Idea Bank działał w charakterze doradcy inwestycyjnego, chociaż takiej działalności nie przewidziano w statucie. Dodatkowo zignorowano preferencje klienta, co doprowadziło do nietrafionej sprzedaży. Takie tezy pojawiają się w istotnym poglądzie, który wydał Rzecznik Finansowy w sprawie jednego z klientów-obligatariuszy GetBack.
Rzecznik Finansowy może na życzenie konsumenta wydać tzw. istotny pogląd zawierający prawną analizę przypadku rozstrzyganego w ramach sądowego sporu. O taki dokument zwrócił się do rzecznika jeden z klientów Idea Banku, któremu sprzedano obligacje firmy GetBack. Konsument pozwał instytucję, zarzucając jej wprowadzenie w błąd.


Kancelaria Prawna Komarnicka Korpalski udostępniła część istotnego poglądu wydanego dla reprezentowanego przez nią klienta. Bank twierdzi, że pełnił w procesie oferowania obligacji wyłącznie rolę pośrednika w przekazywaniu informacji. Rzecznik Finansowy zauważa, że bank „działał w rzeczywistości w charakterze doradcy inwestycyjnego i oferował instrumenty finansowe w postaci niezabezpieczonej obligacji korporacyjnej. Przy czym w zakresie doradztwa inwestycyjnego czynił to pomimo braku możliwości wykonywania tego typu działalności, gdyż nie wynikał on z przedmiotu działalności określonego w statucie Banku”.
Niezależnie od tych okoliczności Rzecznik Finansowy podkreśla, że zupełnie zignorowano potrzeby klienta określone m.in. dzięki ankiecie mierzącej preferowany poziom ryzyka i historii nabywanych produktów. W ankiecie pozywający bank miał profil konserwatywny, akceptujący ryzyko na poziomie minimalnym, a korzystał do tej pory z lokat terminowych.
„Za nieuczciwą praktykę należy również uznać działania Pozwanego, który namówił Powoda do zerwania posiadanych lokat i dyspozycji przelania środków na nabycie obligacji” – czytamy w dokumencie Rzecznika Finansowego. Jednocześnie pracownik banku wypełnił za konsumenta formularz zlecenia nabycia papierów.
„W ocenie Rzecznika, okoliczności przedmiotowej sprawy dają podstawy do uznania, że Pozwany Bank stosował wobec Powoda nieuczciwą praktykę rynkową, sprzeczną z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształcającą zachowanie rynkowe Powoda jako przeciętnego konsumenta przed nabyciem obligacji GetBack S.A.” – wskazano we wnioskach istotnego poglądu. Rzecznik podkreślił również, że takie zachowania obniża zaufanie klientów do całego rynku finansowego.
„Ten pogląd to nadzieja dla wielu poszkodowanych przez Idea Bank oraz Getin Noble, które niezgodnie z prawem oferowały swoim klientom obligacje Get Back S.A. Do sądów w całej Polsce wpływają kolejne pozwy przeciwko tym bankom. Prokuratura cały czas prowadzi śledztwo w tej sprawie. Kolejna rozprawa przed Sądem Okręgowym w Poznaniu przeciwko Idea Bank odbędzie się 10 października, sprawę prowadzi Komarnicka Korpalski Kancelaria Prawna. Do sprawy przystąpił również Prokurator z Prokuratury Regionalnej Warszawy do Spraw Przestępczości Gospodarczej. Sąd planuje przesłuchać między innymi Leszka Czarneckiego oraz prezesów banku.” – informuje kancelaria reprezentująca poszkodowanego.
Sygnatura sprawy: XVIIIC 340/19
MK