REKLAMA

Raport NIK miażdży PAŻP. "Nie gwarantowała bezpieczeństwa w ruchu lotniczym"

2025-06-04 12:08
publikacja
2025-06-04 12:08

PAŻP w latach 2022-2023 nie gwarantowała w pełni kontroli i bezpieczeństwa w ruchu lotniczym - stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli. W jej ocenie to m.in. efekt braków kadrowych czy niewystarczającej infrastruktury zapasowej zarządzania ruchem lotniczym.

Raport NIK miażdży PAŻP. "Nie gwarantowała bezpieczeństwa w ruchu lotniczym"
Raport NIK miażdży PAŻP. "Nie gwarantowała bezpieczeństwa w ruchu lotniczym"
/ ingimage

Pierwsza przeprowadzona przez NIK kontrola zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego w lotnictwie cywilnym przez służby ruchu lotniczego objęła okres od 1 stycznia 2022 r. do 22 grudnia 2023 r. "Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) (...) przede wszystkim nie była przygotowana na wypadek niedoboru kontrolerów ruchu lotniczego – a takie ryzyko wystąpiło z powodu sporu kontrolerów z kierownictwem PAŻP" - stwierdziła NIK w raporcie opublikowanym w środę.

Izba przypomniała, że PAŻP odpowiada za bezpieczeństwo ciągłej żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej, zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz zarządzanie przepływem ruchu lotniczego. Nadzór nad działalnością PAŻP sprawuje Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwo Infrastruktury.

NIK zauważyła, że pandemia COVID-19 spowodowała spadek przewozów lotniczych, a co za tym idzie spadek wpływów dla PAŻP. Stwierdziła, że Agencja, by utrzymać płynność finansową (w tym na wypłatę wynagrodzeń) m.in. ograniczyła zatrudnianie pracowników oraz podjęła działania służące optymalizacji struktury zatrudnienia. Zawieszono większość szkoleń, a część z nich została przeniesiona z roku 2020 na lata późniejsze.

Tylko w I połowie 2023 r. nieobsadzonych było 28 etatów. Braki kadrowe w tym zakresie powodowały, że zatrudnieni kontrolerzy musieli wykonywać pracę w godzinach nadliczbowych, co generowało dodatkowe koszty dla Agencji.

W latach 2020-2022 nie przeszkolono 150 kandydatów, co spowodowało zatrzymanie stałego dopływu personelu do pracy operacyjnej. "Czas szkolenia kandydatów to około 20-22 miesiące, w tej sytuacji uzupełnienie braków kadrowych spowodowane wstrzymaniem szkoleń będzie możliwe prawdopodobnie dopiero w 2029 r." - stwierdziła NIK.

"Co do zasady Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego rzetelnie sprawował nadzór nad realizacją zadań przez PAŻP (...), jednakże nadzór Ministra Infrastruktury w powyższym zakresie był już niewystarczający, gdyż nie zapobiegł ryzyku licznych odejść z pracy kontrolerów ruchu lotniczego" - oceniła NIK.

Brak infrastruktury zapasowej dla Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym

W ramach kontroli NIK stwierdziła brak infrastruktury zapasowej dla Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Warszawie. "Ewentualne jego zniszczenie spowoduje poważne zaburzenia w ruchu lotniczym w Europie Centralnej i Wschodniej" - podkreśliła.

W ocenie Izby PAŻP ma ograniczone możliwości zapewnienia ciągłości pracy organów zarzadzania ruchem lotniczym – nieadekwatne do położenia Polski w Europie jak i w odniesieniu do roli pełnionej wobec systemu transportu lotniczego cywilnego i wojskowego.

"Obecne Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Warszawie nie ma zapewnionej infrastruktury zapasowej, pozwalającej na realizację zadań spoza obiektów przy ul. Wieżowej. Funkcje zapasowe są realizowane z obiektów zlokalizowanych obok siebie i w znacznym stopniu wykorzystują wspólną infrastrukturę łączności" - stwierdziła NIK.

Dodała, że cztery wieże kontroli lotniska – w Bydgoszczy, Zielonej Górze, Szymanach i Radomiu – nie były wyposażone w systemy wspomagające pracę operacyjną (system VCS i P_21). Natomiast siedem organów kontroli lotniska – w Bydgoszczy, Łodzi, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie, Szymanach i Zielonej Górze – nie posiadało systemu kontroli trakcji ATS, potocznie nazywanego radarem. "Brak takiego wyposażenia może rzutować negatywnie na bezpieczeństwo operacji lotniczych" - zaznaczyła NIK. Stwierdziła również, że kontrolerzy z lotniska w Modlinie mieli ograniczone pole obserwacji statków powietrznych (o rozpiętości skrzydeł do 24 m i rozstawie kół do 6 m) oraz pojazdów na płycie lotniska. Obserwacja samolotów była utrudniona z uwagi na zbyt mały kąt widzenia, a także konstrukcję i wysokość wieży. "Prezes PAŻP nie doprowadził do usunięcia powyższych ograniczeń" - stwierdziła Izba.

Coraz więcej zdarzeń lotniczych z udziałem bezzałogowych statków powietrznych

NIK podała, że począwszy od 2017 r. liczba zgłoszeń zdarzeń lotniczych z udziałem bezzałogowych statków powietrznych zwiększa się. W 2022 r. doszło do 144 zdarzeń (dane ULC) i większość z nich dotyczyło lotów nielegalnych, naruszeń przestrzeni powietrznej np. lotniska lub innych stref czasowo zarezerwowanych lub zakazanych. Od 1 maja do 30 lipca 2023 r. – odnotowano 12 incydentów naruszenia kontrolowanej przestrzeni powietrznej przez bezzałogowe statki powietrzne. Zdaniem NIK najpoważniejszy miał miejsce 13 maja 2023 r., kiedy bezzałogowy statek powietrzny zbliżył się na odległość ok. 30 m do podchodzącego do lądowania na lotnisku Okęcie samolotu linii LOT.

Izba przypomniała, że w 28 września 2023 r., doszło do wyłączenia aplikacji mobilnej DroneRadar, która pozwalała "w prosty sposób" zgłaszać loty operatorom dronów, a także sprawdzić czy w danej lokalizacji można je wykonywać. Zdaniem NIK wyłączenie aplikacji spowodowało "znaczące obciążenie" pracy kontrolerów ruchu lotniczego, niechęć do zgłaszania lotów przez operatorów dronów, a także ryzyko wzrostu tzw. szarej strefy lotów dronami. (PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

ab/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (3)

dodaj komentarz
sammler
Super, ale my to wiemy, że PiS-owcy wyłącznie brali kasę, a niekoniecznie się angażowali w wykonywanie obowiązków.

Mamy jednak rok 2025 (połowę dokładnie). Proszę zatem o raport za lata 2023-2024. Dla mnie - wyborcy - NIEZWYKLE ważne jest, by móc ocenić, czy po zmianie "władzy" nastąpiła zmiana jakościowa (o ilościowej
Super, ale my to wiemy, że PiS-owcy wyłącznie brali kasę, a niekoniecznie się angażowali w wykonywanie obowiązków.

Mamy jednak rok 2025 (połowę dokładnie). Proszę zatem o raport za lata 2023-2024. Dla mnie - wyborcy - NIEZWYKLE ważne jest, by móc ocenić, czy po zmianie "władzy" nastąpiła zmiana jakościowa (o ilościowej nie wspominając). Bo jeśli nie, to... czemu mają służyć nie tylko takie raporty, ale i... wybory???
sterl
Mam nadzieję ,że Prezydent pójdzie drogą Banasia a nie Dudy..
szprotkafinansjery
Nadzieja matką głupich :) Kibol miałby zostać mężem stanu? To nawet lepsze od komika z Ukrainy.

Powiązane: Raport NIK

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki