Fiskus nie będzie wszczynał postępowań podatkowych o kwoty niższe niż 80 zł – taka zmiana znajduje się projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej. Projekt ma na celu uregulowanie zasad prowadzenia przez fiskus czynności sprawdzających, np. ograniczenie czasu ich trwania do 3 miesięcy.


We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów została opublikowana informacja o planowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej.
„Celem projektu ustawy jest realizacja pakietu zmian deregulacyjnych w systemie podatkowym, poprzez uproszczenie rozliczeń oraz poprawę relacji między organami podatkowymi a podatnikami i przedsiębiorcami, a także zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz wzmocnienie gwarancji procesowych strony” – czytamy w informacji opublikowanej na stronach kancelarii premiera.
ReklamaZobacz także
W projekcie, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, znajdują się zapisy, dotyczące m.in. czynności sprawdzających, dokonywanych przez organy skarbowe. Proponuje się m.in.
- wprowadzenie 3-miesięcznego terminu zakończenia czynności sprawdzających,
- obowiązku zawiadamiania przez organ podatkowy sprawdzanego o rozpoczęciu i zakończeniu oraz o wyniku czynności sprawdzających,
- wskazanie ogólnego zakresu czynności sprawdzających
- rozszerzenie katalogu środków dowodowych stosowanych w ramach tych czynności.
Urzędy skarbowe mają działać szybciej i bardziej przyjaźnie
Poza tym w projekcie ma zostać zapisana ochrona prawna dla sprawdzonego „poprzez brak w przyszłości naliczania odsetek za zwłokę i odpowiedzialności karnej skarbowej w sytuacji, kiedy wcześniej w toku czynności sprawdzających organ podatkowy nie stwierdził nieprawidłowości albo sprawdzony zastosował się do ustaleń organu”.

W projekcie znajdują się też zapisy, mające na celu stosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę na zaległości podatkowe ujawnione w złożonych po terminie pierwotnych deklaracjach, na takich samych zasadach jak dla zaległości wynikających z korekt deklaracji.
Poza tym zgodnie z proponowanymi zapisami, organy podatkowe będą miały obowiązek wykorzystywania w pierwszej kolejności informacji i dokumentów, którymi już dysponuje lub które może pozyskać od innych podmiotów.
Koniec z ciągnącymi się miesiącami wezwaniami z urzędu
Termin na wniesienie odwołania od decyzji zostanie wydłużony do 30 dni z obecnych 14, poza tym proponuje się zapisy, dzięki którym pojawi się podstawa prawna do wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach w przypadku zawarcia układu z wierzycielami w postępowaniu restrukturyzacyjnym, w ramach którego to postępowania, zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę została odroczona lub rozłożona na raty.
MF proponuje także zakaz wszczynania postępowań podatkowych (ewentualnie nakaz umorzenia już wszczętych postępowań), jeśli spodziewana kwota uszczuplenia nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (czyli – obecnie - 80 zł).
Projektowana ustawa ma trafić pod obrady rządu w I kw. 2027 r. (PAP)
ms/ mrr/
































































