REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Tak minister Szczurek powinien zmienić podatki

2013-12-02 05:57
publikacja
2013-12-02 05:57
Nowy minister finansów Mateusz Szczurek powiedział podczas konwencji Platformy Obywatelskiej, że obecne prawo podatkowe nadaje się do zmiany. Plan jest ambitny i wymaga minimum dwóch lat pracy. Aby zaskarbić sobie przychylność przedsiębiorców, szef resortu finansów będzie musiał wziąć pod uwagę stawiane przez nich postulaty.

Tak minister Szczurek powinien zmienić podatki

Źródło: Bankier.tv

Nowy minister finansów chce, aby uczciwym podatnikom żyło się prościej. By ten cel osiągnąć, przy pomocy przedsiębiorców i ekspertów zamierza zmienić obecny system podatkowy. Mateusz Szczurek chce pożegnać się z obecną od 15 lat ordynacją podatkową. Jej miejsce ma zająć kodeks praw i obowiązków podatkowych.

Przepisy trzeba poprawić

Z raportu „Polski system podatkowy w opinii podatnika” wynika, że dla 52,9 proc. badanych obecny system podatkowy w kontekście przepisów prawnych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych jest skomplikowany. Jeśliby badani mieli możliwość podejmowania decyzji w Ministerstwie Finansów, to przede wszystkim ograniczyliby możliwość wprowadzania zmian legislacyjnych, poprawili poziom wiedzy urzędników skarbowych i wprowadzili jasne procedury działania administracji podatkowej.

Jakie przepisy podatkowe są do zmiany

Źródło: Raport Deloitte: Polski system podatkowy w opinii podatnika

Prawo podatkowe na miarę XXI wieku

kara» Wyższe kary za wykroczenia i przestępstwa podatkowe
Nowe przepisy powinny przede wszystkim skupić się na wprowadzeniu zachęt do legalnego zatrudniania pracowników przez obniżenie związanych z tym kosztów pozapłacowych, m.in. podatkowych. Taki wniosek płynie z badania ankietowego, przeprowadzonego przez IdeaBank i Tax Care w grupie 1300 przedsiębiorców. Celem badania była ocena warunków do prowadzenia firm w ostatnich dwóch latach, a także ocena sytuacji politycznej i ukazanie największych barier do prowadzenia działalności w Polsce.

Przedsiębiorcy zwrócili też uwagę na konieczność skrócenia czasu oczekiwania na zwrot VAT do 30 dni dla wszystkich grup przedsiębiorców. Obecnie podstawowy termin dla tych przedsiębiorców, którzy w rozliczeniu wykazali nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, wynosi 60 dni od dnia złożenia rozliczenia do zwrotu nadwyżki.

Do zmiany są również przepisy odnoszące się do kosztów reprezentacji. Rozliczanie kosztów wydatków związanych z budowanie pozytywnych relacji z klientami i kontrahentami jest niejasne i od wielu lat nastręcza wątpliwości.

Wielu przedsiębiorców popiera też pomysł urealnienia możliwości odliczenia wydatków na innowacje. Obecnie ulga nie obejmuje przedsiębiorców, którzy rozliczają swoje dochody w formie podatku liniowego i ryczałtu, a także tych, którzy działają w specjalnych strefach ekonomicznych i tych, którzy skorzystali z unijnej dotacji na zakup nowych technologii. Odliczenie nie jest też możliwe, jeśli przedsiębiorca kupuje środek trwały z wmontowanym oprogramowaniem, ponieważ zakup środków trwałych nie podlega odliczeniu.

zwrot VAT» Jak uzyskać szybszy zwrot podatku VAT?
Ankietowani liczą również na wprowadzenie analogicznych zmian, jak te w zakresie ulgi na złe długi w VAT, w podatku od osób fizycznych i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Konieczne ich zdaniem jest również zniesienie warunku, który obliguje firmy korzystające z kredytu podatkowego do zatrudniania pięciu pracowników. Niewiele firm, zwłaszcza na początku działalności, może sobie pozwolić na spełnianie takich wymogów.

Obecne prawo podatkowe jest niejasne dla wielu Polaków. Tymczasem polski system podatkowy opiera się na mechanizmie samodzielnego obliczania daniny, zatem powinien być tak skonstruowany, aby podatnicy mogli samodzielnie dokonywać wykładni prawa na potrzeby rozliczenia się z organami skarbowymi. Dopóki więc przepisy nie ulegną uproszczeniu, dopóty będzie istniała potrzeba wydawania licznych interpretacji indywidualnych w podobnych przypadkach, a instytucje podatkowe będą miały problemy ze ściąganiem należności. Będzie także rosła kreatywność Polaków w zakresie unikania opodatkowania.

Justyna Niedbał
Bankier.pl

j.niedbal@bankier.pl

 

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (19)

dodaj komentarz
~JANEK
krótki czas zwrotu większa możliwość wyłudzeń vat-u to jest właśnie pooprawa prawa.
~wracająca z urlopu
Miałam przyjemność ostatnio zwiedzać Szwajcarię. Można śmiało powiedzieć, że jest to kraj industrialny. Po rozmowie z mieszkającymi tam ludźmi dowiedziałam się, dlaczego w małych miejscowościach (około 2000 mieszkańców) znajduje się po kilka dużych zakładów przemysłowych i kilka-, kilkanaście mniejszych oraz dlaczego szwajcarscy Miałam przyjemność ostatnio zwiedzać Szwajcarię. Można śmiało powiedzieć, że jest to kraj industrialny. Po rozmowie z mieszkającymi tam ludźmi dowiedziałam się, dlaczego w małych miejscowościach (około 2000 mieszkańców) znajduje się po kilka dużych zakładów przemysłowych i kilka-, kilkanaście mniejszych oraz dlaczego szwajcarscy pracownicy są tak dobrze opłacani.

1. Przy różnicach w interpretacji prawa Urząd Skarbowy negocjuje z podatnikiem-firmą, doradza jak zinterpretować prawo, pomaga je zrozumieć. Nie ma blokowania kont, komorników etc, tak długo jak firma jest wypłacalna dla swoich pracowników. Tak długo, jak pracownicy o czasie dostają swoje wynagrodzenie, żaden urząd nie morze wejść firmie na konto. Taka firma jest także nietykalna dla innych wierzycieli. Jednak firma, która zacznie spóźniać z wypłatami dla pracowników, jest już pozbawiona tej ochrony.

2. Firma płaci podatek od faktur, za które otrzymała gotówkę.

3. Kosztem dla firmy jest tylko opłacona faktura.

4. Pracownicy mają opłacaną składkę emerytalną, ale ubezpieczenie zdrowotne opłacają już sami.
W skład ubezpieczenia zdrowotnego (około 800 CHF za czteroosobową rodzinę) wchodzi pewien limit wizyt u lekarzy oraz częściowa refundacja leków, operacje oraz transport z miejsca wypadku (pod warunkiem, że człowiek przebywał w miejscu, w którym wolno było mu przebywać, np. na górskim szlaku dla pieszych, a nie 200 m obok na zboczu). Każdy lekarz wystawia rachunek i ubezpieczony wysyła je do ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel płaca je tak długo, aż wyczerpie się limit danego Ubezpieczonego. Jeśli ktoś ma życzenie biegać do wszystkich możliwych lekarzy, a nie jest poważnie chory, to płaci sam za kolejne wizyty.

Wszelkie inne usługi są dodatkowo płatne, np. człowiek uratowany z zatrucia alkilowego pierwszy zabieg ma bezpłatny i dostaje informacje o szkodliwości nadużywania alkoholu. Każdy kolejny zabieg odtruwania jest płatny, i to płatny bardzo słono.

5. Każdy kantor ma swój system podatkowy. Jeśli któryś kantor za bardzo zdziera z podatników, to ludzie zaczynają migrować do sąsiednich kantorów. Osoby zarabiające najwięcej mają możliwość negocjowania ile chcieliby zapłacić podatku, np. 1 000 000 CHF a nie 1200 000 CHF.

6. Doskonale rozwinięty system komunikacji lądowej i wodnej. Pracownicy mogą dojeżdżać z daleka w bardzo sensownym czasie autobusem, koleją, statkiem. Cały system jest zintegrowany i można jeździć po całej Szwajcarii na jednym bilecie.
Dla mieszkańców jest przeznaczona pula specjalnych biletów jednodniowych (Tageskarte), które za 43 CHF umożliwiają korzystanie komunikacji na terenie całego kraju. (43 CHF za kartę, gdy kasjerka w markecie zarabia około 3000 CHF/m-c). Turystyka kwitnie.

7. Mieszkańcy płacą podatki i mają realny wpływ na co wydaje się ich pieniądze. W referendach głosują co chcieli by zbudować u siebie, a na czym chcieliby zaoszczędzić.
Jeśli budynek administracji już mus być, to niech będzie prosty w kształcie i może być z surowego betonu. Po co go malować? Przecież to dodatkowy koszt.

Gdyby wprowadzić chociażby pierwsze cztery punkty do polskiego prawa, to być może mielibyśmy szansę stać się druga Szwajcarią, za jakiś czas...
~janek
to kasierka wydaje 1/3 pensji na dojazd do pracy miesięcznie a reszta ? to tam musi być bida chleb 2.5CHF masło 3,6CHF mleko2CHF
~Antyfiskus
„Na szybko” można by uchwalić ustawę usuwającą problem niszczenia ludzi przez urzędy skarbowe:
Par 1: Jeśli prawo jest skomplikowane, podatnik nie może za to odpowiadać.
Par 2: Urzędnik odpowiada całym swoim majątkiem do szkody na majątku obywatela, do której się przyczynił. W dużych sprawach odpowiedzialność
„Na szybko” można by uchwalić ustawę usuwającą problem niszczenia ludzi przez urzędy skarbowe:
Par 1: Jeśli prawo jest skomplikowane, podatnik nie może za to odpowiadać.
Par 2: Urzędnik odpowiada całym swoim majątkiem do szkody na majątku obywatela, do której się przyczynił. W dużych sprawach odpowiedzialność dotyczy wszystkich pracowników merytorycznych, biorących udział w załatwianiu sprawy.
Par 3: Przedawnienie jest bezwzględne.
Par 4: Urzędnik nie odpowiada za korzystne dla podatnika załatwienie sprawy, jeśli nie wiązało się z rażącym naruszeniem prawa.
Uzasadnienie:
Paragraf pierwszy zapobiega wykorzystywaniu przez urzędnika skomplikowanego prawa w celu udręczenia obywatela. Błędy nie mogą się kończyć dochodzeniem karno-skarbowym, lecz powinna być udzielona podatnikowi pomoc, by prawidłowo się rozliczył.
Paragraf drugi zapobiega doszukiwaniu się przez urzędników pretekstów do niszczenia ludzi, jeśli nie są ewidentnymi przestępcami. Jeśli sprawa nie jest całkowicie pewna – urzędnik musi czuć się zagrożony, jeśli dalej upiera się przy winie podatnika, bo jak podatnik wygra w sądzie, to urzędnik zapłaci.
Paragraf trzeci zapobiega urzędniczym kombinacjom mającym na celu zatrzymanie biegu przedawnienia. Jeśli urząd nie umie sprawy załatwić w pięć lat, to znaczy, że jest ona albo niepewna, albo mało ważna. Poza tym po tak długim czasie podatnik może nie pamiętać, jak zarobił tą czy inną sumę i jak ją rozliczył, nie może się zatem bronić przed zarzutami.
Paragraf czwarty usuwa pretekst, że urzędnik „nie może” potraktować kogoś życzliwie – życzliwe traktowanie staje się gwarancją bezpieczeństwa urzędnika i podstawową zasadą jego działania.
Pozdr.
~wwff
Czyli przez dwa lata będzie takie samo gadanie, co teraz (zresztą niczego innego się nie spodziewałem).

Skrócenie czasu zwrotu VAT naliczonego, czy rozliczanie reprezentacji to jest krótka nowelizacja. Koalicja może to zrobić nawet w 30 dni (od skierowania projektu do Sejmu, do podpisu Prezydęta). Czy trzeba pisać nowy Kodeks
Czyli przez dwa lata będzie takie samo gadanie, co teraz (zresztą niczego innego się nie spodziewałem).

Skrócenie czasu zwrotu VAT naliczonego, czy rozliczanie reprezentacji to jest krótka nowelizacja. Koalicja może to zrobić nawet w 30 dni (od skierowania projektu do Sejmu, do podpisu Prezydęta). Czy trzeba pisać nowy Kodeks Podatkowy???

Czeka nas dwa lata gadania o niczym: konferencji z "partnerami społecznymi", picia wódy z Lewiatanem i KPP, zamawiania ekspertyz prawnych u kolesi, itp.

Koledzy - uproszczenie systemu podatkowego - zapomnijcie, minister jest młody, on i jego paczka musi gdzieś pracować, po zakończeniu kadencji. Z prywatnego punktu widzenia - lepsze jest proste prawo podatkowe, czy skomplikowane???
~Pit
Nie dajcie sie oszukac bankowcom. Najmniej zarabiajacy placa 39% danin panstwowych, srednio zarabiajacy maksymalnie 41.3% a najbogatsi 38%. W Polsce powinna zostac wprowadzona progresja i wysokie wolne sumy od: skladek ZUS, skladek NFZ i PIT. Podatek liniowy mozna wprowadzic od DG ale nie od etatowcow.
~BartoszW
Trzeba wziąć niemieckie prawo podatkowe, przetłumaczyć, copy - paste. Po co wymyślać własne skomplikowane prawo skoro u sąsiadów ichniejsze się sprawdziło?
Pzdr
~R2r
Najlepiej, to niech się już niczego nie dotykają - to będzie najlepsze rozwiązanie. LEPIEJ - to już miało być :P
~Arti
A może jeszcze jedna kadencja wam się marzy? Nie ze mną te numery. Wasz czas już minął.
~Obywatel K
Fachowcy od siedmiu bolesci. Dwa lata, albo i osiem. byle przy korytku.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki