Po wycofaniu się McDonald’s z Rosji lokale sieci zostaną zastąpione przez rosyjską markę Wujek Wania. Nawiązanie do amerykańskiej sieci fast-food widać choćby w logo, w którym pozostały złote łuki na czerwonym polu, z tym że zamiast litery „M” tworzą rosyjskie „W”.


Wniosek o zatwierdzenie znaku towarowego Wujek Wania został złożony w rosyjskim urzędzie patentowym 12 marca, zaledwie cztery dni po tym, jak amerykańska sieć McDonald’s, w związku z inwazją Rosji na Ukrainę, poinformowała o wycofaniu się z rosyjskiego rynku i dwa dni przed oficjalnym zamknięciem 850 lokali.
Nowe logo rosyjskiej marki złożone w urzędzie patentowym łudząco przypomina znak towarowy McDonald's. Złote łuki na czerwonym polu, tworzące dotychczas literę „M” zostały obrócone o 90 stopni, tak by powstała rosyjska litera „B”, czyli „W” w rosyjskim alfabecie.
Powstanie sieci Wujek Wania to jeden z pierwszych kroków zmierzających do zastąpienia zagranicznych sieci ich rosyjskimi odpowiednikami. Z takim apelem wystąpił m.in. Wiaczesław Wołodin, przewodniczący rosyjskiego parlamentu czy Siergiej Sobianin, mer Moskwy.
MKZ