REKLAMA

Sprzedaż aut w wakacyjnym dołku, ale „Kowalskich” najwięcej od pięciu lat

Marcin Kaźmierczak2024-09-11 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-09-11 06:00

Mimo że w sierpniu w Polsce zarejestrowano najmniej nowych samochodów od roku, to klientów indywidualnych było najwięcej od pięciu lat i niemal najwięcej w historii – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Sprzedaż aut w wakacyjnym dołku, ale „Kowalskich” najwięcej od pięciu lat
Sprzedaż aut w wakacyjnym dołku, ale „Kowalskich” najwięcej od pięciu lat
fot. Radowitz /

W sierpniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 37 071 nowych samochodów osobowych – o 14 proc. mniej niż w lipcu i jednocześnie o 2,5 proc. więcej niż w sierpniu ubiegłego roku.

To najniższy tegoroczny wynik, po którym możemy mówić o wakacyjnym dołku. W ostatnich latach bowiem sierpień zwykle przynosił obniżkę liczby rejestracji. Najniższy był również przyrost liczby nowych aut w ujęciu rocznym. W poprzednich miesiącach – jedynie z wyjątkiem marca – mówiliśmy o dwucyfrowych, w tym także przekraczających 20 proc., wzrostach w ujęciu rocznym.

Biorąc pod uwagę pierwsze osiem miesięcy 2024 r., w Polsce zarejestrowano 357 170 nowych samochodów osobowych – o 14,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.

Zdecydowanie gorszy sierpień to przede wszystkim wynik mniejszej liczby rejestracji dokonywanych przez firmy. Na REGON zarejestrowano bowiem niespełna 25 tys. nowych aut osobowych – o blisko 5 proc. mniej niż rok wcześniej.

W tym samym czasie klienci indywidualni zarejestrowano 12 137 nowych aut osobowych (+20,8 proc. r/r), a także najwięcej od pięciu lat i niemal tyle, ile w rekordowym sierpniu 2019 r.

Yaris cross wrzucił wyższy bieg

Po ostatnich miesiącach należących do kii sportage w sierpniu największą popularnością wśród polskich klientów indywidualnych cieszyła się toyota yaris cross (940 szt.), czyli model nr 1 wśród polskich klientów indywidualnych w 2023 r. Kia sportage była rejestrowana 580 razy, a podium uzupełniła toyota yaris (468 szt.), która nieznacznie wyprzedziła powracającą do łask dacię duster (463 szt.). Wyraźny wzrost liczby rejestracji skutkujący awansem do czołowej dziesiątki zanotowało renault captur (284 szt. i +147 proc. m/m).

Rejestracje samochodów osobowych na klientów indywidualnych w sierpniu 2024 r.

– najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana m/m

[w proc.]

1.

Toyota Yaris Cross

940

+54,9

2.

Kia Sportage

580

-25,4

3.

Toyota Yaris

468

-7,1

4.

Dacia Duster

463

-1,3

5.

Toyota C-HR

406

+40,5

6.

Skoda Kamiq

362

+7,1

7.

Volkswagen T-Roc

356

-26,6

8.

Renault Captur

284

+147,0

9.

Toyota Aygo X

264

+25,7

10.

Hyundai Tucson

261

-28,7

Źródło: Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Z tego grona wypadła za to skoda fabia oraz toyota corolla, w przypadku której liczba zarejestrowanych egzemplarzy obniżyła się w ujęciu rocznym o 54 proc. Spadek liczby rejestracji w ujęciu rocznym, choć znacznie mniej okazały (-3,7 proc. r/r) zanotowano także w przypadku hyundaia tucsona.

Spadki liczby rejestracji w ujęciu rocznym są częstszym widokiem w przypadku firm rejestrujących na REGON. Choć w dalszym ciągu dwa najpopularniejsze modele – toyota corolla i skoda octavia – odbiegają od konkurencji, to w sierpniu 2024 r. były one rejestrowane rzadziej niż przed rokiem – odpowiednio o 46 i 10 proc.

Biorąc pod uwagę okres od początku roku do końca sierpnia, firmy mniej chętnie sięgały po toyotę yaris i kię sportage – w obu przypadkach spadek liczby rejestracji wyniósł ok. 14 proc.

Rejestracje samochodów osobowych na firmy w sierpniu 2024 r.

– najpopularniejsze modele

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Zmiana m/m

[w proc.]

1.

Toyota Yaris Cross

1 475

-4,4

2.

Kia Sportage

781

-15,7

3.

Toyota Yaris

676

-20,2

4.

Dacia Duster

654

-23,9

5.

Toyota C-HR

651

+35,9

6.

Skoda Kamiq

599

+1,2

7.

Volkswagen T-Roc

518

-21,9

8.

Renault Captur

510

+7,8

9.

Toyota Aygo X

491

-21,1

10.

Hyundai Tucson

462

-29,4

Źródło: Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W samym sierpniu spośród modeli z czołowej dziesiątki rankingu popularności najmocniej wzrosła liczba rejestracji mercedesa-benz glc (510 szt. i +191,4 proc. r/r). To także pierwszy raz, gdy auto z segmentu premium uplasowało się tak wysoko w rankingu popularności.

Hybrydy przejmują połowę rynku

W dalszym ciągu rośnie za to popularność aut z napędami hybrydowymi. W sierpniu udział w ogólnej liczbie rejestracji nowych osobówek klasycznych hybryd (HEV) i tzw. miękkich hybryd (MHEV) przekroczył 46 proc., a jeśli dodać do nich także hybrydy umożliwiające zasilanie z gniazdka (PHEV), to wyniósł 48,6 proc. Wszystkie auta z napędami alternatywnymi stanowiły z kolei ponad 54 proc. wszystkich nowych aut osobowych.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki