REKLAMA

VAT rośnie, a przedsiębiorca nie może go odliczyć

2011-03-27 06:00
publikacja
2011-03-27 06:00
Stawka podatku VAT wzrosła od stycznia do 23%, mało tego – nie odliczymy już tego podatku od zakupu aut z tzw. kratką. Pełne odliczenie VAT-u będzie możliwe tylko przy zakupie samochodu, który nie jest pojazdem osobowym i ma ładowność ponad pół tony.

W ciągu najbliższych dwóch lat przedsiębiorcy nie będą mieli możliwości nabycia samochodu na preferencyjnych zasadach obowiązujących od roku 2004 czy odliczania podatku VAT od aut kupowanych z tzw. kratką, a także od paliwa do nich.


Krok w tył


Nowelizacja ustawy o VAT uchyliła obowiązujące do końca 2010 r. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy. W ich miejsce został dodany nowy art. 86a, w którym uregulowano zasady odliczania VAT-u przy nabywaniu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych. Przepis ten uwzględnia stan prawny, obowiązujący w tym zakresie przed przystąpieniem Polski do UE, jak również uregulowania zmniejszające ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego, które zostały wprowadzone od 1 maja 2004 r. 

W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2011 r. pełne odliczenie VAT-u będzie możliwe tylko przy zakupie samochodu, którego ładowność przekracza pół tony, a ze świadectwa producenta lub importera auta wynika, że nie jest to samochód osobowy. Auta o takiej ładowności były objęte prawem do pełnego odliczenia VAT-u przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Ustawa zawiesza też na okres dwóch lat możliwość odliczenia VAT-u od paliwa kupowanego do napędu samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Aktualne przepisy będą obowiązywać do 1 stycznia 2013 r.

Jakie auta bez VAT-u?


Wprowadzane ograniczenia w odliczaniu VAT-u nie będą dotyczyć niektórych kategorii pojazdów przeznaczonych do wykonywania działalności gospodarczej. Chodzi m.in. o auta dostawcze odpowiadające definicji określonej w ustawie, samochody typu van, minibusy czy tzw. pojazdy specjalne. W przypadku ich zakupu oraz zakupu paliwa do nich będzie można odliczyć cały podatek VAT.

Pełną wartość podatku VAT będzie można zatem odliczać nadal od następujących pojazdów:
  • pojazdów samochodowych, które mają jeden rząd siedzeń oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków za pomocą ściany lub trwałej przegrody oraz sklasyfikowanych jako wielozadaniowe lub jako van;
  • pojazdów samochodowych, które mają więcej niż jeden rząd siedzeń oddzielonych ścianą lub trwałą przegrodą od części przeznaczonej do przewozu ładunków, u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu;
  • pojazdów samochodowych mających otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  • pojazdów samochodowych posiadających kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  • pojazdów samochodowych, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej 10 osób (łącznie z kierowcą);
  • pojazdów samochodowych sklasyfikowanych, w rozumieniu prawa i odpowiednich przepisów, jako pojazdy specjalne (agregat elektryczny/spawalniczy, tankowóz, pojazd do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, pojazd do oczyszczania dróg, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, pomoc drogowa, pojazd do zimowego utrzymania dróg, żuraw samochodowy, pogrzebowy);
  • przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż nabytych pojazdów bądź ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnych charakterze, z zastrzeżeniem, iż samochody te wykorzystywane są do tych celów przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.
Kupując takie pojazdy, podatnik będzie też mógł odliczać podatek VAT od nabywanego do ich napędu paliwa silnikowego, oleju napędowego oraz gazu.

Trzeba pamiętać, że stwierdzenie prawa pełnego odliczenia podatku VAT następuje na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Dlatego podatnik powinien posiadać takie dokumenty na wypadek, gdyby Urząd Skarbowy ich zażądał.


Podatnik musi też wiedzieć, że gdy w samochodzie uprawniającym do odliczenia VAT-u zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań odliczenia, jest on wówczas zobowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia. Ważne jest także, że modyfikacja dotyczy całego okresu korzystania z pojazdu. Oznacza to, że w ogóle nie można ingerować w konstrukcję pojazdu, także po okresie 12 miesięcy (jak to miało miejsce do tej pory).

Z kratką jak osobowe


Aktualne przepisy nie zapewniają żadnych wyjątkowych ulg przedsiębiorcom, którzy kupią auta z kratką. Pojazdy takie są obecnie przez Urzędy Skarbowe traktowane na równi z autami osobowymi. Podatnik, który kupi auto osobowe, może zaś odliczyć 60% kwoty VAT-u zawartej w fakturze, ale nie więcej niż 6 tys. zł.

Dla osób korzystających z pojazdu na zasadzie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Jednak suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może przekroczyć kwoty 6 tys. zł.

Okres przejściowy


Dla samochodów użytkowanych na zasadach umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze przewidziany jest okres przejściowy. Jeśli podatnik zawarł taką umowę dotyczącą dzierżawy itp. (i zgłosił jej zawarcie do Urzędu Skarbowego) przed 31 grudnia 2010 r. na auto, na które w 2010 r. przysługiwałoby mu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu takiej umowy z rat płaconych w 2011 r., będzie on nadal odliczał 100% podatku VAT.

Pełne odliczenie dotyczy tylko rat leasingowych, nie dotyczy natomiast nabywanego po 2010 r. paliwa silnikowego, oleju napędowego lub gazu do takich pojazdów. Odliczenia w tym zakresie nie stosuje się.

Więcej do budżetu


Wprowadzając odgraniczenia w odliczeniach podatku VAT od pojazdów, rząd próbuje ratować dziurawy budżet. Jak przekonują eksperci, realne oszczędności, jakie przyniosą zmiany w ustawie, mogą być jednak niższe niż zakładane przez rządzących.

Rząd znalazł jednak jeszcze jeden sposób na zwiększenie wpływów do budżetu. Od pierwszego stycznia wzrosła do 23% stawka podatku VAT. Scenariusz, w którym państwo nakłada wyższe podatki, a następnie liczy płynące szeroką strugą przychody, wprowadzany był już wielokrotnie. Tak było m.in. z podatkami akcyzowymi – nie przyniosły one spodziewanych wpływów do budżetu, ponieważ jednocześnie obniżyła się wykazywana oficjalnie aktywność gospodarcza. Część biznesu może więc przejść do „szarej strefy”, której zdecydowanie nie jest po drodze z branżą wynajmu długoterminowego. – Podniesienie podatku od towarów i usług może również spowodować obniżenie konsumpcji oraz wzrost cen, co w efekcie wpłynie negatywnie na tempo wzrostu gospodarczego. Podobnie jak z potencjalnym wpływem nowej stawki VAT-u na inflację. Wielu ekonomistów marginalizuje te zjawiska, podkreślając, że na podstawie analizy działań i doświadczeń innych gospodarek europejskich moment wprowadzenia podwyżki podatku jest idealny – mówi Jarosław Oworuszko, dyrektor finansowy LeasePlan Fleet Management.

Komentuje Joanna Malinowska, dyrektor account management, Carefleet

W drugiej połowie 2009 r. i przez cały rok 2010 groźba utraty możliwości pełnego odliczenia VAT-u od samochodów osobowych z homologacją ciężarową stanowiła największy, jeśli nie jedyny, stymulator napędzający sprzedaż nowych samochodów w Polsce. W sumie w 2010 r. zostało zarejestrowanych ok. 80 tys. samochodów z kratką. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że co trzeci sprzedawany w ubiegłym roku nowy samochód w Polsce to auto z homologacją ciężarową. 

Pierwsze tygodnie obowiązywania nowych przepisów nie przyniosły jednak drastycznych zmian popytu. Nadal do najczęściej wybieranych aut w przypadku wynajmu długoterminowego należą samochody osobowe i vany. O tym, jak dalej będzie rozwijać się sytuacja na rynku motoryzacyjnym, decydować będą kolejne stymulatory popytu, w tym np. dodatkowe wyposażenie oferowane w pakiecie. Perspektywiczne są także już zapowiedziane premiery nowych modeli. 

O tym, co dalej z kratką, zdecydują kolejne posunięcia resortu finansów. Obecnie znajdujemy się w dwuletnim okresie przejściowym, kiedy to zakup samochodów z homologacją ciężarową jest w zakresie podatkowym uregulowany analogicznie jak w przypadku aut osobowych.



Komentuje Anna Ochędzan, ekspert PZWiLP, konsultant podatkowy LeasePlan Fleet Management

Zgodnie z nowymi przepisami, od zakupu aut (również tych z kratką) będzie możliwe odliczenie 60% podatku VAT – nie więcej jednak niż 6 tys. zł, przy zakupie samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT będą miały firmy użytkujące samochody, które przeznaczone są do działalności gospodarczej i służą do przewozu ładunków, pojazdy specjalnego przeznaczenia i pojazdy, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. Pełne odliczenie podatku VAT nadal przysługiwać będzie podmiotom zajmującym się odsprzedażą samochodów, ich wynajmem i leasingiem.

Pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia podatku VAT będzie miało niekorzystny wpływ na wynik finansowy, który po 1 stycznia 2011 r. dodatkowo obciążany będzie nieodliczonym podatkiem VAT od zakupu paliwa, rat leasingowych, opłat za wynajem czy zakupu samochodów. 



Arkadiusz Czarkowski
Auto Firmowe

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki