Ustawa o elektromobilności przyjęta. Na milion "elektryków" do 2025 r. nie ma jednak szans

Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jakie najważniejsze zmiany nas czekają i jak oceniają nowe przepisy eksperci? - Na pewno dobrze, że ustawa powstała. Już pomijając fakt, że za brak tej regulacji groziłyby nam po jakimś czasie kary ze strony Komisji Europejskiej. Szkoda, że niespecjalnie mam wiarę w ten prywatny rozwój samochodów czystych - mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jakie rekomendacje dla polskiego rynku mają eksperci i producenci samochodów? Najważniejsze z nich to włączenie samochodów z klasycznym napędem hybrydowym bez modułu plug-in do planu rozwoju elektromobilności w Polsce, integracja elektrycznego car sharingu z transportem publicznym oraz precyzyjne zaplanowanie sieci. Włączenie klasycznych aut hybrydowych do planu rozwoju elektromobilności ułatwiłoby osiągnięcie jednego z celów ustawy, którym jest poprawa jakości powietrza w miastach. Eksperci zamierzają przekonać ustawodawcę do ponownego przyjrzenia się tradycyjnym hybrydom. Jak jednak zachęcić Polaków do kupowania samochodów czystych?

- Wszystkie kraje, z numerem jeden - Norwegią - dopłacają mieszkańcom do tego typu samochodów, dlatego że one są droższe. Przeciętnie dwa razy droższe od samochodów spalinowych i różne są analizy, kiedy zrównają się cenami, ale póki co, sytuacja jest jaka jest. Milion samochodów elektrycznych rzucone w 2025 roku nie jest możliwe do osiągnięcia i to wiemy wszyscy, łącznie z rządem - mówi Furgalski i dodaje - Na Zachodzie, ten skok, który się wykonuje od samochodów trujących: diesli, benzynowych, do samochodów elektrycznych, nie jest takim skokiem, jaki proponuje Polska, tylko jest skokiem na dwa razy. Tak, że najpierw samochody hybrydowe, a potem docelowo tylko samochody elektryczne. Dlatego, że tutaj decyduje zamożność. Jednak te ceny samochodów są takie jakie są. Zamożność Polaków wiadomo, że jest zdecydowanie niższa niż w państwach Europy Zachodniej, a więc zmuszanie do elektryków, kiedy jest możliwość zakupów czystych samochodów hybrydowych, które są tańsze, jest kompletnie niezrozumiałe.

Pominięcia w przepisach samochodów hybrydowych nie rozumieją również sami producenci aut. Samochody elektryczne nadal są bowiem zbyt drogie dla przeciętnego konsumenta.

- Uważamy, że wszyscy w przyszłości będziemy kiedyś jeździć samochodami zeroemisyjnymi, czyli na przykład samochodami elektrycznymi, ale nasz punkt widzenia jest następujący. Otóż będziemy jeździć dwojakimi samochodami. Małe samochody, którymi będziemy się poruszać na co dzień, z pracy do domu, po zakupy - to będą samochody elektryczne, gdzie prąd będzie pochodził z baterii. Ten samochód będziemy mogli ładować w domu, w nocy, kiedy tego prądu jest najwięcej i jest on najtańszy. Natomiast ciągle te samochody będą miały bariery czasu ładowania, zasięgu. I w związku z tym, jeżeli będziemy chcieli mieć samochód, którym możemy pojechać w każdej chwili z Warszawy do Bydgoszczy i z powrotem, to będziemy jeździć takim samochodem elektrycznym, ale ten prąd będzie pochodził z ogniwa paliwowego, zasilanego wodorem. I w tym momencie nie mamy problemu z zasięgiem, bo samochody z napędem wodorowym, gdzie prąd pochodzi z ogniwa paliwowego, mają zasięg 700 kilometrów plus. Toyota już takie samochody produkuje nazywają się Mirai i nie mamy problemu czasu ładowania, bo czas ładowania takiego ogniwa paliwowego, to jest ok. 3 minut. Zachowujemy się zupełnie tak jak dzisiaj na stacji paliwowej. Podjeżdżamy, tankujemy, odjeżdżamy. ale to jest ciągle pieśń przyszłości. Tak będzie wyglądał świat za lat 20-30. Natomiast dzisiaj ten świat wygląda zupełnie inaczej - mówi Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Central Europe.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 2 bpv

Politykom nie zalezy na żadnej skokowo rosnącej elektromobilności.
KASA POLITYKÓW DO PODZIAŁU, Z KTÓREJ ŻYJĄ I Z KTÓREJ CIĄGNĄ SWÓJ DOBROBYT ZOSTAŁA UŁOŻONA NA PODATKACH, a w paliwoe koszt paliwa to jest jakaś 1PLN, juz z wszystkimi dochodami rafinerii, kosztami handlowymi surowca.
Reszta to podatki, jak teraz obywatele chcieli się przesiąść na elektryli, to trzeba zacząć coś kombinować, żeby nie uciekli spod podatkowego młota, a prąd jest jeden w gniazdku, nie da rady na dzis go pokolorować jak oleju napędowego, żeby odróżnić od opałowego.
Teraz świat zachodni będzie wykorzystywał elektromobilność do ew. obniżania fiskalizmu, a w takich krajach dojących obywateli będą tą perspektywę oddalać możliwie daleko.
A co ma począć ORLEN i rafinerie ze swoją gęstą siecią stacji i interesów?
Podstawowy produkt, benzyna i ropa ma zostać wyeliminowana,a ładować będzie można w garażu. :-)
Jeszcze nie ma pomysłu na ten cały kokosowy biznes, no i jeszcze szejkowie co mają zrobić? :-) Produkować panele i zakłądać elektrownie słoneczne?
Nie wszystkim zależy na elektromobilności, nie wszystkim, bo jeszcze nie wiedzą na co się przesiądą?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
18 5 evcar

Wypowiedział się wiceprezes Toyoty. Brawo - przespaliście rozwój motoryzacji. Samochody na wodór to FIKCJA. Stacji wodorowych NIE MA i nie będzie ! Ani słowa o TESLI o raz o szybkim ładowaniu elektryków na baterie.
Era hybryd się kończy. Liczą się tylko czyste 100% EV. Taki Nissan Leaf jest teraz wzrocem i zostanie zapamiętany jako masowy elektryk, tak jak zapamiętana była Toyota Prius - jako wzorzec hybrydy. Toyoto - Twój czas minął :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 26 sprawiedliwy

Jak się ludziska zaczną tym milionem elektryków podpinać co 100 km, to znowu węgiel trzeba będzie z RPA sprowadzać. A i to nie wiadomo, czy Bełchatów i Kozienice nadążą to spalać. A już w wakacje, jak wiara nad Bałtyk ruszy to blackout murowany. Lepiej zostać przy golfie II w dizlu, co i na "kujawskim" do Mielna dociągnie. To dopiero niezawodność i ekologia.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 21 slc350

oczywiście prąd do tych samochodów będzie z wiatru, słońca i geotermii czyli projektów które już wiemy, że nie wyszły..... To takie trochę życie miłością......

! Odpowiedz
17 12 evcar

prąd z węgla to wciąż dobry prąd. Lepszy niż spaliny trujące pod nosem ze spalinowców

! Odpowiedz
3 22 pomorzaninm

a jak zastapic w budzecie dochodzy z VATu i Akcycy za nie sprzedawane benzyne i dieselka. ??
bo ja ksie dorzuci to nie wiem czy to tak pieknie bedzie ... a nic o tym nie mowia ani pisza ...dziwna zmowa milczenia ?

! Odpowiedz
3 24 ajwaj

Milczec mozna o czyms, co sie wie :)
A "podnosiciele ronczek" PISy w miekkich fotelach i wypasionych autach sluzbowych - nie wiedza NIC.
A jak zapodal bankier.pl + Puls Biznesu nie ma planu dot. energetyki w PL. A szczególnie bilansu ile energii potrzeba - ile energii sie ma, ile prod. energii ubedzie (wylaczenia elekt. z lat 1960-ych "krwawych czerwonych" :) - ile energii bedzie wiecej potrzebne) itd.itp.
Jedyna wybitnie fachowa wypowiedz min. energ. Tchórzewskiego ""nooooo elektrownie trza budowac" - a jako byly monter-Wiki - wie co mówi....chyba :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 20 slc350

Jak to jak? pokolorować prąd do aut na czerwono i obciążyć akcyzą..... a tak na serio to dowalą podatek od pojemności baterii i po sprawie....

! Odpowiedz
8 19 karbinadel

Od dawna mówię, że auta na baterie to ślepa uliczka. Pan Furgalski potwierdza, że przyszłość mają przede wszystkim samochody z ogniwami paliwowymi. Jednak nie jest to perspektywa kilku lat, lecz co najmniej kilkunastu lub dwudziestu kilku.

! Odpowiedz
12 4 evcar

jest dokładnie odwrotnie - toyota broni swojego Mirai i brnie w ślepą uliczkę. Obejrzyj sobie film. "Who Killed Electric Car" - tam jest duuużo o samochodach na wodór.
Zrozmiesz.
I spójrz czego dokonała Tesla. Zbudowała samochód i fabryke od podstaw w kilka lat. Do tego samochód który jest świetny nie tylko dlatego, że elektryczny ! Autopilot, summon, największe bezpieczenstwo bierne (volvo się może schować) ... - jak to zrobili ?
Mają sieć szybkich ładowarek już na całym świecie. Wodór nie wygra.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia