Świetny grudzień zamknął bardzo udany rok dla notowanych na GPW właścicieli sieci odzieżowych. Liderem wzrostów było CCC, które w okresie dwunastu miesięcy zwiększyło sprzedaż o 38,3%.


Dla CCC 2016 rok będzie najprawdopodobniej pierwszym, w którym przychody spółki pokonają granicę 3 mld zł. Projekt Dariusza Miłka rozszerza swój zasięg w gwałtownym tempie, co widać także na GPW. Akcje CCC powróciły ponad granicę 200 zł i są notowane obecnie po historycznie najwyższych cenach. Spółka jest aktualnie polskim liderem rynku obuwniczego obecnym także w niemal całym regionie Europy Środkowej. Ostatnio CCC przeprosiło się także z kierunkiem wschodnim i znów postrzega Rosję jako ciekawy rynek. Słabiej prezentuje się kierunek zachodni, bo choć spółka odważnie weszła na rynek niemiecki, wciąż walczy o uzyskanie tam rentowności.
Drugi z gigantów - LPP, czyli właściciel m.in. Reserved, House, Mohito i Sinsay - rok zakończył 17-procentowym wzrostem. Spółka w ostatnim czasie wprawdzie nie rozwija się tak dynamicznie jak CCC, jednak od ponad dekady nieprzerwanie notuje rok w rok coraz lepsze wyniki sprzedażowe. Problemem LPP była jednak spadająca marża. I choć analitycy chwalili zimową kolekcję, "szóstka z przodu" wciąż wydaje się jedynie melodią przeszłości. W grudniu 2016 roku wartość marży brutto na sprzedaży wynosiła 51% i była na poziomie zbliżonym do marży zrealizowanej w grudniu rok wcześniej. Dodatkowo w kurs spółki uderzyła informacja o hurtowej wyprzedaży zapasów. W konsekwencji giełdowa wycena spółki w ostatnich dwunastu miesiącach nie uległa znaczącej zmianie.
Szacunkowe wyniki sprzedażowe spółek odzieżowych (w mln zł) | ||||
---|---|---|---|---|
Grudzień 2016 | Zmiana względem grudnia 2015 | Cały 2016 rok | Zmiana względem 2015 roku | |
Bytom | 20,2 | 24,80% | 149,6 | 17,00% |
CCC | 335,0 | 50,00% | 3 191,0 | 38,30% |
CDRL* | 13,0 | 1,00% | 138,1 | 13,00% |
Gino Rossi | 28,3 | 10,00% | 268,6 | 3,00% |
Intersport | 20,1 | -9,70% | 204,3 | -4,60% |
LPP** | 756,0 | 16,00% | 6 021,0 | 17,00% |
Monnari | 32,3 | -6,40% | 228,2 | 8,70% |
Próchnik | 7,5 | 9,90% | 60,4 | 31,60% |
Redan | 74,0 | 9,00% | 619,0 | 12,00% |
Solar | 11,1 | -3,50% | 137,6 | -1,60% |
TXM | 48,0 | 20,00% | 377,0 | 20,00% |
Vistula*** | 44,1 | 24,60% | 334,1 | 20,20% |
Wittchen | 25,6 | 7,00% | 171,3 | 13,00% |
Wojas | 22,0 | 17,00% | 229,2 | 7,50% |
Dane: PAP. * sprzedaż detaliczna CDRL w sieci w Polsce. ** sprzedaż LPP po uwzględnieniu jednorazowej operacji hurtowej sprzedaży zapasów, *** sprzedaż detaliczna w segmencie odzieżowym Vistula Group. |
Podobną dynamikę do LPP wypracował Bytom. Wynik zapewne wyglądałby lepiej, gdyby nie nieudany eksperyment cenowy, który spółka przeprowadziła wiosną. Jesienią powrócono do starych praktyk, jednak konkurencja zyskała na sile. Do grona beneficjentów można zaliczyć m.in. Vistulę i Próchnika. Obie spółki pod względem rocznej dynamiki sprzedaży znalazły się na branżowym podium.
To jednak nie te spółki brylowały na GPW. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy większe stopy zwrotu wypracowały m.in. akcje Redana czy CDRL (Coccodrillo). 30% zyskał Solar. Czerwonymi latarniami branży były papiery Esotiq (Henderson, Femestage, Eva Minge), które straciły ponad połowę swojej wartości. Słabo poradziły sobie także walory Monnari oraz wspomnianego Bytomia.
Adam Torchała