REKLAMA

Wielkie banki na celowniku - w USA chcą zamykać szkodliwe instytucje

Michał Kisiel2017-10-05 08:44analityk Bankier.pl
publikacja
2017-10-05 08:44

Na początku września Maxine Waters, przedstawicielka Demokratów w Komisji ds. Usług Finansowych Izby Reprezentantów wskazała, że przykład afery Wells Fargo pokazuje, iż niektóre instytucje stały się zbyt wielkie, by dało się nimi skutecznie zarządzać. 4 października partia przedstawiła projekt ustawy, który przewiduje zamykanie banków, które wielokrotnie stosowały szkodliwe dla konsumentów praktyki.

Skandal, który wciąż rozwija się wokół Wells Fargo, jest jedną z przesłanek nowej propozycji przygotowanej przez Partię Demokratyczną. Przypomnijmy, że jeden z największych amerykańskich banków przez lata uwikłany był w praktykę zakładania „kont-widm” i sprzedaży produktów nieświadomym klientom. Pracownicy zmuszani do realizowania nierealnych planów sprzedażowych posunęli się do oszustw, które przez dłuższy nie były w stanie wychwycić władze instytucji.

fot. Mike Blake / / FORUM

Jak donosi agencja Reuters, projekt ustawy przedstawionej przez Maxine Waters, przedstawicielkę Demokratów w Komisji ds. Usług Finansowych Izby Reprezentantów, zakłada, że przeciwko bankom będzie można podjąć radykalne działania. Jeśli instytucja „w powtarzalny sposób naruszała prawo szkodząc konsumentom”, organy nadzoru będą miały 120 dni by rozpocząć proces zamykania lub dzielenia na części banku i wykluczenia zarządzających nim menedżerów z dalszej pracy w sektorze.

W projekcie jako praktyki szkodzące konsumentom wymieniono m.in. niewłaściwą obsługę skarg klientów, angażowanie się w „zwodnicze działania biznesowe” oraz otwieranie nieautoryzowanych rachunków, co jest czytelnym nawiązaniem do afery Wells Fargo. Zgodnie z ustawą, w ciągu 90 dni od jej wejścia w życie, nadzór będzie musiał dokonać przeglądu praktyk stosowanych przez banki, które zaliczono do grupy globalnie systemowo istotnych.

Zarządzający wielkimi instytucjami będą musieli również corocznie potwierdzać, że dokonali przeglądu wszystkich linii biznesowych pod kątem zgodności z wymaganiami stawianymi przez prawo ochrony konsumentów. Wśród banków, które miałyby taki obowiązek wymieniono JP Morgan, Bank of America, Wells Fargo i Citigroup. Zakłada się dodatkowo zwiększenie odpowiedzialności cywilnej i karnej dla menedżerów bankowych.

Zdaniem Demokratów prezentujących projekt organy nadzoru do tej pory nie korzystały w wystarczającym stopniu z przysługujących im uprawnień. Propozycja ma radykalny charakter i zapewne spotka się z ostrym sprzeciwem Republikanów, którzy mają większość w Kongresie, jest jednak oznaką zniecierpliwienia niektórych parlamentarzystów bezkarnością kadry menedżerskiej wielkich banków.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje, jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona. Telefon: 501 820 788

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
qrara
Te banki zapraszamy do Polski, będzie im jak u Pana Boga za piecem.
NIK o ochronie klientów rynku finansowego
Podziel się Udostępnij Drukuj
07 maja 2014 07:20

Ochrona praw klientów rynku finansowego w Polsce była w latach 2011-2013 nieskuteczna. Działalność Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru
Te banki zapraszamy do Polski, będzie im jak u Pana Boga za piecem.
NIK o ochronie klientów rynku finansowego
Podziel się Udostępnij Drukuj
07 maja 2014 07:20

Ochrona praw klientów rynku finansowego w Polsce była w latach 2011-2013 nieskuteczna. Działalność Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych i powiatowych rzeczników konsumentów, choć prowadzona zgodnie z prawem, nie stwarzała klientom rynku finansowego dostatecznej ochrony.
Z tego powodu utrzymywał się wysoki odsetek wadliwych wzorców umów oraz rosła liczba skarg na podmioty rynku finansowego. Niejasny podział kompetencji pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów zniechęcał poszkodowanych do dochodzenia swoich praw. Problemem było też praktycznie niefunkcjonujące sądownictwo polubowne. Według badań Komisji Europejskiej poziom zaufania konsumentów do instytucji publicznych, mających chronić konsumentów w Polsce, należał do najniższych w Unii Europejskiej

Powiązane: Stany Zjednoczone/USA

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki