Rada Ministrów zaakceptowała wniosek resortu infrastruktury i zwiększyła o 28 mld zł limit finansowy na program budowy dróg krajowych - poinformował w komunikacie resort infrastruktury.
Rada Ministrów zaakceptowała wniosek resortu infrastruktury i zwiększyła o 20 mld zł limit finansowy na program budowy dróg. "Do 135 mld zł ze 107 mld zł podniósł rząd limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)" - napisano w komunikacie.
Jak poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, dodatkowe środki będą pochodzić z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek (głównie od międzynarodowych instytucji finansowych), obligacji oraz opłaty elektronicznej.
Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit powiedział w środowych Sygnałach Dnia, że pieniądze te będą głównie przeznaczone na drogi w Polsce Wschodniej, ale nie tylko.
"Przez ostatnie lata, Polska wschodnia, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową, była bardzo zaniedbana. My, jako rząd PiS ogłosiliśmy program budowy Via Carpatii, czyli tej arterii o kierunku północ - południe, na wschodzie Polski, wzdłuż wschodniej polskiej granicy, ale też granicy Unii Europejskiej" - mówił wiceminister infrastruktury.
Resort infrastruktury stwierdził, że do końca roku przedstawiona zostanie lista inwestycji jakie będą sfinansowane w ramach nowego limitu w formie projektu zmian do Programu Budowy Dróg Krajowych.
W komunikacie ministerstwa poinformowano, że przygotowany zostanie odrębny program wieloletni wskazujący zadania dotyczące sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniające ich dostosowanie do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś wraz z rozwiązaniami zabezpieczającymi jego finansowanie z budżetu.
KPRM podała, że zwiększenie środków jest niezbędne ze względu na konieczność podjęcia wzmożonych działań inwestycyjnych na terenie wschodniej Polski - przez realizację brakujących odcinków szlaku Via Carpatia w ciągu drogi S19.
"Via Carpatia to kluczowy, transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Zaletami tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień międzynarodowej wymiany handlowej oraz wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych" - napisano w komunikacie po posiedzeniu rządu.
Obecnie łączna wartość zadań z programu drogowego skierowanych do realizacji i realizowanych wynosi 95,4 mld zł. W tym wartość inwestycji już zakończonych to 2,3 mld zł, zadań w realizacji, czyli takich, dla których zostały podpisane umowy i trwają prace budowlane lub projektowe, sięga 48,8 mld zł. Z kolei wartość zadań, które znajdują się w procedurze przetargowej to 35,1 mld zł.
W realizacji znajduje się obecnie 89 zadań o łącznej długości 1271,4 km, natomiast w procedurze przetargowej jest 69 zadań o długości 867,1 km. Łącznie daje to 2138,4 km i stanowi 56 proc. zakresu rzeczowego programu drogowego.
Do wybudowania w ramach programu pozostało jeszcze 2800 km dróg. (PAP)
pif/ maro/






















































