30 września opublikowana została decyzja Komisji upoważniająca do ograniczeń w zakresie odliczania VAT od paliwa oraz zakupu samochodów „z kratką”. Pewnym jest, że granicą końcową jej stosowania jest 2013 r. Jaka jest jednak data początkowa, od której należy stosować ograniczenie? Od kilku dni w kancelariach doradztwa podatkowego trwają spory w tym zakresie.
Opublikowana decyzja Komisji zakłada wprowadzenie ograniczeń w odliczaniu VAT w kilku płaszczyznach i dotyczy:
- samochodów nabytych w celu odprzedaży, wynajmu lub leasingu,
- aut przeznaczonych głównie do przewozu towarów oraz przeznaczonych do wykonywania specjalnych funkcji,
- pojazdów, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą.
Powstaje pytanie, czy obecnie samochód z kratką pozwala na pełne odliczenie podatku VAT, czy też już samo opublikowanie decyzji Komisji spowodowało, że to prawo wygasło.
Stojąc na stanowisku bardziej restrykcyjnym można zauważyć, że skoro zaaprobowane zostały pewne ograniczenia wprowadzone już wcześniej, to w zakresie wskazanym w prawie wspólnotowym – ograniczenia te można już stosować na podstawie przepisu 86 ust 3 ustawy o VAT.
Tym niemniej stanowisko takie można na wielu płaszczyznach podważyć. Przede wszystkim narusza ono podstawową zasadę prawa obywatela do informacji o obowiązującym prawie, a tym samym godzi w demokratyczny system prawa. Obecnie obywatel bazuje na przepisach wspólnotowych (dyrektywie 2006/112/WE), interpretacji ogólnej Ministra Finansów Nr PT3/812/4/15/CZE/09/185, będącej konsekwencją wyroku TSUE w sprawie C-414/07.
Decyzja unijna zakłada obowiązek dostosowania się jej adresata do regulacji w niej zawartych. Jest skierowana do konkretnego podmiotu – w tym wypadku do Państwa. Występująca niegodność powinna być zatem usunięta, co w konsekwencji zobowiązuje Państwo do podjęcia działań, a nie pozostawania w pozycji biernej. Zasadę tę obrazuje brzmienie samej decyzji która, zakłada prawo do wprowadzenia zmian dostosowawczych (w wersji ang. „decision (…) authorising Poland to introduce a special measure derogating”, źródło: http://ec.europa.eu/) , a nie do stosowania obecnie obowiązujących przepisów, po uzyskaniu zgody.
Podobnie zresztą zmianę prawa zakłada uzasadnienie projektu zmian ustawy o VAT, opublikowanej na stronach Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) : „Zachodzi zatem konieczność dokonania określonych zmian w przepisach tak, aby kwestie dotyczące odliczania podatku były określone w przepisach ustawy (…)Projekt stosownej decyzji „derogacyjnej” Komisja Europejska przedstawiła 7 czerwca br. Należy podkreślić, że Polska może przyjąć rozwiązania zawarte w ww. projekcie decyzji po jej przyjęciu przez Radę Unii Europejskiej, co uwzględniając procedury legislacyjne w Polsce (stosowne zmiany ustawy uchwala Parlament), powinno zostać spełnione. Konieczność dokonania zmian w ustawie VAT wiąże się więc również z koniecznością uwzględnienia w przepisach wniosków (decyzji), o które Polska wystąpiła.
Niestety, w podobnym przypadku ETS w sprawie niemieckiego podatnika (C-17/01 Finanzamt Sulingen v. Walter Sudholz) wskazał na właściwe zastosowanie przepisów krajowych już od dnia opublikowania decyzji wspólnotowej, nawet w przypadku uchwalenia przepisów wcześniej, przed wydaniem decyzji.
PIT.pl stoi na stanowisku, że Ministerstwo Finansów powinno jak najszybciej wydać interpretację ogólną w zakresie stosowania przepisów prawa w okresie od dnia 30 września do dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o VAT ograniczającej prawo do odliczenia. Do tego czasu bezpieczne prawo odliczenia zachowują wyłącznie podatnicy, którzy dokonują go na podstawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.
Piotr Szulczewski
Analityk Bankier.pl
» Ostatnia szansa, aby zaoszczędzić na VAT
» Problem z księgowaniem w KPiR
» Za kilka sekund przedawni się podatek z 2004 r.!
» Odliczymy VAT z rajów podatkowych