REKLAMA

Premier otworzył kolejny odcinek Via Baltica

2021-08-09 13:08, akt.2021-08-09 14:02
publikacja
2021-08-09 13:08
aktualizacja
2021-08-09 14:02
Premier otworzył kolejny odcinek Via Baltica
Premier otworzył kolejny odcinek Via Baltica
/ Kancelaria Premiera RP

Każdy kilometr nowej drogi to dodatkowe możliwości przyciągania przedsiębiorców i możliwości rozwojowe dla danego regionu - mówił premier Mateusz Morawiecki w Piątnicy Poduchownej na Podlasiu w czasie uroczystego otwarcia niespełna 35-kilometrowego odcinka drogi S61 via Baltica.

Jak powiedział, każda taka droga to „kręgosłup rozwojowy, dodatkowe możliwości w powiatach i województwach”.

Morawiecki zaznaczył, że największy w historii Polski program budowy dróg na ponad 290 mld zł „tworzy spójną całość infrastrukturalną”. Powstanie „wiele brakujących odcinków, obwodnic i zjazdów, tworzących znakomite perspektywy rozwojowe” - stwierdził.

Premier dodał, że „jesteśmy bardzo wdzięczni” UE za pomoc finansową, ale program budowy dróg opiera się w ponad 80 proc. o środki krajowe, zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego.

"Poprzez cały program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, bo to oni biorą udział w przetargach i to oni coraz częściej wygrywają przetargi. Uczą się budować coraz bardziej skomplikowane, zaawansowane konstrukcje inżynieryjne” - powiedział premier.

Dodał, że obecny rząd nie zapomina o drogach powiatowych i gminnych, na które przeznaczane są coraz większe środki. Jak mówił, na drogi powiatowe i gminne rządy PO i PSL w ciągu ośmiu lat wydały około 5,5 mld zł. "My tylko w ciągu jednego roku 2019 przeznaczyliśmy około 6 mld zł” - podkreślił szef rządu.

Myślę, że odcinek via Baltica z mostem na Narwi, na którym GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą, będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku; mamy plan awaryjny - powiedział premier.

Chodzi o niespełna 13-km obwodnicę Łomży w ciągu trasy S61, na budowę której GDDKiA rozpisała w lipcu ponowny przetarg po tym, jak w maju rozwiązała umowę z wybranym wcześniej wykonawcą ze względu na brak postępu robót.

Czasami borykamy się z praktycznymi problemami, z niektórymi wykonawcami trzeba się było rozstać - tłumaczył Morawiecki. „Ale mamy plan awaryjny i myślę, że ten odcinek będzie zakończony w ciągu 2-2,5 roku, tak żeby cała trasa była przejezdna” - dodał.

Via Baltica to międzynarodowy korytarza transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. W sumie Via Baltica ma liczyć 311 km.

GDDKiA

Morawiecki zapowiada szybkie ukończenie A1

“Autostrada A1 zostanie dokończona i to bardzo szybko. Autostrada A2 od Siedlec do granicy, autostrada A18, a prócz tego drogi, które praktycznie były wcześniej tylko namalowanymi fragmentami flamastrem na mapie, a nie było na nie finansowania. Dzisiaj to finansowanie jest” - powiedział premier.

"Także S61 od Ostrowi Mazowieckiej aż do granicy z Litwą, także S16, która będzie biegła przez Mazury, albo S11 z dawna oczekiwana. To droga, która dla Pomorza Środkowego z Koszalinem włącznie będzie drogą, która przyciągnie dodatkowe inwestycje” - dodał.

Szef rząd podkreślił, że dobudowany zostanie trzeci pas drogi między Wrocławiem a Tarnowem, zwiększona zostanie też przepustowość autostrady pomiędzy Warszawą a Łodzią.

291 mld zł na drogi

Rząd planuje przeznaczyć do 2030 r. na program budowy dróg 291 mld zł - wynika z dokumentu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którym dysponuje PAP. Źródłem finansowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a poszczególne inwestycje będą zgłaszane do dofinansowania unijnego.

"Opracowujemy Nowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). (...) Na nowy etap Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (w perspektywie 2033 r.) łącznie przeznaczymy ponad 291 mld zł. Źródłem finasowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a poszczególne inwestycje będą zgłaszane do dofinansowania unijnego" - podano.

"Nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Rozbudujemy sieci dróg krajowych o blisko 2,5 tys. km. Łączny koszt nowych inwestycji to ponad 186,8 mld zł. Chcemy także kontynuować budowę już wcześniej zaplanowanych inwestycji drogowych, których łączna długość przekracza 3,7 tys. km. Szacowany koszt to ponad 104,8 mld zł" - dodano.

wkr/ rof/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
jas2
„Jesteśmy bardzo wdzięczni UE za pomoc finansową, ale program budowy dróg opiera się w ponad 80 proc. o środki krajowe, zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego."

Święte słowa.
300_pala
Buchacha…..
kiedy odzyskamy wrak ???
langdon25
290mld ze środków krajowych - Moravitz dla ciebie dzień bez kłamstwa z grubej rury dniem straconym ??!!

Polska dostała mld euro z Unii, Glapa je spieniężył na pln i przekazał do finansowania dróg i tak oto w dużym skrócie środki z UE ( tej znienawidzonej przez PiS ) stały się środkami Polskimi !!!

Vateusz
290mld ze środków krajowych - Moravitz dla ciebie dzień bez kłamstwa z grubej rury dniem straconym ??!!

Polska dostała mld euro z Unii, Glapa je spieniężył na pln i przekazał do finansowania dróg i tak oto w dużym skrócie środki z UE ( tej znienawidzonej przez PiS ) stały się środkami Polskimi !!!

Vateusz rozmiar twojego nosa już widać z kosmosu zaraz obok muru chińskiego i dymiącego Turowa :-).
ajwaj_
Wkrótce Morawitz & Co. bedzie otwierac kazdy Toi-Toi, Dixi jak za komuny.

Lepiej poplyne se do Szwecji na promie > PISy przysiegali
""23 czerwca 2017 roku ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki ozdobnym młotkiem wbił nit w stępkę (element denny statku) pod wielki prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
Wkrótce Morawitz & Co. bedzie otwierac kazdy Toi-Toi, Dixi jak za komuny.

Lepiej poplyne se do Szwecji na promie > PISy przysiegali
""23 czerwca 2017 roku ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki ozdobnym młotkiem wbił nit w stępkę (element denny statku) pod wielki prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. ""

https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/trzecia-rocznica-polozenia-stepki-pod-prom-widmo-temat-powoli-umiera/ejtx5ln
ajwaj_
Doslownie sciema PISy z wtedy:
__________________
""Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane.

To dla nas kluczowa część strategii reindustrializacji polskiej gospodarki –
Doslownie sciema PISy z wtedy:
__________________
""Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane.

To dla nas kluczowa część strategii reindustrializacji polskiej gospodarki – przekonywał Morawiecki.""
prs
Zazdroscisz.

Masz przerabane, gdybys napisal co naprawde o pjutinie myslisz, skonczylbys w kolonii karnej..
men24a
Nic o cenach (PO ponoć kradła i budowała 3xdrożej) Tutaj tylko słyszymy że na drogi mają pójść rekordowe pieniądze. Prawdopodobnie się skończy tak jak z CPK, jak to mówił Horała, dużo się dzieje i kosztuje ale nic nie widać.
samsza
Plan budowy dróg za 290 mld. A po podniesieniu danin klimatycznych i zlikwidowaniu samochodów o napędzie spalinowym (nie wiadomo czemu nie może być na alkohol, to niewyczerpane źródło) mało kogo będzie stać na samochód, nie mówiąc o kosztach prądu do podróży.
Nabudujecie dróg i zlikwidujecie na nich ruch, genialne
Plan budowy dróg za 290 mld. A po podniesieniu danin klimatycznych i zlikwidowaniu samochodów o napędzie spalinowym (nie wiadomo czemu nie może być na alkohol, to niewyczerpane źródło) mało kogo będzie stać na samochód, nie mówiąc o kosztach prądu do podróży.
Nabudujecie dróg i zlikwidujecie na nich ruch, genialne posunięcie!
jas2
"nie wiadomo czemu nie może być na alkohol"

Kierowca i samochód jechaliby na tym samym.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki