Uber z gigantyczną stratą. Ale zapowiada zyski

Uber Technologies „pochwalił się” 8,5 mld dolarów straty netto za 2019 rok. Zarząd spodziewa się, że spółka także rok 2020 zakończy pod kreską. I równocześnie zapowiada, że pokaże coś na kształt rentowności do końca 2020 roku. Czyli o rok wcześniej, niż deklarował poprzednio.

Uber jest tego rodzaju nowatorskim biznesem, w którym strata rośnie wraz ze skalą działalności. W 2018 roku Uber przy 49,8 mld USD przychodów „wypracował” 1,85 mld USD straty EBITDA. Rok później EBITDA wyniosła -2,7 mld USD przy przychodach na poziomie 65 mld USD. Na poziomie netto dzięki sprzedaży części aktywów Uber w 2018 roku miał prawie miliard dolarów zysku. A w roku 2019 poniósł 8,5 mld USD straty netto.

Kurs akcji Uber Technologies Inc.
Kurs akcji Uber Technologies Inc. (Bloomberg.)

- 2019 był rokiem transformacji Ubera i jestem zadowolony z poczynionych postępów, stabilnie dowożąc zobowiązania, które poczyniliśmy wobec naszych akcjonariuszy na ścieżce do rentowności – nie tracił rezonu CEO Ubera Dara Khosrowshahi.

- Doszliśmy do wniosku, że era wzrostu za wszelką cenę dobiegła końca. W świecie, w którym inwestorzy wymagają nie tylko wzrostu, ale też zyskownego wzrostu, jesteśmy spozycjonowani, aby wygrać poprzez kontynuowane innowacje, doskonałe wykonanie i bezkonkurencyjną skalą naszej platformy – dodał Khosrowshahi cytowany w raporcie rocznym Uber Technologies.

W samym IV kwartale Uber odnotował 4,07 mld USD przychodów (wzrost o 37% rdr) i 615 mln USD straty EBITDA (i 1,1 mld USD straty netto).  Spółka poinformowała inwestorów, że w 2020 roku spodziewa się od 1,25 mld do 1,45 USD straty na poziomie EBITDA. Oznacza to nie tylko poważny ubytek kapitałów własnych (wynoszących na koniec 2019 roku 14,9 mld USD), ale zapewne też dalsze drenowanie spółki z wolnej gotówki (której na koniec roku miała 10,9 mld USD).

W listopadzie Uber obiecywał, że na podstawie „skorygowanych” statystyk osiągnie rentowność do końca 2021 roku. Teraz mowa jest o roku 2020. Ale to tylko obietnica dostarczenia w jednym kwartale nieujemnej EBITD-y, rzecz jasna po wyłączeniu kosztów hojnych programów akcji menedżerskich dla zarządu.

Akcje Ubera zadebiutowały na nowojorskiej giełdzie w maju 2019 roku. Inwestorzy w ramach IPO kupowali te papiery po 47 USD za sztukę. Na zamknięciu czwartkowych notowań kurs Ubera wynosił 37,09 USD i był o 21% niższy od ceny emisyjnej. I to po tym, jak przez ostatnie trzy miesiące podrożały o 35%. Po publikacji raportu za 2019 rok, w handlu posesyjnym akcje Ubera zyskały 5,45%.

Krzysztof Kolany

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
7 9 knl111

Ja też skorzystałem niedawno. Pierwszy i ostatni raz. Z imprezy chcieliśmy po drodze odstawić znajomych. Kursu nie dało się absolutnie zmienić, żeby nadłożyć raptem ok. 200 m. Oczywiście kierowca miał mieć dopłacone (nawet sowicie jak na tak drobną korektę) gotówką. Nie dało się w ogóle dogadać z kierowcą aby to zrobił. Odwołanie i wprowadzenie nowego kursu w aplikacji pokazywało cenę niemal 3x wyższą niż pierwotna. Znajomi wysiedli po drodze i poszli ten kawałek do domu piechotą. Dalej kierowca mimo GPSa zabłądził, choć mówiłem mu, że ulica dojazdowa jest czasowo zamknięta. Błakał się po osiedlu prawie 10 minut. Cena zamiast jak zwykle taksówką ok 70zł, tylko 10 zł niższa (w taxi nocna taryfa). Jednym słowem "horror". Nigdy więcej.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
22 15 rippe

Właśnie po raz pierwszy skorzystałem z ubera.
Super punktualnie, super uprzejmie, przejazd super zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i w dodatku za korzystną cenę. No OK, dałem kierowcy piątaka napiwku.
Jedyny kłopot - nie pogadasz podczas jazdy, kierowca nie mówił po polsku.
Będę korzystał w dalszym ciągu.

! Odpowiedz
18 17 1as

Nie rozumiem tych kierowców Ubera.
Zazwyczaj jeżdżą jeszcze dla jakiegoś pośrednika!
Jak na tym można zarabiać? To nie zwraca kosztów eksploatacji pojazdu!
Chyba że dilują w tych kryptotaksówkach. Niebiescy powinni się temu przyjrzeć, to może być fajna przykrywka, duża mobilność, kontakt z ludźmi...

! Odpowiedz
10 4 arudni

tak jak większość firm przewozowych. zarabia się nie na właściwym produkcie/usłudze jakim jest transport ludzi/towarów.. a jedzie się na zero a co 2-3 lata sprzedaje się flotę pojazdów za grube mln zł. To tak jak z mcdonalds.. Mcdonalds nie zarabia na jedzeniu tylko na dzierżawie ziemi.. Wytłumaczyłem?

! Odpowiedz
2 21 loool

dot com roku 2000 w wersji 2.0

! Odpowiedz
1 11 nostromo25

"stabilnie dowożąc zobowiązania" tlumaczone w google.translate.

! Odpowiedz
4 4 znawca_wszystkiego

A kogo to w ogole obchodzi? Wazne ze akcje idą w kosmos.

! Odpowiedz
1 39 prezes_jan

„ Uber jest tego rodzaju nowatorskim biznesem, w którym strata rośnie wraz ze skalą działalności.„ - jak to śmiesznie brzmi

! Odpowiedz
0 27 sammler

Jeżeli wzorować się na inwestorach Tesli, Uber dał właśnie czytelny sygnał do dalszych wzrostów.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
WIG 3,48% 45 029,92
2020-04-07 15:52:01
WIG20 3,68% 1 639,16
2020-04-07 16:07:45
WIG30 3,81% 1 885,58
2020-04-07 16:07:00
MWIG40 3,80% 3 113,53
2020-04-07 15:52:45
DAX 3,60% 10 438,07
2020-04-07 16:02:00
NASDAQ 2,41% 8 104,33
2020-04-07 16:02:00
SP500 2,89% 2 740,68
2020-04-07 16:02:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.