REKLAMA

Volkswagen inwestuje i zwalnia

2019-09-06 03:07
publikacja
2019-09-06 03:07

Niemiecki koncern zwiększa automatyzację produkcji w Polsce, ale przez to zredukuje zatrudnienie - pisze w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolita".

/ fot. Kacper Pempel / Reuters

"Rzeczpospolita" dowiedziała się, że niemiecki koncern zainwestuje w 2019 i 2020 r. 2 mld zł w rozbudowę i unowocześnienie zakładów w Wielkopolsce. "Spółka, która jest największym w Polsce producentem aut dostawczych (w ub. roku produkcja sięgnęła 266,8 tys. aut), zbudowała nową halę logistyczną, rozbuduje halę spawalni i zwiększy poziom automatyzacji, przygotowując się do rozpoczęcia w połowie 2020 r. produkcji nowego samochodu. Montaż 450 nowych robotów na wydziale spawalni ma zwiększyć poziom zautomatyzowania budowy karoserii z obecnych 42 do 80 proc." - dodaje dziennik.

"Zwiększenie poziomu robotyzacji zakładów pociągnie za sobą zwolnienia pracowników. Do końca przyszłego roku VW Poznań zatrudniający prawie 11 tys. osób i będący największym pracodawcą w Wielkopolsce pozbędzie się ok. 750 osób. Zwolnienia będą dotyczyły nie tylko fabryk w Poznaniu, ale także nowej fabryki we Wrześni i zakładu w Swarzędzu. Zlikwidowana zostanie część stanowisk administracyjnych" - czytamy.

"Automatyzacja na poziomie 80 proc. ma przybliżyć Poznań do efektywności innych zakładów koncernu i poprawić jego konkurencyjność. W fabryce w Wolfsburgu, produkującej golfa, roboty wykonują 95 proc. prac przy budowie karoserii. W hiszpańskiej Pampelunie, gdzie powstaje polo – 100 proc." - czytamy dalej.

Piątkowa "Rzeczpospolita" podaje, że na razie większość fabryk w polskim przemyśle motoryzacyjnym ma problem z niedoborem pracowników. "Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl na koniec 2018 r. w zakładach motoryzacyjnych pracowało rekordowe 202,7 tys. osób, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej" - podsumowuje.(PAP)

skib/ mark/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt balonowy na samochód. Wszystko, co musisz wiedzieć.

Kredyt balonowy na samochód. Wszystko, co musisz wiedzieć.

Komentarze (17)

dodaj komentarz
bt5
Do fred_ . Dostawy spożywki do domu raczej się nie przyjmą zwłaszcza w Polsce , Europie, gdzie się kupuje małe ilości na parę dni. Koszt tej dostawy by był chyba za drogi. Po za tym w sklepie to widzisz co jest i szajsu nie bierzesz, a tak na dostawę by ci wysłali zgnieciony chleb, jakiś niewyraźny boczek, zieloną kiełbasę,Do fred_ . Dostawy spożywki do domu raczej się nie przyjmą zwłaszcza w Polsce , Europie, gdzie się kupuje małe ilości na parę dni. Koszt tej dostawy by był chyba za drogi. Po za tym w sklepie to widzisz co jest i szajsu nie bierzesz, a tak na dostawę by ci wysłali zgnieciony chleb, jakiś niewyraźny boczek, zieloną kiełbasę, pokruszony makaron . Niektóre sklepy spożywcze prowadziły czy prowadzą dostawę do domu ale to się z tego co widzę nie przyjęło w temacie artykułów spożywczych.
eagleeye
Najbardziej w tej firmie rozwala mnie to że z spaliny przechodzą na elektryki nie mając nigdy hybrydy.

Wiecie ile auto produkowane we Wrześni mające elektryczny silnik przejeżdza km na jednym ładowaniu jako auto mające być " wołem roboczym " ? Jak bym wam napisał to byście pospadali z krzeseł.
bt5
Do Jasiek. No rzadko się tobą zgadzam ale tu masz rację , a dramat będzie tym większy że stanowiska w handlu to gro ostatnimi laty stworzonych miejsc pracy. A ponieważ miałem 3- firmy i wiem że ideałem byłoby niezatrudnianie siły ludzkiej w ogóle , to bym poszedł jeszcze dalej i widziałbym handel w ten sposób że Do Jasiek. No rzadko się tobą zgadzam ale tu masz rację , a dramat będzie tym większy że stanowiska w handlu to gro ostatnimi laty stworzonych miejsc pracy. A ponieważ miałem 3- firmy i wiem że ideałem byłoby niezatrudnianie siły ludzkiej w ogóle , to bym poszedł jeszcze dalej i widziałbym handel w ten sposób że autonomiczne ciężarówki podjeżdżają na rampy sklepów i tam są rozładowywane przez samojezdne paleciaki i palety z artykułami jadą na halę. Układanie towaru na półkach jest całkowicie zbędne i można je pominąć. Kasy bez ludzi już znamy dziś . Generalnie nawet zarządzanie firmą powinno być automatyczne i nie nie powinno absorbować szefa. Szef firmy jest od picia drinków i zabawiania się z laskami.
zenonn
Dotychczas są biologiczni niewolnicy
Za jakiś czas będą mechaniczni niewolnicy, androidy.
Novus Ordo Seclorum
fred_
Alo po co Ci beda sklepy, jezeli wszystko zamowi za Ciebie algorytm w lodowce. Wszystko przywiezie Ci pod drzwi robot. Wszystko to przyjedzie prosto z centrum logistycznego Amazona, bo male hurtownie/magazyny nie udzwigna konkurencji z Amazonem.
jasiek2017
Zwolnienia to dopiero beda jak firmy testujace sklepy bez pracownikow wprowadza je na masowa skale.
matpoz1
Nie tylko czeka to pracowników sklepów, ale i magazynów, kierowców, taksówkarzy, uberowców, pracowników administracji, księgowych itp. szykuje się prawdziwe tsunami na rynku pracy w latach 2020-2030 r.
fred_
Oraz budowlancow, gdy przemyslowe maszyny beda drukowac cale wiezowce w 3D. Bloki i apartamentowce beda w 90% pochodzily z wydruku.
Ciekawe jak to wplynie na ceny.
igła
Rosnące koszty pracy w Polsce będą pchały firmy ku automatyzacji. A rząd usilnie chce podwyższać wynagrodzenie minimalne powodując wzrosty na wszystkich poziomach.
Widać, że została już przekroczona granica opłacalności człowiek kontra robot.
bt5
No przecież zdaniem oderwanych od realu profesorków to wprowadzanie maszyn i automatyzacji zwiększa się ilość miejsc pracy. Od razu mi się przypomniała opowieść rodzinna o czasach przedwojennej Gdyni, kiedy przyszła do Gdyni niemiecka firma do portu i wprowadziła dźwigi, to wyleciało z roboty po 20 fizoli za 1 dźwig.No przecież zdaniem oderwanych od realu profesorków to wprowadzanie maszyn i automatyzacji zwiększa się ilość miejsc pracy. Od razu mi się przypomniała opowieść rodzinna o czasach przedwojennej Gdyni, kiedy przyszła do Gdyni niemiecka firma do portu i wprowadziła dźwigi, to wyleciało z roboty po 20 fizoli za 1 dźwig. Zdesperowani fizole nawet posuneli się do wysadzania dźwigów w powietrze.

Powiązane: Praca

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki