W ciągu najbliższych dwóch lat przedsiębiorcy nie będą mieli możliwości nabycia samochodu na preferencyjnych zasadach obowiązujących od roku 2004 czy odliczania podatku VAT od aut kupowanych z tzw. kratką, a także od paliwa do nich.

Krok w tył
Nowelizacja ustawy o VAT uchyliła obowiązujące do końca 2010 r. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy. W ich miejsce został dodany nowy art. 86a, w którym uregulowano zasady odliczania VAT-u przy nabywaniu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych. Przepis ten uwzględnia stan prawny, obowiązujący w tym zakresie przed przystąpieniem Polski do UE, jak również uregulowania zmniejszające ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego, które zostały wprowadzone od 1 maja 2004 r.
Jakie auta bez VAT-u?
Wprowadzane ograniczenia w odliczaniu VAT-u nie będą dotyczyć niektórych kategorii pojazdów przeznaczonych do wykonywania działalności gospodarczej. Chodzi m.in. o auta dostawcze odpowiadające definicji określonej w ustawie, samochody typu van, minibusy czy tzw. pojazdy specjalne. W przypadku ich zakupu oraz zakupu paliwa do nich będzie można odliczyć cały podatek VAT.
- pojazdów samochodowych, które mają jeden rząd siedzeń oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków za pomocą ściany lub trwałej przegrody oraz sklasyfikowanych jako wielozadaniowe lub jako van;
- pojazdów samochodowych, które mają więcej niż jeden rząd siedzeń oddzielonych ścianą lub trwałą przegrodą od części przeznaczonej do przewozu ładunków, u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu;
- pojazdów samochodowych mających otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
- pojazdów samochodowych posiadających kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- pojazdów samochodowych, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej 10 osób (łącznie z kierowcą);
- pojazdów samochodowych sklasyfikowanych, w rozumieniu prawa i odpowiednich przepisów, jako pojazdy specjalne (agregat elektryczny/spawalniczy, tankowóz, pojazd do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, pojazd do oczyszczania dróg, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, pomoc drogowa, pojazd do zimowego utrzymania dróg, żuraw samochodowy, pogrzebowy);
- przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż nabytych pojazdów bądź ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnych charakterze, z zastrzeżeniem, iż samochody te wykorzystywane są do tych celów przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.
Z kratką jak osobowe
Okres przejściowy
Więcej do budżetu
Komentuje Joanna Malinowska, dyrektor account management, Carefleet | |
W drugiej połowie 2009 r. i przez cały rok 2010 groźba utraty możliwości pełnego odliczenia VAT-u od samochodów osobowych z homologacją ciężarową stanowiła największy, jeśli nie jedyny, stymulator napędzający sprzedaż nowych samochodów w Polsce. W sumie w 2010 r. zostało zarejestrowanych ok. 80 tys. samochodów z kratką. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że co trzeci sprzedawany w ubiegłym roku nowy samochód w Polsce to auto z homologacją ciężarową. Pierwsze tygodnie obowiązywania nowych przepisów nie przyniosły jednak drastycznych zmian popytu. Nadal do najczęściej wybieranych aut w przypadku wynajmu długoterminowego należą samochody osobowe i vany. O tym, jak dalej będzie rozwijać się sytuacja na rynku motoryzacyjnym, decydować będą kolejne stymulatory popytu, w tym np. dodatkowe wyposażenie oferowane w pakiecie. Perspektywiczne są także już zapowiedziane premiery nowych modeli. O tym, co dalej z kratką, zdecydują kolejne posunięcia resortu finansów. Obecnie znajdujemy się w dwuletnim okresie przejściowym, kiedy to zakup samochodów z homologacją ciężarową jest w zakresie podatkowym uregulowany analogicznie jak w przypadku aut osobowych. |
Komentuje Anna Ochędzan, ekspert PZWiLP, konsultant podatkowy LeasePlan Fleet Management | |
Zgodnie z nowymi przepisami, od zakupu aut (również tych z kratką) będzie możliwe odliczenie 60% podatku VAT – nie więcej jednak niż 6 tys. zł, przy zakupie samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT będą miały firmy użytkujące samochody, które przeznaczone są do działalności gospodarczej i służą do przewozu ładunków, pojazdy specjalnego przeznaczenia i pojazdy, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. Pełne odliczenie podatku VAT nadal przysługiwać będzie podmiotom zajmującym się odsprzedażą samochodów, ich wynajmem i leasingiem. Pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia podatku VAT będzie miało niekorzystny wpływ na wynik finansowy, który po 1 stycznia 2011 r. dodatkowo obciążany będzie nieodliczonym podatkiem VAT od zakupu paliwa, rat leasingowych, opłat za wynajem czy zakupu samochodów. |
Arkadiusz Czarkowski
Auto Firmowe
» Kradzieże służbowych aut
» ON, benzyna, LPG, czyli jak jeździć taniej?
» Motoryzacja blisko człowieka