REKLAMA

UOKiK wstawia się za Uberem

2016-04-26 08:42
publikacja
2016-04-26 08:42

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił zarzut krakowskiego rzecznika konsumentów wobec amerykańskiej firmy taksówkarskiej Uber. We wniosku wskazywano na stosowanie nielegalnych praktyk, mających negatywny wpływ na pasażerów. UOKiK widzi sprawę w zupełnie innym świetle.

fot. / / FORUM

Protesty wobec Ubera odbywają się na całym świecie. Problem wszędzie jest ten sam – Uber stosując niższe ceny, miesza w interesach lokalnych taksówkarzy, którzy nie są zadowoleni z tak dużego konkurenta. Przewagą Ubera nad taksówkarzami jest także specjalna aplikacja, która pozwala łatwo znaleźć najbliższego wolnego kierowcę. UOKiK uważa, że taki powiew świeżości w Polsce jest jak najbardziej wskazany – wynika z informacji, do jakich dotarła „Rzeczpospolita”.

Wniosek o wszczęcie postępowania względem firmy Uber trafił do rzecznika konsumentów już w lutym. W dokumencie wskazano na łamanie prawa przez amerykańskiego przedsiębiorcę – Uber nie posiada odpowiedniego oznaczenia swoich samochodów, kierowcy nie posiadają licencji ani sprzętu wymaganego przez regulację (taksometru i kasy fiskalnej). UOKiK stwierdził, że nie widzi w tym problemu i nie ma powodu do zajmowania się sprawą.

Ta odpowiedź nie spodobała się taksówkarzom, którzy już od wejścia firmy na polski rynek, głośno wyrażali swoje niezadowolenie. Zapowiedzieli już pozew zbiorowy przeciwko konkurentowi, a decyzję UOKiK uważają za przyzwolenie na łamanie prawa w Polsce.

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (33)

dodaj komentarz
~1984
Nie pierwszyzna. UOKiK nie potrafił przypilnowąc polisolokat. To taka sama instytucja jak KNF. Ślepa Gienia wobec oligarchów i zachodniego kapitału.
~Carlito
Ale o co batalia? Wolny rynek i tyle. Ja osobiście mam w nosie Ubera i korzystam ze swojej ulubionej sieci taxi, która ma nowoczesne auta i to mnie satysfakcjonuje, niemniej nie widzę powodu żeby odgórnie kłócić się o to czy Uber'a trzeba odsadzić od koryta czy też nie. Niech się sami dostawią i jak im wyjdzie to super. Podobnie Ale o co batalia? Wolny rynek i tyle. Ja osobiście mam w nosie Ubera i korzystam ze swojej ulubionej sieci taxi, która ma nowoczesne auta i to mnie satysfakcjonuje, niemniej nie widzę powodu żeby odgórnie kłócić się o to czy Uber'a trzeba odsadzić od koryta czy też nie. Niech się sami dostawią i jak im wyjdzie to super. Podobnie sieci komórkowe - dwóch młodych operatorów póki co nie odnosi w zasadzie sukcesów, ale próbują i to wolny rynek pokaże czy ich usługi są potrzebne czy też ludzie wolą starych graczy i owe podmioty pójdą z torbami. Podobnie Uber - jeżeli kogoś to kręci to niech korzysta. Prawda jest taka, że dużo sieci zatrudniających taksówkarzy ze swoimi autami obok pięknych merców i beemek w wieku max paru lat, ma też masę smierdzących potem Januszy w zajechanych okularnikach, które nie tylko nie wyglądają, ale i obrzydzają podróż tym co zastajemy we wnętrzu. No ale kto co lubi. Odgórnie nikogo wg mnie nie ma potrzeby "wyganiać".
~1984
Uber nie płaci podatków, a normalnie Taxi - tak. Uber umywa ręce od kierowców twierdząc, że "daje tylko aplikację". Cwaniaczki zbierają kasę łamiac prawo, a ryzyko zwalają na kierowców. Tyle w kwestii Twojego wywodu.
~czyzyk
Wszyscy chcieliby żeby taksówka kosztowała tyle co tramwaj a potem grymaszą że auto stare albo puka w aucie albo kierowca śmierdzi,jak ma nie śmierdzieć jak 12 godzin w aucie siedzi.W Szczecinie 2.99 start a kilometr 2.2,zapłać ZUS,podatek,paliwo,bazowe i do tego naprawy I niech jeszcze przyjdzie plastikowa gwiazda i zapłaci kartą Wszyscy chcieliby żeby taksówka kosztowała tyle co tramwaj a potem grymaszą że auto stare albo puka w aucie albo kierowca śmierdzi,jak ma nie śmierdzieć jak 12 godzin w aucie siedzi.W Szczecinie 2.99 start a kilometr 2.2,zapłać ZUS,podatek,paliwo,bazowe i do tego naprawy I niech jeszcze przyjdzie plastikowa gwiazda i zapłaci kartą za kurs wart 2.99,ręce opadają.
~zamknacKW
Dokładnie tak.

Nudzą mnie już tramwaje i autobusy, przesiadłbym się na taksówki, gdyby były w przystępnych cenach.
~Capitalist odpowiada ~zamknacKW
Ale czy nie są w przystępnych cenach? W stolicy jeżeli ktoś przewiezie mnie przez dwie, trzy dzielnice i zajmie mu w sprzyjającej porze z 15 min, za co ja zapłacę 25-30 zł to przepraszam bardzo, ale gdzie widzisz wyzysk? Po odjęciu kosztów stawka godzinowa na takich kursach wyjdzie mu niewiele większa lub nawet podobna do jakiegoś Ale czy nie są w przystępnych cenach? W stolicy jeżeli ktoś przewiezie mnie przez dwie, trzy dzielnice i zajmie mu w sprzyjającej porze z 15 min, za co ja zapłacę 25-30 zł to przepraszam bardzo, ale gdzie widzisz wyzysk? Po odjęciu kosztów stawka godzinowa na takich kursach wyjdzie mu niewiele większa lub nawet podobna do jakiegoś pracownika magazynowego, a przecież musisz uwzględnić, że jeżeli to jego auto to w koszt dochodzą inne wydatki w skali roku takie jak przegląd, wymiana materiałów eksploatacyjnych (klocki, tarcze, płyny etc.) plus naprawy usterek i awarii. Jeżeli ma szczęście do auta i nie rozwala się na potęgę i po odjęciu wszystkiego wyjdzie mu na rękę 2,5-3 tys. zł miesięcznie to gdzie Cię niby wyzyskał? A transport miejski jest biznesem deficytowym. Wyjaśnię Ci to - jeżeli jego koszt to np. 100 mln zł to z Twoich i innych biletów, opłat, grzywien itp. wpływa około 90 mln zł (najwydajniejsze ekonomicznie transporty miejskie pokrywają zwykle nie więcej niż 95% kosztów) to nie dość, że miasto jest w "plecy" to jeszcze z podatków itp. dokłada do tego biznesu. Oczekujesz od taksówkarza żeby jeździł dla pasji, a w domu karmił rodzinę przepracowanym olejem z silnika?
~fajny
No jak śmierdzi to nie dobrze.
Wypadało by się umyć.
~Juman
To jestem pozytywnie zaskoczony. Bardzo dobra decyzja. Zmiany musza zachodzic I trzeba isc naprzod.
~prozaŻycia
"Zmiany musza zachodzic I trzeba isc naprzod" rzekł stojąc nad przepaścią, po czym w swoich nowych rurkach przekonany o swojej nieomylności i wyjątkowości pewnym krokiem ruszył do przodu ...
~ks
W Krakowie już kilka lat temu pojawiła się firma taksówkarska (kierowcy maja licencje), która jest tania i podniosła poziom obsługi na wysoki poziom (np. pasażer przed kursem wie ile zapłaci za usługę). I co i też protestowali no bo niby za tanio jeżdzą. Firma chciała się odróżnić i dla odmiany umieścić swoje koguty wzdłuż dachu W Krakowie już kilka lat temu pojawiła się firma taksówkarska (kierowcy maja licencje), która jest tania i podniosła poziom obsługi na wysoki poziom (np. pasażer przed kursem wie ile zapłaci za usługę). I co i też protestowali no bo niby za tanio jeżdzą. Firma chciała się odróżnić i dla odmiany umieścić swoje koguty wzdłuż dachu (a nie w poprzek jak inni) to i na to jej nie pozwolono!!!!! Taksiarze przyzwyczalili sie że postoja kilka godzin na parkingu, zrobią 2 kursy i bedą dobrze żyli, ale to już nie te czasy. Chcą zarabiać to muszą jeździć. A bedą jeździć jak ich usługi będą na kieszeń przeciętnych ludzi a nie na kieszeń zamożnych.

Powiązane: Uber

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki