REKLAMA

W Łodzi odpisano umowę ws. tunelu dla Kolei Dużych Prędkości

2021-11-23 14:26
publikacja
2021-11-23 14:26
W Łodzi odpisano umowę ws. tunelu dla Kolei Dużych Prędkości
W Łodzi odpisano umowę ws. tunelu dla Kolei Dużych Prędkości
/ CPK

Umowę na opracowanie projektu budowlanego 4-kilometrowego tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi podpisali we wtorek przedstawiciele spółki CPK z konsorcjum firm Metroprojekt oraz Sud Architekt Polska. Prace budowalne mają ruszyć w 2023 roku.


Umowę wartą 59,8 mln zł netto podpisano we wtorek na dworcu Łódź Fabryczna, gdzie ma zaczynać się tunel dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla Kolei Dużych Prędkości.

Obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Marcin Horała zaznaczył, że to pierwsza z inwestycji CPK, która weszła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.

"Tak, jak mamy ponad 1000 km linii kolejowych w opracowaniach przygotowawczych, tak to jest pierwszy odcinek, w którym przechodzimy do kolejnego etapu, już etapu projektowego. (…) Największa korzyść z tunelu będzie w tym miejscu, bo łodzianie zyskają cały szereg nowych szybkich połączeń: do Poznania, a dalej Berlina, do Wrocławia, a dalej do Pragi, ale też przede wszystkim do CPK i Warszawy. Połączenie 45 minut do Warszawy będzie przełomem" – podkreślił.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda wskazał, że dzięki szybkiemu połączeniu do stolicy realna stanie się idea duopolis, czyli przybliżenia Warszawy i Łodzi. "To wielka i jedyna szansa dla Łodzi" – przekonywał.

Biegnący pod Łodzią 4-kilometrowy tunel ma być jednym z kluczowych elementów trasy kolei dużych prędkości między Warszawą i Łodzią oraz Poznaniem i Wrocławiem, czyli tzw. "Y". Stanie się on częścią linii kolejowej nr 85 w ramach tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Jego powstanie umożliwi Łodzi włączenie do sieci kolei dużych prędkości. Dzięki temu czasu przejazdu koleją z Łodzi do CPK ulegnie skróceniu do 30 minut; Warszawy do 45 minut, zaś Wrocławia i Poznania - do 1 godz. 10 min.

Według harmonogramu pierwsze podziemne prace budowlane mają ruszyć w 2023 r. Tunel ma być gotowy w tym samym czasie co Port Solidarność, czyli przed końcem 2027 r. (PAP)

autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Pożyczka gotówkowa w PKO Banku Polskim RRSO 7,45%

Pożyczka gotówkowa w PKO Banku Polskim RRSO 7,45%

Komentarze (8)

dodaj komentarz
ddaamm
„łodzianie zyskają cały szereg nowych szybkich połączeń: do Poznania, a dalej Berlina, do Wrocławia, a dalej do Pragi, ale też przede wszystkim do CPK i Warszawy.”

Nieźle, mój umiłowany Pan znów obiecuje połączenie koleją której nie ma, do miejsca, które nie istnieje :D

Policzmy:
Niefunkcjonalny
„łodzianie zyskają cały szereg nowych szybkich połączeń: do Poznania, a dalej Berlina, do Wrocławia, a dalej do Pragi, ale też przede wszystkim do CPK i Warszawy.”

Nieźle, mój umiłowany Pan znów obiecuje połączenie koleją której nie ma, do miejsca, które nie istnieje :D

Policzmy:
Niefunkcjonalny dworzec Łódź fabryczna działa w pełni od 2017 roku, brakuje torów w druga stronę (najdroższy dworzec w Polsce!).
Tak ważne tory powstaną w 2027 (jeśli nie będzie poślizgu jak w przypadku dworca, co jest pewne).
Razem daje to nam 400m torów rocznie.
Obiecane jest tysiąc. Kilometrów.
Łatwo policzyć, że w tym tempie zajmie to 2500 lat.
Tak wiec około roku 4520 inwestycje powinny być gotowe, a planiści stracą robotę i nastąpi samorozwiązanie spółki, wszak spełni swój cel xD
Więcej pokoleń na tych torach się utuczy, niż pokoleń Izraela w Biblii.
Genialne posunięcie dobrodzieja Horały Pierwszego z ery PIS.
grzegorzkubik
Łódź dopiero teraz rusza z kopyta. Warto odwiedzić miasto turystycznie. Mało turystów wiec nie jest drogo. Wpadnę tam jeszcze odwiedzić ponownie EC1.
300_pala
Ta ci ja wybudowano z dotacji z UE ??
ozz198
"Dopiero teraz" :D Taa, ładne bajki.
piotr76
A ten tunel co już od jakiegoś czasu drążą to do czego będzie?
jarekzbyszek
Podpisano umowę na projekt. Stara pisowska zagrywka. Gdyby zliczyć ile PIS podpisał projektów, koncepcji, planów, to Japonia może się obawiać, że ją przegonimy.

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki