REKLAMA
TYLKO U NAS

Problematyczny tunel pod Łodzią. "Rozważany jest wariant górniczy"

2025-10-13 07:15
publikacja
2025-10-13 07:15

Rozważane są różne możliwości dokończenia budowy tunelu średnicowego pod Łodzią, łącznie z drążeniem metodą górniczą - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Problematyczny tunel pod Łodzią. "Rozważany jest wariant górniczy"
Problematyczny tunel pod Łodzią. "Rozważany jest wariant górniczy"
/ Ministerstwo Infrastruktury

- Najważniejszym problemem, jeśli chodzi o tunel pod Łodzią, jest kwestia, żeby technicznie poradzić sobie z ostatnim kilometrem, żeby przejść pod miastem. Jest spore zagrożenie, że dalsze drążenie może spowodować zawalenie się kamienic. Nie chcemy tego ryzyka. Dzisiaj rozważamy różne możliwości, żeby wydrążyć ten tunel, nawet z opcją, że będziemy to drążyć metodą górniczą - powiedział PAP wiceminister. Wcześniej tunel był drążony przy użyciu obrotowej tarczy.

Podkreślił, że celem jest zakończenie tej inwestycji, ponieważ jest bardzo potrzebna w skali miasta, regionu i połączeń w skali kraju. - Dzisiaj przyjmujemy, że zakończenie tego tunelu, to jest całościowe, żeby tam pojechały pociągi, to jest rok 2029 - dodał.

Drążenie tunelu średnicowego zostało wstrzymane ponad rok temu po tym, jak zawaliła się kamienica przy Al. 1 Maja w Łodzi.

Od tego czasu maszyna drążąca tunel tkwi pod budynkami przy 1 Maja. Próba wznowienia prac w listopadzie ub. roku spowodowała zapadanie się sąsiedniego budynku, co spowodowało ponowne wstrzymanie prac. Strop tunelu znajduje się kilkanaście metrów pod fundamentami.

Zaawansowanie prac na budowie (układ dwu- i jednotorowych tuneli ma mieć ok. 4600 m) nie zmienia jednak sytuacji całej inwestycji. Maszyna drążąca „Katarzyna” tkwi około kilometra od komory końcowej, a obowiązujący nadal termin zakończenia budowy w czerwcu przyszłego roku z planowanym uruchomieniem ruchu pociągów z grudniu 2026 r. jest nierealny. (PAP)

pif/ mmu/ lm/

Źródło:PAP
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (5)

dodaj komentarz
nierzad
wcześniej nie pomyśleli
samsza
spowodowali zapadanie się budynków, ho ho ho

kolejny genialny plan Mateusza
cognac
O takich możliwych niebezpieczeństwach wiedziano nie w momencie 'wbicia szpadla' przy rozpoczęciu inwestycji, tylko przy deskach kreslarskich i planowaniu.
Zamiast wstrzymywać inwestycję, kręcic kciukami i zastanawiac sie co robic - a to kosztuje od jasnego groma - potrzebne sa szybkie decyzje na natychmiastowe wykupienie
O takich możliwych niebezpieczeństwach wiedziano nie w momencie 'wbicia szpadla' przy rozpoczęciu inwestycji, tylko przy deskach kreslarskich i planowaniu.
Zamiast wstrzymywać inwestycję, kręcic kciukami i zastanawiac sie co robic - a to kosztuje od jasnego groma - potrzebne sa szybkie decyzje na natychmiastowe wykupienie zagrożonych kamienic i terenu i szybkie postępowanie z budową.
W ostatecznym rozliczeniu to bedzie najtańsze i najlepsze rozwiązanie dla miasta, regionu i budżetu.
Inaczej, to sprawa utkwi w błocie, bałaganie, zmianach personalnych, w syfie, a kosztować bedzie dużo, dużo więcej niż teraz sie wydaje i za stracony czas ktory bedzie nie do odrobienia.
derper
Zgadza się, boją się zawalenia zdewastowanych kamienic, do których i tak nich nie będzie chciał wrócić z tej samej obawy. To ruiny dekadami nieremontowane przez właścicieli, ale na papierze to "zabytki". Wykupić, wyburzyć, wywiercić, wybudować.
men24a
Nie wiem czemu wstrzymali.
Polacy lubią ryć w ziemii, Trzebinia, Bytom się zapada to czemu Łódź by nie mogła iść tą drogą ? Wielu ludzi by uszczęśliwiło to

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki