REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Volkswagen zamknie trzy fabryki i zwolni tysiące pracowników

2024-10-28 17:25, akt.2024-10-28 18:49
publikacja
2024-10-28 17:25
aktualizacja
2024-10-28 18:49

Grupa Volkswagen planuje zamknięcie co najmniej trzech fabryk w Niemczech i zwolnienie dziesiątek tysięcy pracowników – ogłosiła w poniedziałek szefowa rady zakładowej firmy Daniela Cavallo. „Żadna z fabryk nie jest bezpieczna” – podkreśliła.

Volkswagen zamknie trzy fabryki i zwolni tysiące pracowników
Volkswagen zamknie trzy fabryki i zwolni tysiące pracowników
fot. fotokaleinar / / Shutterstock

Cavallo poinformowała, że plany redukcji miejsc pracy dotyczą wszystkich zakładów Volkswagena w Niemczech. Firma ta zatrudnia około 120 tys. osób w kraju, a połowa z nich pracuje w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii.

Volkswagen posiada dziesięć fabryk w Niemczech, z których sześć znajduje się Dolnej Saksonii, trzy w Saksonii i jedna w Hesji – podał portal tagesschau.

Szczególnie zagrożony cięciami jest zakład produkcyjny w Osnabrueck (Dolna Saksonia), który niedawno stracił zamówienie od Porsche – przekazała Cavallo.

Według szefowej rady zakładowej Volkswagena o planach cięć zostali poinformowani wcześniej wszyscy pracownicy. Zarząd planuje też przymusowe zwolnienia, a poszczególne działy fabryk mają zostać zamknięte lub przeniesione za granicę – powiedziała Cavallo.

Przedstawiciele koncernu oraz związku zawodowego IG Metall, zrzeszającego pracowników Volkswagena, spotkają się w środę na kolejnej turze negocjacji. Podczas gdy firma domaga się redukcji płac i zerowych podwyżek w ciągu najbliższych dwóch lat, związkowcy postulują wzrost wynagrodzeń.

We wrześniu Volkswagen anulował program zabezpieczenia zatrudnienia, który obowiązywał przez ponad 30 lat. Oznacza to, że od połowy 2025 roku możliwe będą przymusowe zwolnienia.

Rząd Niemiec w poniedziałek wezwał koncern do ratowania miejsc pracy. Według rzecznika rządu dla kanclerza Olafa Scholza istotne jest to, aby „ewentualne błędne decyzje kierownictwa z przeszłości nie działały na szkodę pracowników”. Celem pozostaje zachowanie i zabezpieczenie miejsc pracy – przekazano.

Po ogłoszeniu przez szefową rady zakładowej Volkswagena planów zamknięcia co najmniej trzech fabryk w Niemczech i redukcji miejsc pracy gazeta „Die Zeit” oceniła, że jeżeli spojrzy się na zyski Grupy Volkswagen, decyzja ta wydaje się zaskakująca. W 2023 r. zysk koncernu wyniósł ponad 22 mld euro – podała „Die Zeit”, powołując się na dane Bloomberga. To więcej niż zarobiły odpowiednio koncerny BMW i Mercedes.

Jednak – jak zwrócił uwagę portal tygodnika – grupa Volkswagena nie sprzedaje już tylu samochodów, co przed pandemią koronawirusa. Ponadto pojazdy marki własnej są dużo rzadziej kupowane niż siostrzane marki Skody czy CUPRA, również należące do koncernu..

Volkswagen sprzedaje coraz mniej pojazdów z silnikami spalinowymi, w szczególności w Chinach. Tam przejście na e-mobilność postępuje zdecydowanie szybciej niż w Europie, a Chińczycy chętniej kupują od krajowych producentów, m.in. za sprawą ceny i lepszej digitalizacji – zauważyła gazeta.

Oprócz kryzysu sprzedaży, Grupę Volkswagen osłabiają koszty i rosnąca liczba pracowników, zarówno w zakładach Niemczech (wzrost o 17 proc. od 2023 r.) jak i na świecie (wzrost o 21,5 proc.).

Zdaniem dyrektora Instytutu Ekonomiki Motoryzacji Stefana Reindla drastycznie musi spaść zatrudnienie w fabrykach, ponieważ „zbyt wielu pracowników buduje obecnie zbyt mało samochodów”. Przy tak niskich zyskach Volkswagen nie może dokonać niezbędnych inwestycji w e-mobilność lub oprogramowanie. Opracowanie nowego samochodu elektrycznego kosztuje kilka miliardów euro – wyjaśnił Reindl, cytowany przez „Die Zeit”.

W gazecie zauważono też, że grupę Volkswagena obciążają wysokie płace, koszty energii i biurokracja. Inne marki koncernu jak np. Seat CUPRA i Skoda odnotowują zyski, ponieważ większość ich pojazdów produkowana jest za granicą – czytamy w „Die Zeit”.

„Volkswagen boryka się zatem z dwoma głównymi problemami: słabymi wynikami sprzedaży i zbyt wysokimi kosztami. (…) Jeśli firmie, a w szczególności głównej marce (Volkswagena – PAP), nie uda się wkrótce sprzedać większej liczby samochodów, nie ma powodu, by wierzyć, że wszystkie miejsca pracy w Niemczech o wysokich kosztach mogą zostać utrzymane” – podsumowano.

Z Monachium Iwona Weidmann 

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (66)

dodaj komentarz
jesus_rentier
Co tam jakiś przestarzały wóz ludowy po Adolfie! Przecież Herr Gauleiter Tfusk ma zaraz wyrabiać miliony elektryków jak pęta Blutwurst. (Kaszanka)
ermann
Uwierzę w zamknięcie, kiedy zobaczę, jak zalewają je wodą a potem betonem - tak, jak kazali nam likwidować np. kopalnie węgla (czarne życiodajne złoto, na którym śpimy).
W przeciwnym razie, to kolejne cwane sztuczki aszkenazi.
polonu
Niemcy puki co mają założony kaganiec chanukowy ,
od_redakcji
Znowu Putin ma dobry dzień
roland_w
To dopiero początek, to się rozkręci. I będzie dotyczyć wszystkich tamtejszych producentów. Motoryzacja była siłą RFN, dziś staje się porażką. Tak właśnie działa lewactwo ... Zielony Wał.
roland_w odpowiada (usunięty)
Trump bardziej niż Ukrainę czy Rosję nienawidzi Niemców. Tak czekaj na cud tydzień po wyborach. Życzę powodzenia.
rychu_z_enek_raciborz odpowiada (usunięty)
Tam gdzie wojna tam miliony uzbrojonych chętnych do wojny , jak jeden człowiek Trump ma na nich wywrzeć wpływ ?.
rychu_z_enek_raciborz
Inna sprawa że to co dzisiaj robią niemcy to nie są żadne samochody . Czy ktoś jeszcze pamięta Golfa 2 , Audi 80 , BMW E30, Porsche 930 to były samochody . Dzisiaj Niemcy nie robią aut i dlatego bankrutują . Robią tłuste , spaśne suvy .
trolley
o mój boże, bankrutują bo nie potrafią robić samochodów a nie dlatego że się surowcowy dil z ruskimi efektownie wyłożył na morde? XDXDXDXD - przemyśl to sobie na spokojnie :)
rychu_z_enek_raciborz odpowiada trolley
Przemyślałem wcześniej na końcu jest klient i to On wybiera , ale co z tego jak z powodu różnych narzuconych norm takich samochodów nie wolno już produkować bo nie dostaniesz homologacji .

Powiązane: Fala zwolnień grupowych na świecie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki