Dochody podatkowe w 2017 r. w przyjętym przez rząd w środę projekcie budżetu są o 1309,44 mln zł wyższe niż w projekcie przyjętym wstępnie w sierpniu - wynika z projektu opublikowanego na stronach Sejmu. O 1217,0 mln zł wyższe są dochody z CIT, a dochody z VAT są wyższe o 483,0 mln zł.
Nie założono wpływów z podatku od sprzedaży detalicznej, które wcześniej zaplanowano na 1590,560 mln zł. W pozycji "Pozostałe dochody podatkowe" zaplanowano jednak wpływy wynikające z planowanego wprowadzenia nowego rozwiązania mającego na celu zwiększenie obciążeń podatkowych handlu wielkopowierzchniowego w kwocie 1200,00 mln zł.
| Projekt budżetu na 2017 rok (dane w tys. zł) | |||
|---|---|---|---|
| Wyszczególnienie | PW 2016 | Prognoza 2017 (sierpień) | Prognoza 2017 (wrzesień) |
| Dochody podatkowe, z tego: | 275 216 002 | 299 845 770 | 301 155 210 |
| Podatek od towarów i usług | 129 284 000 | 143 000 000 | 143 483 000 |
| Podatek akcyzowy | 65 250 000 | 69 000 000 | 69 000 000 |
| Podatek od gier | 1 383 000 | 1 709 000 | 1 709 000 |
| CIT | 26 100 000 | 28 600 000 | 29 817 000 |
| PIT | 48 600 000 | 51 000 000 | 51 000 000 |
| Podatek od kopalin | 1 180 000 | 1 000 000 | 1 000 000 |
| Podatek od niektórych instytucji finansowych | 3 419 000 | 3 937 000 | 3 937 000 |
| Podatek od sprzedaży detalicznej | 472 640 | 1 590 560 | brak pozycji |
| Pozostałe dochody podatkowe | 2 | 9 210 | 1 209 210 |
Wydatki na obronę narodową to 37,35 mld zł, tj. 2,01% PKB
Wydatki na obronę narodową na 2017 rok zaplanowane zostały w wysokości 37,35 mld zł, co stanowi 2,01% przewidywanego wykonania Produktu Krajowego Brutto roku 2016, podano w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2017 r.
"W ramach tej kwoty środki w wysokości: 37 152 000 tys. zł stanowią 2% przewidywanego wykonania PKB roku 2016, stosownie do zapisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Obejmują one wydatki w części budżetu państwa obrona narodowa oraz w dziale obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa" - czytamy w uzasadnieniu.
Jednocześnie podano, że w ramach tej kwoty 10,12 mld zł zaplanowano na wydatki majątkowe, co stanowi 27,2% wydatków obronnych i gwarantuje realizację postanowień ww. ustawy. "Natomiast na badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie obronności przeznaczone zostały środki w wysokości 928 825 tys. zł, kwota ta stanowi 2,5% wydatków obronnych, zgodnie z zapisami ww. ustawy" - podano także.
Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 30 czerwca 2016 r., planowane jest 200 mln zł na finansowanie programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" - środki zabezpieczone w rezerwie celowej poz. 84, w dziale obrona narodowa.
"W części obrona narodowa w ramach zaplanowanej kwoty 36 854 856 tys. zł sfinansowane będą:
- wydatki majątkowe przeznaczone głównie na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne resortu obrony narodowej oraz na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO - 10 221 481 tys. zł;
- wydatki osobowe, tj. uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy oraz świadczenia pieniężne relacjonowane do uposażeń oraz wynagrodzenia pracowników cywilnych wraz z pochodnymi - 9 173 152 tys. zł;
- wydatki na zakup usług remontowych, zdrowotnych, telekomunikacyjnych i pozostałych oraz na zakup materiałów i wyposażenia, energii oraz środków żywności - 7 100 525 tys. zł;
- emerytury i renty dla byłych żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy - 6 609 339 tys. zł;
- pozostałe wydatki bieżące - 1 573 595 tys. zł;
- dotacje na zadania związane z obronnością - 1 184 788 tys. zł;
- świadczenia na rzecz osób fizycznych - 991 976 tys. zł" - czytamy.
Na modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP przeznaczona została kwota 9,3 mld zł, z tego 6,84 mld zł dotyczy realizacji programu wieloletniego "Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych", którego celem jest zwiększenie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz podwyższenie stopnia nowoczesności uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
"Środki w wysokości 297 144 tys. zł zaplanowane w dziale obrona narodowa w innych częściach budżetu przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
- projektów badawczych i celowych w dziedzinie obronności - 204 787 tys. zł;
- 'Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych' - 37 066 tys. zł;
- działalności jednostek organizacyjnych prokuratury powszechnej właściwych w sprawach wojskowych - 30 491 tys. zł;
- zadań wynikających z 'Programu Mobilizacji Gospodarki' - 24 800 tys. zł" - czytamy dalej.
Potrzeby pożyczkowe netto wzrosną do 79 mld zł
Potrzeby pożyczkowe netto budżetu na przyszły rok wyniosą 79,01 mld zł wobec 64,72 mld zł w 2016 r, podano w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2017 r. Przychody z prywatyzacji planowane są w wysokości 13 mln zł.
"W 2017 r. zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 59 345,5 mln zł, deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 9 634,5 mln zł oraz pozostałe potrzeby pożyczkowe netto w kwocie 10 032,1 mln zł. W rezultacie planowane w 2017 r. potrzeby pożyczkowe netto kształtują się na poziomie 79 012,1 mln zł wobec 64 724,0 mln zł w 2016 r., a planowany poziom potrzeb pożyczkowych brutto (suma potrzeb netto oraz przypadającego do wykupu długu przy przyjętych założeniach odnośnie do sprzedaży bonów skarbowych w 2016 r.) wynosi 178 488,7 mln zł wobec 174 303,1 mln zł w 2016 r." - czytamy w uzasadnieniu do projektu budżetu.
Krajowe finansowanie potrzeb pożyczkowych zaplanowano na 62,61 mld zł na 2017 wobec 66,94 zaplanowanych na ten rok, zaś finansowanie zagraniczne - odpowiednio na 16,39 mld zł i - 2,21 mld zł.
Koszty obsługi długu Skarbu Państwa (SP) wyniosą w przyszłym roku 30,4 mld zł, tj. o 4,4% mniej niż przewidziano w ustawie budżetowej na 2016 r.
"W ustawie budżetowej na 2017 r. na wydatki z tytułu obsługi długu SP zaplanowano kwotę 30 400 000 tys. zł, tj. o 4,4% mniej niż w ustawie budżetowej na 2016 r." - czytamy w dokumencie.
Na wydatki z tytułu obsługi zadłużenia, należności i innych operacji finansowych SP na rynku krajowym zaplanowano kwotę 20 006 534 tys. zł, tj. o 7,7% niższą niż w ustawie budżetowej na 2016 rok. Z kolei na wydatki z tytułu obsługi zadłużenia, należności i innych operacji finansowych SP na rynkach zagranicznych zaplanowano kwotę 10 393 366 tys. zł, tj. o 2,7% więcej niż w ustawie budżetowej na 2016 r.
"Przychody z prywatyzacji planowane są w wysokości 13 mln zł, a rozchody finansowane z tego źródła na poziomie 3 346,5 mln zł. Ujemne saldo z tego tytułu w wysokości 3 333,4 mln zł będzie pokryte poprzez zwiększenie finansowania krajowego i zagranicznego. Rozchody obejmują przede wszystkim odpisy na państwowe fundusze celowe oraz środki przekazywane na reformę systemu ubezpieczeń społecznych (refundacja dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu przekazania części składki do otwartych funduszy emerytalnych)" - podano także.
Brexit będzie miał umiarkowany wpływ na wzrost PKB
Wyniki czerwcowego referendum w Wielkiej Brytanii i ewentualne wyjście tego kraju z Unii Europejskiej będzie miało umiarkowany wpływ na wzrost gospodarczy w Polsce, podano w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2017 r. Zgodnie z zapowiedziami, w projekcie zapisano, że przyszłym roku wzrost PKB przyspieszy do 3,6% z 3,4% planowanych na ten rok.
"Już sam wzrost niepewności związany z możliwymi scenariuszami wyjścia Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty doprowadzi zdaniem Komisji Europejskiej do obniżenia tempa wzrostu PKB w UE w stosunku do prognoz wiosennych odpowiednio o 0,1 pkt proc. w 2016 r. i 0,3 pkt proc. w 2017 r. przyjmując łagodną wersję potencjalnych negatywnych skutków. W scenariuszu z bardziej dotkliwymi skutkami obniżenie tempa wzrostu PKB może sięgnąć 0,2 pkt proc. w 2016 r. i aż 0,8 pkt proc. w 2017 r." – czytamy w uzasadnieniu.
W dokumencie podkreślono jednak, że nawet materializacja mniej pesymistycznego scenariusza oznacza, że zamiast spodziewanego w maju niewielkiego przyspieszenia tempa wzrostu PKB w UE w 2017 r. (do 1,9% względem 1,8% w 2016 r.) będziemy mieli do czynienia ze spowolnieniem tempa wzrostu gospodarczego. Oznacza to, że w stosunkowo krótkim okresie dość istotnie pogorszyły się perspektywy rozwoju gospodarczego największego odbiorcy polskiego eksportu, co stanowi pewną barierę dla dynamiki aktywności gospodarczej w kraju.
"Oczekuje się jednak, że głównym czynnikiem wzrostu gospodarczego w Polsce w najbliższym okresie pozostanie popyt krajowy, w związku z czym niekorzystne zmiany w otoczeniu zewnętrznym jedynie w umiarkowanym stopniu przełożą się na tempo wzrostu PKB w Polsce" - czytamy dalej.
"Przewiduje się, że wzrost gospodarczy w Polsce w 2016 r. wyniesie 3,4%, by w 2017 r. przyspieszyć do 3,6%. Podstawowym czynnikiem wzrostu pozostanie popyt krajowy, w tym głównie spożycie prywatne" - podano także.
PAP/ISBNews


























































