REKLAMA

Rynek samochodów elektrycznych szoruje po dnie. Co dalej z polskimi fabrykami?

2024-09-20 05:37, akt.2024-09-20 07:26
publikacja
2024-09-20 05:37
aktualizacja
2024-09-20 07:26

Przez głęboki spadek sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie Polska traci swoją specjalizację eksportową. Eksport baterii zmalał w 2024 r. o ponad połowę - czytamy w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

Rynek samochodów elektrycznych szoruje po dnie. Co dalej z polskimi fabrykami?
Rynek samochodów elektrycznych szoruje po dnie. Co dalej z polskimi fabrykami?
fot. Kindel Media / / Pexels

Dziennik podkreśla, że europejski rynek samochodów elektrycznych "szoruje po dnie". W sierpniu ich udział w sprzedaży nowych samochodów osobowych stopniał do 14,4 proc. z 21 proc. w tym samym czasie przed rokiem – podaje "Rz" powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA.

"Rz" zwraca uwagę, że sierpień okazał się czwartym z rzędu miesiącem spadku, co mocno kontrastuje z rosnącym z miesiąca na miesiąc popytem na elektryki w ub. roku.

"Największe spadki objęły te rynki, które dla sprzedaży aut z bateryjnym napędem są najważniejsze. W Niemczech sprzedaż spadła o prawie 69 proc., we Włoszech o 40 proc., we Francji zaś o jedną trzecią. W dość mocno już zelektryfikowanej Szwecji popyt zmalał o 30 proc., w Hiszpanii stopniał o jedną czwartą" - wylicza gazeta.

Spadek popytu na samochody bateryjne widoczny jest także w Polsce. "Według danych ACEA w sierpniu liczba ich rejestracji zmalała r./r. o jedna czwartą, choć sprzedaż liczona od stycznia pokazuje 1-procentowy wzrost" - podała "Rz". Dla całej UE spadek sprzedaży elektryków wyniósł prawie 44 proc. i był przeszło dwukrotnie większy od spadku całego rynku nowych samochodów osobowych.

To sprawia, że koncerny motoryzacyjne ograniczają produkcję. "Pierwszy bardzo drastyczny krok zapowiedział Volkswagen, który ma zamiar zamknąć dwa zakłady" - zwraca uwagę "Rz".

Cięcia w zamówieniach kładą na łopatki działających w Polsce producentów akumulatorów litowo-jonowych i komponentów do nich. Jak podał w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 r. eksport baterii wart 3,2 mld euro zmalał w porównaniu z okresem styczeń–lipiec 2023 r. o przeszło 58 proc. - czytamy w tekście "Rzeczpospolitej". (PAP)

akar/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (41)

dodaj komentarz
wic
Budujmy Izerę, bedziemy utylizować jak przeterminowane szczepionki
wnr
tak to się kończy jak polityka bierze się za motoryzację
bha
Cóż... Ceny ich od dawna są nie na zwykłą kieszeń, nie na zwykłe oszczędności możliwe do ewentualnego odłożenia i to niestety w ogromie na rynku zawodów to co się dziwić że brak wielo chętnych.
bha
Ci co mieli za co ,mogli sobie pozwolić na nie mały wydatek już w większości % kupili.
jasniepanp
Ja właśnie kupiłem nowe Tesle Y. Wolę kupować elektryka jak jest spadek sprzedaży i rabaty sa wysokie niż jak będzie wzrost sprzedaż, wzrost ceny i wtedy zobaczycie.
jkl777
https://elektrowoz.pl/auta/prezes-forda-zaskoczony-po-przejazdzce-chinskim-samochodem-oni-sa-przed-nami/
dsx
Sprzedaż elektryków na świecie wzrasta w szalonym tempie.
Niemcy którzy przegrali wyścig technologiczny z Teslą i Chińczykami po prostu próbują teraz spowolnić adopcje EV żeby rozłożyć w czasie zamykanie fabryk i zwolnienia grupowe.
Taki VW dla przykładu planuje zamknięcie od 2 do 6 fabryk w Niemczech. Zaoszczędzone pieniądze
Sprzedaż elektryków na świecie wzrasta w szalonym tempie.
Niemcy którzy przegrali wyścig technologiczny z Teslą i Chińczykami po prostu próbują teraz spowolnić adopcje EV żeby rozłożyć w czasie zamykanie fabryk i zwolnienia grupowe.
Taki VW dla przykładu planuje zamknięcie od 2 do 6 fabryk w Niemczech. Zaoszczędzone pieniądze pójdą na kupno akcji Riviana ( amerykański producent EV).
Zła wiadomość dla Polski jest natomiast taka że to my po części będziemy ratowali przestarzały upadający niemiecki przemysł samochodowy.
chojnak
Czyli co? Samochody elektryczne z bateriami w wersji "beta-test-konsumencki" nie przyjęły się? I to ma dziwić? :)
vacarius
To było oczywiste ze te elektryki nie wejdą w 2035 roku od samego początku. W 2035 po prostu to tylko anulują bo to nie wykonalne. Ale po co tak straszyć ludzi?
stefan_wilmont_i_ryszard_cyba
A jak tam nasza izera? las przed wyborami za pol mld zl wycieli i coś sie cicho zrobiło. Zupelnie jak z tymi 7 mioma elektrowniami atomowymi! A przecież już w przyszłym roku miały z taśmy zjeżdżac!

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki