REKLAMA

Te branże najszybciej wyjdą z kryzysu

Ignacy Morawski2021-01-27 08:21założyciel SpotData.pl
publikacja
2021-01-27 08:21
fot. Andrzej Hulimka / FORUM

Kiedy życie zacznie wracać do normy po restrykcjach przeciwepidemicznych, wiele branż wróci do normalnego funkcjonowania. Powrót normalności będzie można porównać do kręgów na wodzie – najpierw ruszą bliskie relacje międzyludzkie w środowiskach lokalnych, potem na większą skalę ruch regionalny, a dopiero na końcu dalekie podróże międzykontynentalne. Analogicznie będzie się poprawiać kondycja firm związanych z tymi aktywnościami.

W jakim to będzie odbywało się tempie? Żeby zyskać jakiś wgląd w oczekiwania dotyczące poszczególnych branż, dokonałem porównania kursów akcji największych spółek na świecie w branżach najmocniej dotkniętych kryzysem – turystyce, lotnictwie, gastronomii, hotelarstwie czy produkcji i sprzedaży odzieży. Takie porównanie może być oczywiście tylko punktem wyjścia do głębszej analizy, ale wydaje mi się, że jest to punkt ciekawy. Na tym tle można formułować też własne przewidywania i podejmować decyzje inwestycyjne.

/ Puls Biznesu

Jakie wnioski wypływają z tej analizy? Inwestorzy ewidentnie dzielą branże na te, które zamknięte są jedynie przejściowo i szybko wrócą do normy, oraz te, dla których pandemia może być trwałym zaburzeniem. Do pierwszej grupy należą sprzedawcy odzieży czy duże sieci gastronomiczne. Firmy w tych branżach mogą prowadzić część aktywności (sprzedaż na wynos i online), a po zniesieniu restrykcji mogą doświadczyć znacznego wzrostu popytu. Oczekiwanie inwestorów jest prawdopodobnie takie, że najprostszymi decyzjami po powrocie do normalności będą częstsze wyjścia do restauracji oraz zakupy nowej odzieży. Pewnie słusznie.

Do drugiej grupy należą linie lotnicze, operatorzy turystyczni oraz kina, przy czym możemy podzielić ją na dwie części.

Z jednej strony są dziedziny, w których normalność może powrócić, ale zajmie to wiele lat. Powolne tempo szczepień na świecie np. sprawia, że liczba podróży międzykontynentalnych może być ograniczona jeszcze przez ponad rok. Mutacje wirusa dodatkowo zwiększają ryzyko, że świat będzie generalnie bardziej zamknięty na przepływy osób przez wiele lat. Zapewne dlatego duże linie lotnicze, generujące spore marże na lotach długodystansowych, nie cieszą się popularnością inwestorów. Gdy zaś spojrzymy na kursy akcji linii skoncentrowanych na trasach regionalnych – jak Ryanair – to zobaczymy, że radzą sobie one znacznie lepiej.

Z drugiej strony w grupie firm o gorszych perspektywach znajdują się takie, dla których normalność przedepidemiczna może już nigdy nie wrócić ze względu na zmianę modeli biznesowych. Sądzę, że takie jest spojrzenie inwestorów na kina. Istnieją obawy, że trwale przegrają rywalizację z serwisami streamingowymi.

Ważne pytanie brzmi: czy rynek dobrze wycenia postepidemiczną rzeczywistość? Jeżeli gdzieś widzę luki w logice przyświecającej inwestorom, to w przekonaniu, że epidemia wywoła trwałe zmiany w jakichś modelach biznesowych. Pewne procesy, jak cyfryzacja, znacznie przyspieszą, ale nawyki konsumentów mogą wrócić do starych trendów szybciej, niż się wydaje. Dlatego wierzę, że kina wypełnią się szybciej od oczekiwań – jeżeli kraje rozwinięte wyrobią się do lata ze szczepieniami. Nie spisywałbym też na straty turystyki zorganizowanej. Na początek ludzie będą chcieli sami organizować wyjazdy. Ale przecież wyjazdy grupowe to takie, na których najłatwiej utrzymać wymogi sanitarne.

W ciągu ostatniego roku widzieliśmy na rynkach kilka fal pod względem klasyfikowania branż. Najpierw była fala fascynacji technologiami. Później fala wiary w powrót do normalności podstawowych aktywności. Możliwe, że wkrótce czeka nas fala odzyskiwania wiary w ogólny powrót konsumentów do starych zwyczajów.

Chcesz codziennie takie informacje na swoją skrzynkę? Zapisz się na newsletter SpotData.

Chcesz samodzielnie analizować dane ekonomiczne? Platforma SpotData to darmowy dostęp do ponad 40 tysięcy danych z polskiej i światowej gospodarki, które można analizować, przetwarzać i pobierać w formie wykresów i tabel do Excela. Sprawdź na: https://spotdata.pl/ogolna.

Źródło:
Ignacy Morawski
Ignacy Morawski
założyciel SpotData.pl

Ignacy Morawski jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych ekonomistów rynkowych. Przez wiele lat pracował w sektorze bankowym (WestLB, Polski Bank Przedsiębiorczości), gdzie pełnił rolę głównego ekonomisty odpowiedzialnego za analizy makroekonomiczne. W latach 2012-16 zdobył wiele wyróżnień w licznych rankingach prognostycznych, zajmując m.in. dwukrotnie miejsce na podium konkursu na najlepszego analityka makroekonomicznego organizowanego przez Narodowy Bank Polski i „Rzeczpospolitą”. Był również członkiem zespołu przygotowującego prognozy makroekonomiczne w Polskiej Akademii Nauk, pracował także w think tanku WiseEuropa. Karierę rozpoczynał jako reporter ekonomiczny „Rzeczpospolitej”. Jest absolwentem ekonomii na Uniwersytecie Bocconi w Mediolanie i nauk politycznych na Uniwersytecie Warszawskim.

Tematy
Boom na hipoteki oswoil spoleczenstwo z ubezpieczeniami

Boom na hipoteki oswoil spoleczenstwo z ubezpieczeniami

Komentarze (6)

dodaj komentarz
jo41
Branża krzyża czyli daj na tacę wyjdzie najszybciej. Emerytury nr.13 marsz oddać do Torunia.
samsza
Wystarczy kazać tym co się boją kovida kazać nosić opaski na ramieniu, powiedzmy biało-czerwone, aby nie było głupich skojarzeń, jako znak "nie podchodź". Mogą przecież mieć osobne sklepy z maksymalnymi rygorami sanitarnymi za co oczywiście zapłacą w cenach. Pozostałym powinno się pozwolić żyć jak chcą.
lipsk
Jak ludzie wrócą masowo do podróżowania w poszukiwaniu nowego foto by tylko zaistnieć na faceboku to pandemia nastepna będzie szybko. Covid 3 oby nie gorszy. Natura lubi równowagę a nie taki chaos typu. wieży Babel w nowym wydaniu .
jarunia
nie da się wejść dwa razy do tej samej rzeki
świat i gospodarka się zmienia
może nawet koryto wyschnie, who knows?
czarny_kuskus
Żadnego powrotu do normalności nie będzie. Przed nami kolejne huśtanie nastrojami i przewlekłe wprowadzanie obostrzeń.
stachsgh
Witam !!
Zobaczymy jak ruszą pełną parą w sklepach.
https://www.youtube.com/watch?v=oVrdIXQ2g30

Powiązane: Koronawirus a gospodarka

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki