Dobrze utrzymana klimatyzacja chłodzi i oczyszcza powietrze, jednak jak każda inna część samochodu, musi być serwisowana. Nawet w całkowicie szczelnym układzie ubywa rocznie aż 10-15% gazu odpowiedzialnego za chłodzenie. A wówczas klimatyzacja nie działa jak należy. Przegląd urządzenia najlepiej zrobić przed latem, jeszcze zanim nadejdą upały. Wówczas już od początku sezonu będzie działało prawidłowo, a poza tym uniknie się kolejek w warsztatach.
Plusy i minusy klimy
Klimatyzacja umożliwia schłodzenie otoczenia kierowcy, dzięki czemu poprawia komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Dłuższa jazda w nagrzanym aucie, w którym temperatura może przekraczać 40º C, obniża zdolność kierowcy do koncentracji i koordynację ruchów, a tym samym wyraźnie podnosi ryzyko wypadku.

Klimatyzacja wprowadza do wnętrza auta suche powietrze, dzięki czemu szybciej można usunąć parę wodną z szyb, niż wykorzystując powietrze z otoczenia samochodu. Doceni się to zarówno podczas letniego deszczu, gdy mimo wysokich temperatur na zewnątrz szyby potrafią szybko zaparowywać, jak i jesienią oraz zimą, kiedy to osadzanie pary na szybach jest typowym problemem.
Podróż w samochodzie z klimatyzacją jest zdecydowanie bardziej komfortowa, ale i droższa. Auto na obsługę wysokowydajnej sprężarki zużywa paliwo, zatem spalanie z włączoną klimą rośnie. Jak pokazują testy, wzrost zużycia paliwa może sięgać nawet 20% i jest on uzależniony od rodzaju klimatyzacji, pojemności i mocy silnika (generalnie im większy i mocniejszy silnik, tym obciążenie klimatyzacją jest mniej zauważalne) oraz warunków eksploatacji. Poza tym, trzeba się liczyć z wydatkami na przeglądy, a także ewentualne naprawy tego dodatkowego systemu.
Chcesz ubezpieczyć samochód » Sprawdź naszą ofertę
Nieodpowiednio eksploatowana klimatyzacja może mieć również niekorzystny wpływ na zdrowie. W przypadku ustawienia zbyt niskich temperatur, nadmiernego schładzania twarzy lub klatki piersiowej nie trudno o przeziębienie, szczególnie jeśli za oknem żar leje się z nieba. Niezadbana klimatyzacja to także zmora osób skłonnych do alergii, których organizm nieprzyjemnie reaguje na drobnoustroje zebrane w przewodach wentylacyjnych i parowniku. Wielu osobom nie sprzyja także pozbawione wilgoci powietrze, które wysusza błony śluzowe i powoduje podrażnienia.
Niezbędny przegląd
Tylko zadbana klimatyzacja zapewni dobre chłodzenie i nie będzie przyczyną chorób dróg oddechowych, dlatego raz w roku (wielu ekspertów twierdzi nawet że 2 razy – wiosną i jesienią) należy zlecić przegląd układu klimatyzacji fachowemu serwisowi. Serwisowanie klimy jest niezbędne, ponieważ co roku ubywa z układu czynnika chłodzącego, mało tego, czynnik chłodzący absorbuje wilgoć, która powinna być usuwana z układu.
Częste problemy
Przyczyną słabego chłodzenia lub nawet brak chłodzenia pomimo włączonej klimatyzacji jest najprawdopodobniej zbyt mała ilość czynnika chłodzącego. Mała ilość to również słabe smarowanie sprężarki klimatyzacji, co przy dłuższym używaniu klimatyzacji w tym stanie może doprowadzić do zatarcia sprężarki (kompresora), która jest najdroższym elementem w całym układzie klimatyzacji. Wizyta w serwisie pozwoli uzupełnić czynnik chłodzący oraz skontrolować stan szczelności układu klimatyzacji.
Niepokój budzi także nieprzyjemny zapach po włączeniu klimatyzacji, szczególnie po jej długim przestoju. Jednym z elementów klimatyzacji jest umieszczony wewnątrz samochodu tzw. parownik, który odbiera ciepło z opływającego go powietrza. Przy okazji wykrapla się na nim para wodna zawarta w powietrzu, co powoduje, że parownik staje się wilgotny. Niesione z powietrzem pyłki roślin, bakterie, grzyby i pleśnie przyklejają się do wilgotnej powierzchni parownika, tworząc z czasem żywe siedlisko silnie alergizujących i toksycznych dla ludzi zapachów. Żeby pozbyć się zapachu i jego przyczyn, trzeba dokładnie wyczyścić cały układ klimatyzacji, a szczególnie parownik. Warto wiedzieć, że jeśli podczas jazdy mimo włączonej klimatyzacji czujemy się zmęczeni i rozdrażnieni, może to być sygnał, że z układu wydobywają się alergeny.
Jeśli mimo włączonych wentylatorów nadmuch jest słaby, najprawdopodobniej zanieczyszczony jest filtr kabinowy. Najprawdopodobniej pomoże więc jego wymiana. Filtr kabinowy powinien być wymieniany co roku w celu zapewnienia odpowiedniego komfortu w czasie jazdy i korzystania w pełni z nawiewu powietrza i klimatyzacji. Efektem zanieczyszczonego, niedrożnego filtra kabinowego są także zaparowane szyby.
Gdy klimatyzacja hałasuje, może to oznaczać, że uszkodzeniu uległ kompresor. Takiego objawu nie wolno ignorować, bo może to doprowadzić do zatarcia łożysk kompresora, co w większości samochodów uniemożliwia dalszą jazdę, ponieważ ten sam pasek często napędza również alternator i wspomaganie kierownicy.
|
Trudny wybór
Wybór warsztatów zajmujących się serwisem klimatyzacji jest imponujący. Wykonują ją zarówno serwisy autoryzowane, jak i niezależne sieci serwisowe, a także niezliczona ilość warsztatów zwykle ze słowem „klima” w nazwie. Szeroka oferta jednak zdecydowanie utrudnia podjęcie decyzji.
Profesjonalny przegląd klimatyzacji w aucie powinien obejmować:
- sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji, ułożenia przewodów, sprawdzenie śladów oleju na elementach i złączach,
- kontrolę stanu czynnika chłodzącego, a w razie konieczności – jego uzupełnienie i oczyszczenie,
- sprawdzenie poziomu oleju w układzie klimatyzacji i jego uzupełnienie w razie potrzeby,
- sprawdzenie stanu filtra przeciwpyłowego, ewentualną wymianę,
- sprawdzenie stanu filtra osuszającego, ewentualną wymianę,
- sprawdzenie stanu + oczyszczenie parownika preparatem dezynfekującym i ewentualne udrożnienie odpływu wody,
- sprawdzenie stanu układu wentylacji i ewentualną dezynfekcję/odgrzybianie,
- kontrolę naciągu i stanu paska napędowego sprężarki, ewentualną wymianę,
- kontrolę mocowania skraplacza, sprężarki,
- ustalenie źródła i wyeliminowanie przyczyn hałasu w czasie pracy klimatyzacji,
- ewentualną dodatkową diagnostykę.
Z uwagi na bardzo dużą liczbę punktów oferujących serwisowanie klimatyzacji samochodowej mocno zróżnicowane są też ceny tego typu usług. Standardowy przegląd obejmujący także uzupełnianie czynnika chłodzącego i odgrzybianie to koszt przynajmniej 250 zł, odgrzybianie ozonem jest tu droższe niż odgrzybianie chemiczne. Sama diagnostyka to wydatek rzędu 100 zł. Ceny mogą się różnić także w zależności od lokalizacji (w dużych miastach i okolicach są zwykle wyższe niż w mniejszych miejscowościach).
Arkadiusz Czarkowski
Zobacz też:
» Wiosenne auto
» Motoryzacyjna pieśń przyszłości
» Klimatyzacja ma swoje plusy, ma też i minusy
» Wiosenne auto
» Motoryzacyjna pieśń przyszłości
» Klimatyzacja ma swoje plusy, ma też i minusy