REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Wciąż nie wiadomo jaka część A4 będzie płatna

2012-01-20 14:40
publikacja
2012-01-20 14:40
Władze Gliwic organizują akcję sprzeciwu wobec wprowadzenia opłat na odcinku autostrady A4, który stanowi południową obwodnicę miasta. Przypominają obietnice polityków i przygotowały w piątek spotkanie w tej sprawie samorządowców i parlamentarzystów.

Według Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają prace nad systemowym rozwiązaniem opłat za odcinki autostrad przebiegające w obrębie aglomeracji. Sprawa nie dotyczy wyłącznie Gliwic, ale też np. Torunia czy Rzeszowa.

Gliwickich samorządowców wzburzyły w ostatnich dniach medialne informacje o zbliżającym się wprowadzeniu odpłatności za przejazd państwową autostradą A4 między Gliwicami a Wrocławiem. W pobliżu węzła autostradowego Gliwice Sośnica i przy trzech innych węzłach wokół tego miasta stawiane są bramki. Pobór opłat ma ruszyć w połowie roku.

Chociaż zgodnie z prawem autostrady w Polsce są płatne, wyjątkiem są odcinki nieprzystosowane do poboru opłat, m.in. część autostrad w aglomeracji katowickiej. Wiadomo, że bezpłatnie nadal będzie można jeździć np. autostradą A4 od gliwickiej Sośnicy do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach.

"Nie ma jednak pewności, co będzie z całą południową obwodnicą Gliwic, którą tworzy ponad 19-kilometrowa część autostrady A4. Przy węzłach powstają bramki, a ministerstwo milczy" - wskazał rzecznik gliwickiego magistratu Marek Jarzębowski.

Dodał, że samorząd nie ma informacji, aby resort transportu pracował nad przepisami, które umożliwiają bezpłatny przejazd autostradowymi obwodnicami miast.

Dlatego prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz na piątkowe popołudnie zwołał spotkanie, którego uczestnicy mają rozmawiać o sposobie zapewnienia bezpłatnego przejazdu autostradowymi obwodnicami. Frankiewicz zaprosił m.in. reprezentantów sąsiednich gmin, śląskich parlamentarzystów i przedstawicieli ministerstw.

Władze Gliwic zabiegały o bezpłatny przejazd autostradową obwodnicą miasta od połowy lat 90. Przedstawiciele kolejnych rządów obiecywali, że przejazd autostradami w obrębie Gliwic będzie bezpłatny, a w ruchu lokalnym zostanie wprowadzony tzw. bilet zerowy. Deklaracje w tej sprawie politycy składali również przed ubiegłorocznymi wyborami.

"Słowo - zwłaszcza polityka - musi coś znaczyć. Będziemy egzekwować to, co obiecano nam na piśmie i co usłyszeliśmy" - podkreślił prezydent Gliwic. Jak zaznaczył, przed wyborami kandydaci chętnie deklarowali pomoc w rozwiązywaniu problemów miasta i regionu, a teraz jest okazja, by się zaangażowali. Dodał, że decyzje zapadną w ministerstwie i że liczy zwłaszcza na wsparcie członków rządzącej Platformy.

O szanse na to, by autostrady w obrębie aglomeracji śląskiej były w całości bezpłatne, pytany był m.in. podczas wizyty w Katowicach 6 października premier Donald Tusk. Odpowiedział wtedy, że "wszystko to, co jest ruchem wewnątrz aglomeracji, co de facto jest ruchem miejskim, nie powinno być obarczone opłatami". Przypomniał jednocześnie, że autostrady w Polsce są ustawowo drogami płatnymi.

"Być może będzie to wymagało też przebudowania prawa, bo nam nie chodzi o to, żeby utrudniać ludziom życie. Chodzi o to, że użytkownicy autostrad muszą płacić za autostrady, bo inaczej muszą płacić wszyscy podatnicy. Natomiast nie może to komplikować życia mieszkańcom w obrębie miejscowości tam, gdzie autostrady przejeżdżają i Śląsk jest tutaj bardzo specyficznym miejscem ze względu na rozmiar aglomeracji i skrzyżowanie dróg autostradowych" - mówił w październiku premier.

W piątek rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Mikołaj Karpiński poinformował PAP, że w resorcie "wypracowywane jest obecnie kompleksowe rozwiązanie dla kwestii obwodnic autostradowych". Wskazał, że ministerstwo zdaje sobie sprawę, że to kwestia ważna dla społeczności, bo dotyczy sprawy "bezpłatnego lub ulgowego" poruszania się w granicach aglomeracji.

Ponieważ sprawa dotyczy nie tylko aglomeracji katowickiej i woj. śląskiego (gdzie o prawo do bezpłatnej jazdy autostradami upominają się, prócz Gliwic, samorządy subregionu rybnickiego i Częstochowy), według Karpińskiego "nadrzędnym jest wypracowanie ogólnego, systemowego rozwiązania" regulującego również m.in. sprawę utrzymania takich odcinków dróg.

Dopiero po wypracowaniu decyzji systemowych resort zajmie się kwestiami technicznymi, np. czy mieszkańcy będą korzystać z biletów zerowych czy zastosowane będzie jakieś inne rozwiązanie. W piątek ministerstwo nie potrafiło określić terminu zakończenia prac nad sprawą. (PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

mtb/ amac/ gma/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
~osw
jak Tusk nie dotrzyma obietnicy to tym razem już będzie po nim.
~kr^26
Tak, już widzę jak nasze społeczeństwo zmądrzeje. Wystarczy właściwa nagonka mediów i ludzie pójdą za nim jak na mszę niedzielną. Polacy to naród który przez wieki był wykorzystywany, rozbierany, plądrowany i to chyba we krwi Polaków jest - godzić się ze swym losem i usługiwać ciemiężycielom.

Wystarczy spojrzeć na portale
Tak, już widzę jak nasze społeczeństwo zmądrzeje. Wystarczy właściwa nagonka mediów i ludzie pójdą za nim jak na mszę niedzielną. Polacy to naród który przez wieki był wykorzystywany, rozbierany, plądrowany i to chyba we krwi Polaków jest - godzić się ze swym losem i usługiwać ciemiężycielom.

Wystarczy spojrzeć na portale i komentarze internautów - ile głosów społeczeństwa mówi "ciągle narzekacie, ciągle jest wam źle"? Klapki na oczach większości nie pozwalają zobaczyć sytuacji społeczeństwa z szerszej perspektywy.

Dnia 2012-01-20 o godz. 21:29 ~osw napisał(a):
> jak Tusk nie dotrzyma obietnicy to tym razem już będzie po
> nim.
~Baca
podatki w paliwie miały być na drogi, autostrady są prywatne, a więc płatne, to ja pytam gdzie są te drogi za podatki ??? nawet drogi po Adolfie i Gierku mają być płatne ???.
Platforma robi z drogami tak jak ZUS z emeryturami, po prostu zdziera podatki i gdzieś roztrwania, innego tłumaczenia brak. Oj nie udał nam się ten Rząd, oj nie.
~jednak
Są 2 główne wjazdy do miasta: 1) ul. Pszczyńską (węzeł sośnica) 2) ul. Rybnicką (teraz ten zjazd będzie 2 km za bramkami).
Zaraz za Sośnicą na Pszczyńskiej jest zwężenie, bo szkoda było jeden most dobudować (przy takiej inwestycji !!!), już teraz się korkuje, a jak postawią bramki to wszyscy będą się tamtędy do miasta wciskać.
Są 2 główne wjazdy do miasta: 1) ul. Pszczyńską (węzeł sośnica) 2) ul. Rybnicką (teraz ten zjazd będzie 2 km za bramkami).
Zaraz za Sośnicą na Pszczyńskiej jest zwężenie, bo szkoda było jeden most dobudować (przy takiej inwestycji !!!), już teraz się korkuje, a jak postawią bramki to wszyscy będą się tamtędy do miasta wciskać. Genialnie, najdroższy węzeł w Europie zakorkowany. Brawo!
~alek
W Polsce wszystko powinno być za darmo, przecież zawsze mozemy liczyć na jakąś mannę z nieba.

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki