Sonel, który w sierpniu uruchomił nową linię produkcyjną szacuje, że obłożenie 100 proc. uzyskanych mocy produkcyjnych zostanie osiągnięte w ciągu około 3 lat – poinformowali przedstawiciele spółki podczas wideokonferencji. Zapowiedzieli, że spółka zaczyna prace nad nową strategią na lata 2025-2027.


Spółka na początku sierpnia uruchomiła produkcję na nowo zakupionej linii. Umożliwia ona podwojenie mocy produkcyjnych.
"Szacowane obłożenie 100 proc. uzyskanych mocy produkcyjnych zostanie osiągnięte w ciągu około 3 lat, być może uda się to wcześniej. W I kwartale przyszłego roku powinniśmy już wykorzystywać ten nadmiar mocy produkcyjnych" - powiedział prezes spółki Tomasz Wiśniewski.
"Obecnie produkujemy na dwóch liniach montażowych - na nowej i starej - myślę, że ta stara jeszcze przez kilka lat będzie wspierać naszą produkcję. Nowa maszyna jest szybsza, ma większe możliwości. Pozyskaliśmy dwóch nowych klientów, spodziewamy się dużych zamówień" - dodał.
Skonsolidowane przychody Sonela wzrosły w I połowie 2023 roku o 14,9 proc. rdr do 102,8 mln zł, EBITDA wyniosła 13,7 mln zł (+19,4 proc. rdr), zysk operacyjny 8,3 mln zł (+13,4 proc. rdr) a zysk netto 7,3 mln zł (+12 proc. rdr). Stan środków pieniężnych na koniec czerwca był wyższy rdr o prawie 25 proc. i wynosił 17,3 mln zł.
"Nie wydaje nam się, by drugie półroczne było słabsze niż pierwsze półrocze. W tym zakresie jesteśmy zdecydowanie optymistami" - powiedział członek zarządu Tomasz Hodij.
Podał, że w przyszłym roku spółka indyjska powinna zanotować przychody powyżej 10 mln zł.
Przedstawiciele spółki ocenili, że wzrost cen energii nie ma znaczącego wpływu na działalność spółki, są to koszty stanowiące około 4 proc. łącznych kosztów wytworzenia.
CAPEX na 2023 rok wynosi 12 mln zł. Planowane wydatki inwestycyjne na 2024 rok mogą być porównywalne do tegorocznych.
"Myślę, że one prawdopodobnie nie będą niższe niż w tym roku" - powiedział Wiśniewski.
Prezes podał, że spółka "coraz intensywniej" zakłada utworzenie lub przejęcie spółki na rynku niemieckim.
Sonel podał, że w pierwszym półroczu 2023 r. osiągnął rekordową sprzedaż w swojej historii.
W strukturze sprzedaży grupy w pierwszym półroczu 2023 r. najwyższy udział miały przychody Sonela (65 proc.), Foxytechu 29 proc., rynek indyjski odpowiadał za 5 proc., a rynek South East Asia za niecałe 1 proc.
Sonel podał, że w segmencie usług kontraktowych w 2023 roku planuje przemodelować strukturę sprzedaży i przenieść ciężar z usług na mierniki, co ma pozytywnie wpłynąć na rentowność.
Przedstawiciele spółki podali, że na 2023 rok spółka Foxytech ma gotowy portfel zamówień, wyższy niż łączna sprzedaż w 2022 roku. W pierwszym półroczu 2023 roku Foxytech zanotował zysk.
Prezes podał w poniedziałek, że spółka zaczyna prace nad nową strategią na lata 2025-2027.
Głównym celem strategii rozwoju na lata 2022-2024 jest osiągnięcie w 2024 roku 170 mln zł przychodów ze sprzedaży w spółce dominującej oraz 250 mln zł w grupie, przy utrzymaniu zwrotu z kapitału własnego na poziomie nie niższym niż 17 proc. i utrzymaniu pozycji lidera w kraju.
Sonel to producent przyrządów pomiarowych dla elektroenergetyki i telekomunikacji. Do grupy należą obecnie spółki: Sonel, Sonel Instruments India, Foxytech oraz Sonel South East Asia. (PAP Biznes)
seb/ ana/