągu najbliższych pięciu lat spożycie tej odmiany alkoholu w Polsce będzie rosnąć o około 8 proc. rocznie.

- Polska nadal jest w pierwszej trójce największych rynków, jeśli chodzi o konsumpcję mocnych alkoholi i wódki na całym świecie, zarówno czystej, jak i kolorowej - dodaje Krzysztof Kouyoumdjian. - Firmy, które mają mocną pozycję na krajowym rynku, siłą rzeczy liczą się także na świecie. To właśnie z tego powodu tak znane marki polskich wódek, jak chociażby nasza Żubrówka, okazują się bardzo mocnymi graczami na rynku światowym.

Jak wynika z zestawienia międzynarodowego magazynu „Impact” Żubrówka, z ubiegłoroczną sprzedażą na poziomie 5,2 mln dziewięciolitrowych opakowań, jest obecnie 7. największą marką wódki na świecie (pierwszą pozycję zajął Smirnoff, należący do koncernu Diageo z Wielkiej Brytanii). W zestawieniu wszystkich alkoholi (łącznie z whisky, burbonem oraz brandy) marka zajęła 40. miejsce. Była także najszybciej rosnącą marką alkoholową świata. Jej sprzedaż w ciągu ubiegłego roku wzrosła o 29,5 proc.

Zdaniem Kouyoumdjiana prognozowanie rozwoju sytuacji na rynku alkoholi jest trudne.

- Gdyby udało się zachować ten nieduży bądź w miarę podobny do roku ubiegłego poziom sprzedaży, to byłoby bardzo dobrze. Wydaje nam się jednak, że trudno spodziewać się, aby rynek, zwłaszcza mocnych alkoholi, czystych wódek, odbił i zaczął rosnąć nawet w kilkuprocentowym tempie - informuje Kouyoumdjian.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~polak2

A wystarczy kilo cukru i troszkę drożdzy.Teraz robi się regulację elektronicznie więc wychodzi super nie mety jak kiedyś .............a jeszcze do tego śliwki wychodzi miodzio............

! Odpowiedz
1 2 ~ola

Naród na trzeźwo już nie wybierze PO.

! Odpowiedz
1 3 ~kkk11

W wyniku podwyżki zmieniają się preferencje konsumentów.glupota niczego sie nie nauczyli nic sie nie zmienia poza dostawcami po prostu wiecej kupuja lewego i tanszego juz to raz przerabiali nauka poszła w las ale co sie dziwic PAsozyty zPO zarżneli by kure znoszaca zlote jaja gdyby im unia kazała

! Odpowiedz
1 1 ~erererer

akcyza w górę+sprzedaż w dół=dochody z akcyzy na tym samym poziomie, mniejsze spożycie alkoholu co sugeruje że cel walki z alkoholizmem został zakończony sukcesem?

! Odpowiedz
0 6 ~eqweqweqweqweqwe

nie ma już Polskiej wódki. Ten syf już jest sprzedany.
Po pierwsze ceny obniżają konsumpcje po drugie jakość. Wódki generalnie już się nie produkuje. Ta woda o smrodzie wódki i smaku jest nie do wypicia. Ja przestałem pic ten syf jak pogadałem sobie z człowiekiem który pracował przy tym. To samo tyczy się "PIWA".

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 0 ~Balsam

Jak piles syf to nie poznales smaku dobrej wodki.

! Odpowiedz
1 6 ~s6

Przecież Żubrówka nie jest krajowa, a należy do Russian Standard.

! Odpowiedz
0 3 ~jesh-ldn

spokojnie, niech debile z nie-rzadu podnosza acyzy - na stryszkach juz chlodnicie ludzie stawiaja...

! Odpowiedz
2 8 ~trzeźwość

Nieumiarkowane picie alkoholi w tym piwa tak modnego wśród młodzieży, może doprowadzić do powstania choroby uzależnieniowej od alkoholu a nie leczony alkoholizm prowadzi do alkoholizmu przewlekłego tzn. takiego kiedy człowiek już musi pić, żeby poczuć się lepiej a głowa o niczym innym nie myśli tylko o zdobyciu alkoholu. Czyli - ostrożnie z alkoholem gdyż choroba uzależnieniowa od alkohol czyha na każdego kto o tej alkoholowej zasadzce nie pamięta, nie zdaje sobie sprawy albo zwyczajnie nie wie. Bądź mądry i nie pij - postaw na trzeźwe życie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 2 ~Paweł

wszystko jest dla ludzi.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne