Mimo że w sierpniu w Polsce zarejestrowano najmniej nowych samochodów od roku, to klientów indywidualnych było najwięcej od pięciu lat i niemal najwięcej w historii – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.


W sierpniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 37 071 nowych samochodów osobowych – o 14 proc. mniej niż w lipcu i jednocześnie o 2,5 proc. więcej niż w sierpniu ubiegłego roku.
To najniższy tegoroczny wynik, po którym możemy mówić o wakacyjnym dołku. W ostatnich latach bowiem sierpień zwykle przynosił obniżkę liczby rejestracji. Najniższy był również przyrost liczby nowych aut w ujęciu rocznym. W poprzednich miesiącach – jedynie z wyjątkiem marca – mówiliśmy o dwucyfrowych, w tym także przekraczających 20 proc., wzrostach w ujęciu rocznym.
Biorąc pod uwagę pierwsze osiem miesięcy 2024 r., w Polsce zarejestrowano 357 170 nowych samochodów osobowych – o 14,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.
Zdecydowanie gorszy sierpień to przede wszystkim wynik mniejszej liczby rejestracji dokonywanych przez firmy. Na REGON zarejestrowano bowiem niespełna 25 tys. nowych aut osobowych – o blisko 5 proc. mniej niż rok wcześniej.
W tym samym czasie klienci indywidualni zarejestrowano 12 137 nowych aut osobowych (+20,8 proc. r/r), a także najwięcej od pięciu lat i niemal tyle, ile w rekordowym sierpniu 2019 r.
Yaris cross wrzucił wyższy bieg
Po ostatnich miesiącach należących do kii sportage w sierpniu największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych cieszyła się toyota yaris cross (940 szt.), czyli model nr 1 wśród polskich klientów indywidualnych w 2023 r. Kia sportage była rejestrowana 580 razy, a podium uzupełniła toyota yaris (468 szt.), która nieznacznie wyprzedziła powracającą do łask dacię duster (463 szt.). Wyraźny wzrost liczby rejestracji skutkujący awansem do czołowej dziesiątki zanotowało renault captur (284 szt. i +147 proc. m/m).
Rejestracje samochodów osobowych na klientów indywidualnych w sierpniu 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana m/m [w proc.] |
1. |
Toyota Yaris Cross |
940 |
+54,9 |
2. |
Kia Sportage |
580 |
-25,4 |
3. |
Toyota Yaris |
468 |
-7,1 |
4. |
Dacia Duster |
463 |
-1,3 |
5. |
Toyota C-HR |
406 |
+40,5 |
6. |
Skoda Kamiq |
362 |
+7,1 |
7. |
Volkswagen T-Roc |
356 |
-26,6 |
8. |
Renault Captur |
284 |
+147,0 |
9. |
Toyota Aygo X |
264 |
+25,7 |
10. |
Hyundai Tucson |
261 |
-28,7 |
Źródło: Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Z tego grona wypadła za to skoda fabia oraz toyota corolla, w przypadku której liczba zarejestrowanych egzemplarzy obniżyła się w ujęciu rocznym o 54 proc. Spadek liczby rejestracji w ujęciu rocznym, choć znacznie mniej okazały (-3,7 proc. r/r) zanotowano także w przypadku hyundaia tucsona.
Spadki liczby rejestracji w ujęciu rocznym są częstszym widokiem w przypadku firm rejestrujących na REGON. Choć w dalszym ciągu dwa najpopularniejsze modele – toyota corolla i skoda octavia – odbiegają od konkurencji, to w sierpniu 2024 r. były one rejestrowane rzadziej niż przed rokiem – odpowiednio o 46 i 10 proc.
Biorąc pod uwagę okres od początku roku do końca sierpnia, firmy mniej chętnie sięgały po toyotę yaris i kię sportage – w obu przypadkach spadek liczby rejestracji wyniósł ok. 14 proc.
Rejestracje samochodów osobowych na firmy w sierpniu 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana m/m [w proc.] |
1. |
Toyota Yaris Cross |
1 475 |
-4,4 |
2. |
Kia Sportage |
781 |
-15,7 |
3. |
Toyota Yaris |
676 |
-20,2 |
4. |
Dacia Duster |
654 |
-23,9 |
5. |
Toyota C-HR |
651 |
+35,9 |
6. |
Skoda Kamiq |
599 |
+1,2 |
7. |
Volkswagen T-Roc |
518 |
-21,9 |
8. |
Renault Captur |
510 |
+7,8 |
9. |
Toyota Aygo X |
491 |
-21,1 |
10. |
Hyundai Tucson |
462 |
-29,4 |
Źródło: Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
W samym sierpniu spośród modeli z czołowej dziesiątki rankingu popularności najmocniej wzrosła liczba rejestracji mercedesa-benz glc (510 szt. i +191,4 proc. r/r). To także pierwszy raz, gdy auto z segmentu premium uplasowało się tak wysoko w rankingu popularności.
Hybrydy przejmują połowę rynku
W dalszym ciągu rośnie za to popularność aut z napędami hybrydowymi. W sierpniu udział w ogólnej liczbie rejestracji nowych osobówek klasycznych hybryd (HEV) i tzw. miękkich hybryd (MHEV) przekroczył 46 proc., a jeśli dodać do nich także hybrydy umożliwiające zasilanie z gniazdka (PHEV), to wyniósł 48,6 proc. Wszystkie auta z napędami alternatywnymi stanowiły z kolei ponad 54 proc. wszystkich nowych aut osobowych.