REKLAMA

Reklama w internecie bije rekordy

Grzegorz Marynowicz2011-03-17 11:00analityk Bankier.pl
publikacja
2011-03-17 11:00
Rok 2010 był rekordowym pod względem wydatków na reklamę w internecie. Z raportu  przygotowanego dla IAB Polska przez firmę doradczą PwC wynika, że reklamodawcy w ubiegłym roku na promocję w sieci wydali 1 578 mln zł. 

Wartość rynku reklamy internetowej w 2010 wzrosła o 204 mln zł z poziomu 1 373 mln zł. W porównaniu do badania IAB AdEx z przed roku przedsiębiorcy na reklamę w online przeznaczyli o 17 proc. więcej. 

Najpopularniejszą formą pozostaje reklama graficzna z 45% udziałem w rynku. Coraz większym zainteresowaniem reklamodawców cieszy się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Ten sposób promocji stanowi już 30 proc. wszystkich wydatków reklamowych. Na podium z 17 proc. udziałów w rynku znalazły się ogłoszenia internetowe. Czwarte miejsce pod względem udziału w rynku zajęła reklama efektywnościowa („płać za efekt”). Taki sam wynik jak przed rokiem - 6 proc. -  zanotowała reklama e-mail.

                Źródło: Badanie AdEx, IAB Polska, PricewaterhouseCoopers

Istotną informacją dla branży jest także ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1% do 2,2%. Wydatki na reklamę „wideo” display wzrosły z 2 do 5%. Poprawienie o 155 proc. wyniku z przed roku to największy wzrost ze wszystkich segmentów reklamy w sieci. Stosunkowo nowa forma reklamy behawioralnej stanowi ok. 1 proc. wydatków reklamowych online. 

Po okresie kryzysu reklama w internecie wyraźnie odżywa. Najgorsze jest już za wydawcami, którzy najmocniej odczuli zmniejszone wydatki na promocję w internecie. Informacje z rynku prezentowane w poprzednich kwartałach oraz raporty z lat ubiegłych, wyraźnie potwierdzają trend wzrostowy. 

Komentuje Ilona Stachowicz, sieć reklamowa ARBOnetwork

Wydatki reklamowe na Internet zwiększają się w Polsce bardzo dynamicznie, co świadczy o tym, że reklamodawcy coraz bardziej doceniają to medium, przenosząc do niego budżety reklamowe m.in. z prasy. Największy udział w reklamie internetowej ma oczywiście nadal display. Trzeba jednak zaznaczyć, że sam display bardzo się zmienia niemalże z każdym miesiącem. Szybsze łącza pozwalają na emitowanie coraz cięższych kreacji, które umożliwiają implementację angażujących treści multimedialnych, np. gier czy materiałów video. W 2010 roku coraz więcej pojawiało się tego typu kreacji, o czym świadczy choćby zwiększający się udział video w reklamie display, do 2,2 %. Reklamodawcy działają coraz bardziej świadomie, dbają nie tylko o ilość wyświetlanych form reklamowych, ale również ich jakość czy kontekst w którym się pojawiają. Podsumowując, 2010 rok uważam za bardzo udany dla branży internetowej w Polsce, nie tylko ze względu na zwiększający się udział tego medium w torcie reklamowym, ale również biorąc pod uwagę jakość samych kampanii reklamowych.


Grzegorz Marynowicz
Analityk Bankier.pl

Źródło:
Grzegorz Marynowicz
Grzegorz Marynowicz
analityk Bankier.pl

Pomysłodawca i redaktor prowadzący serwisu MamBiznes.pl - pierwszego w Polsce projektu skierowanego wyłącznie dla młodych przedsiębiorców. W 2009 portal został przejęty przez Grupę Bankier.pl. Autor kilkuset artykułów i poradników dotyczących przedsiębiorczości, działalności gospodarczej i e-biznesu. Pomysłodawca takich cykli jak: „Tak się robi e-biznes” czy „Startupy na dywaniku”.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki