Mimo iż Polska jest członkiem UE już od 6 lat, przedsiębiorcy nadal w wielu dziedzinach napotykają trudności związane z nienależytą implementacją prawa wspólnotowego do krajowego systemu prawa. Liczne błędy oraz luki prawne poważnie utrudniają prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Normy prawa krajowego, nawet jeśli są zgodne z prawem wspólnotowym, często nie zawierają ani skutecznego systemu weryfikacji przestrzegania tych przepisów ani też odpowiednich sankcji, które wymuszałyby ich stosowanie. Z tego też powodu na rynku wytwarzają się dwie kategorie podmiotów – firmy, które działają zgodnie z wymaganiami dyrektyw europejskich, oraz przedsiębiorstwa, które ich nie przestrzegają, a tym samym osiągają przewagę na rynku, gdyż mogą zaoferować niższe ceny.
Przykładem tego typu nieprawidłowości związanych z nienależytą implementacją prawa wspólnotowego do prawa polskiego jest stosowanie dyrektywy 2004/42/CE dotyczącej ograniczenia emisji lotnych związków organicznych (LZO) zawartych w lakierach przeznaczonych do renowacji pojazdów. Brak odpowiednich regulacji prawnych wprowadzających opracowany program monitoringu i wyznaczających organy odpowiedzialne za przeprowadzenie inspekcji oraz egzekwowanie wymogów Dyrektywy powoduje, że nie wszystkie przedsiębiorstwa stosują się do jej wymagań. Ponieważ brak jest skutecznych systemów kontroli i sankcji za niestosowanie dyrektywy, wiele przedsiębiorstw nadal stosuje nieekologiczne lakiery, dzięki czemu może proponować niższe ceny.
Innym przykładem nienależytej implementacji prawa wspólnotowego jest dyrektywa 2002/77/WE w sprawie konkurencji na rynkach sieci i usług łączności elektronicznej. Według niej wszyscy operatorzy są zobowiązani do negocjowania tylko umów o połączeniu sieci, a obowiązek negocjowania umów o dostępie telekomunikacyjnym regulator może nałożyć tylko na przedsiębiorców o pozycji znaczącej. Natomiast według przepisów polskiego prawa telekomunikacyjnego w Polsce operator, który nie posiada pozycji znaczącej nie może odmówić negocjowania umowy o dostępie telekomunikacyjnym, co powoduje, że regulator może w trybie spornym wymusić dostęp od każdego operatora.
Te i inne przykłady świadczą, że polskie prawo nie jest do końca spójne z wymaganiami prawa wspólnotowego, co w znacznej mierze utrudnia działanie na wspólnym rynku i stanowi barierę w rozwoju dla przedsiębiorców. Dlatego też transpozycja dyrektyw musi być realizowana w wyznaczonych terminach i w sposób kompletny. Należy również zadbać o stworzenie systemu pozwalającego na szybkie wykrywanie i likwidowanie luk prawnych lub niezgodności prawa krajowego z prawem wspólnotowym. Organy państwowe powinny zaangażować się także w podwyższanie poziomu wiedzy i świadomości przepisów wspólnotowych poprzez kampanie informacyjne prowadzone wobec obywateli i przedsiębiorców.
/ Francuska Izba Przemysłowo-Handlowa w Polsce
Zobacz też:
» Czy przedsiębiorca ma prawo do obrony?
» Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia ze strony administracji
» Ekologia zablokuje rozwój firm
» Czy przedsiębiorca ma prawo do obrony?
» Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia ze strony administracji
» Ekologia zablokuje rozwój firm
Źródło:Informacja prasowa





















































