REKLAMA

Premier: Zakończono negocjacje dot. lokalizacji fabryki Mercedes-Benz

2016-10-13 09:32
publikacja
2016-10-13 09:32

Zakończone zostały negocjacje dotyczące lokalizacji w Polsce nowoczesnej fabryki, którą koncern Mercedes będzie realizował; to jest wypełnienie naszego zobowiązania do realizacji programu gospodarczego - powiedziała premier Beata Szydło w czwartek podczas uroczystości w KPRM. Na konferencji obecny był również wicepremier Morawiecki, który wspomniał o pracy MF nad zmianami w płatności akcyzy w zależności od wieku i pojemności silnika auta.

fot. P. Tracz / / Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Szydło wskazała, że w Planie Odpowiedzialnego Rozwoju niezwykle istotną rolę ma "odbudowa przemysłu, reindustrializacja, ale również tworzenie nowych, poważnych inwestycji gospodarczych i przemysłowych, tworzenie w Polsce nowych miejsc pracy w oparciu o powstawanie nowoczesnych zakładów produkujących najnowocześniejszy sprzęt".

"W tym przypadku będziemy państwem, w którym będą produkowane nowoczesne silniki. To jest ogromna satysfakcja" - podkreśliła premier.

"Zakład będzie umiejscowiony na terenach, w których jest duże bezrobocie - powstaje w Jaworze. To jest pierwsza z - mam nadzieję - wielu nowych inwestycji, o których w najbliższym czasie będziemy mogli informować" - powiedziała.

"Cieszę się, że firma o tak ogromnym dorobku, firma, która jest uznaną marka na całym świecie, podjęła decyzję o zainwestowaniu w Polsce. Ten kierunek będziemy nadal realizować, dlatego że zależy nam na tym, aby w Polsce pojawili się inwestorzy, którzy tutaj chcą realizować inwestycje dające nam nie tylko nowe miejsca pracy, nie tylko pozwalające na rozwój regionów, które w tej chwili borykają się z większym bezrobociem, ale też firmy nowoczesne, w których będą mogli odbywać staże i praktyki polscy studenci, w których będzie można kształcić kadrę inżynierską" - powiedziała szefowa rządu.

Jak podkreśliła, polski rząd chce, by takich firm i takich inwestycji było w Polsce jeszcze więcej. "W Planie Odpowiedzialnego Rozwoju przewidzieliśmy różnego rodzaju propozycje dla inwestorów, którzy - mam nadzieję - będą (...) chcieli inwestować dzisiaj w Polsce.".

"W Polsce inwestycja rusza pełną parą" - zaznaczyła Beata Szydło.

Daimler elementem Planu Rozwoju i akcyza od wieku samochodu

"To jest kolejny etap realizacji Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Odeszliśmy od etapu wyprzedawania, nie jesteśmy tylko montownią sprzętu AGD, co też cieszy, ale w szczególności cieszymy się z tych inwestycji, które sprowadzają do nas inwestycje wysoko zaawansowane technologicznie, które przekładają się na wiele pozytywnych aspektów rozwoju gospodarczego" - powiedział Morawiecki.

"Do tych aspektów zaliczyłbym to, że to kierunek o jaki chodzi naszemu rządowi - wzmocnienie kadry wysoko wykwalifikowanej, wzmocnienie wartości dodanej" - dodał.

Morawiecki poinformował również, że w ślad za inwestycją niemieckiej firmy, na inwestycje w Polsce zdecydowała się inna "duża" amerykańska firma.

Wicepremier dodał również, że Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w płatności akcyzy w zależności od wieku i pojemności samochodu.

"W ciągu paru miesięcy, jeśli Rada Ministrów zaakceptuje, ujrzy światło dzienne nowe podejście do opodatkowania - poprzez akcyzę - samochodów w zależności od wieku i pojemności silnika" - powiedział Morawiecki, nie podając szczegółów.

Źródła rządowe: wartość pomocy publicznej na rzecz Daimlera nie przekroczy 18,75 mln euro

Budowa fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze zostanie wsparta pomocą publiczną. W toku negocjacji ustalono, że wartość pomocy publicznej na rzecz Daimlera nie przekroczy równowartości w złotych polskich kwoty 18,75 mln euro - podały PAP źródła rządowe.

Jak poinformowały źródła PAP, "rozmowy na temat zaangażowania strony polskiej są obecnie finalizowane, zatem udzielenie szczegółowych informacji o zakresie wsparcia będzie możliwe po podpisaniu umowy".

"Spółka otrzymała już zezwolenie na działalność w Wałbrzyskiej SSE. 7 października inwestor podpisał z WSSE +Invest-Park+ Sp. z o.o. w Wałbrzychu akt notarialny - umowę przedwstępną nabycia przez Daimler gruntu pod inwestycję w Dolnośląskiej Strefie Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor" - wskazały.

Szacowane wpływy z fabryki Daimlera

Na początku maja niemiecki koncern Daimler AG ogłosił, że zamierza w pierwszym etapie zainwestować ok. 500 mln euro w budowę nowej fabryki silników w Jaworze pod Wrocławiem i stworzyć tam kilkaset nowych miejsc pracy. Spółka otrzymała już zezwolenie na działalność w Wałbrzyskiej SSE. Zgodnie z planami, budowa zakończy się w 2019 r., a w 2020 r. zakład osiągnie pełne moce produkcyjne, wytwarzając kilkaset tysięcy silników na rok.

W fabryce w Jaworze mają być produkowane zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z przeznaczeniem dla całej gamy modelowej, od najmniejszej klasy A po limuzyny klasy S. Będą to motory nowej generacji, spełniające europejskie normy emisji spalin badane w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie jak do tej pory - w warunkach laboratoryjnych.

Szacowane wpływy z inwestycji do budżetu państwa i budżetów Jednostek Samorządu Terytorialnego to 55 mln zł w okresie realizacji inwestycji oraz 440 mln zł w okresie utrzymania. Spółka zapowiada, że 100 proc. produkowanych w fabryce silników będzie eksportowanych na kwotę około 2 mld zł rocznie, co ma pozytywnie wpłynąć na bilans handlowy Polski. Eksportowane silniki Daimler AG, według szacunków, będą stanowiły około 1 proc. całego polskiego eksportu.

W 2015 r. Daimler zatrudniał w Polsce 247 osób i osiągnął obroty rzędu 3,7 mld zł. W Polsce Daimler AG działa za pośrednictwem sześciu spółek, zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Będzinie, Siedlcach i w Komornikach.

(PAP)

son/ mww/ aop/ pad/map/ nik/

Źródło:Bankier24
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (58)

dodaj komentarz
~Automoto
Kuźwa, może by tak własne marki promować i wspierać.
Polska tak spory kraj i przemysł motoryzacyjny nie istnieje, a szkoda.
~roni
Jaka różnica dla Polski czy ta fabryka używa wysokich czy nie technologii?
I tak pozostaną własnością Mercedesa.
Nas powinno interesować ile zapłacą robotnikom, bo kadra i tak będzie zapewne niemiecka.
Jak wspomina o eksporcie, to powinni napisać o ile wzrośnie import, bo też wzrośnie, w koncu te silniki z jakiś komponentów
Jaka różnica dla Polski czy ta fabryka używa wysokich czy nie technologii?
I tak pozostaną własnością Mercedesa.
Nas powinno interesować ile zapłacą robotnikom, bo kadra i tak będzie zapewne niemiecka.
Jak wspomina o eksporcie, to powinni napisać o ile wzrośnie import, bo też wzrośnie, w koncu te silniki z jakiś komponentów będą składać.
~crocodillo
Hala produkcyjna bedzie konstrukcji hali Tesco, blaszak postawia za dotacje rzadowelinie montazowe przerzucane z fabryk z niemiec gdzie bedzie rozwijac sie i klepac silniki elektryczne. U nas w okresie Ulg podatkowych i prawdopodobnie z zalozenia powolnemu umieraniu silnikow spalinowych beda je skladac Polaczki za min, pensje + premnia.Hala produkcyjna bedzie konstrukcji hali Tesco, blaszak postawia za dotacje rzadowelinie montazowe przerzucane z fabryk z niemiec gdzie bedzie rozwijac sie i klepac silniki elektryczne. U nas w okresie Ulg podatkowych i prawdopodobnie z zalozenia powolnemu umieraniu silnikow spalinowych beda je skladac Polaczki za min, pensje + premnia.
Technologia bedzie dotyczyc trzymania klucza i dokrecaniu go z odpowienia sila mechanioczna rak kluczem dynamometrycznym.
yield
A co ma mówić p. Morawiecki. Realizuje propagandę rządową jak cały PiS.
Cieszy mnie, że ktoś z zachodu ma zamiar inwestować, ale nie mydlcie mi oczu żadną wysoką technologią, bo ta zostanie w biurach i fabrykach w Stuttgarcie, a powtarzalne i nieskomplikowane zadania, które można zastąpić tańszą siłą roboczą będą przesunięte
A co ma mówić p. Morawiecki. Realizuje propagandę rządową jak cały PiS.
Cieszy mnie, że ktoś z zachodu ma zamiar inwestować, ale nie mydlcie mi oczu żadną wysoką technologią, bo ta zostanie w biurach i fabrykach w Stuttgarcie, a powtarzalne i nieskomplikowane zadania, które można zastąpić tańszą siłą roboczą będą przesunięte do PL, żeby bilans Daimlera się spinał kosztowo a inżynier w Stuttgarcie miał pewność swoich zarobków.
~plutarch
Morawiecki zaklina, że to będzie "transfer technologii", a nie tam żadna montownia. Widzę już tych inżynierów Mercedesa, dzielących się swoim know-how :)
~hehe
no jak to?! Pozwolili, żeby ten niedobry zachodni kapitał wszedł do Polski?!
~plutarch
repolonizacja, człowieku!
~Gospodarka_Głupcze
Beatko !!! Mati !!! To że 4ry razy zwoła się huczną konferencję i opowie o pozyskaniu gigantycznego inwestora NIE ZNACZY wcale że powstaną 4ry fabryki !!!

Na razie MA POWSTAĆ jedna montownia, ale były już CZTERY wielkie konferencje ogłaszające sukces.
Bardzo proszę o odwrócenie proporcji: 1dna Konferencja o 4rech
Beatko !!! Mati !!! To że 4ry razy zwoła się huczną konferencję i opowie o pozyskaniu gigantycznego inwestora NIE ZNACZY wcale że powstaną 4ry fabryki !!!

Na razie MA POWSTAĆ jedna montownia, ale były już CZTERY wielkie konferencje ogłaszające sukces.
Bardzo proszę o odwrócenie proporcji: 1dna Konferencja o 4rech Inwestycjach.
~cuś_takiego
to skandal pogoń Morawiecki w PISdu tych zachodnich krwiopijców z Mercedesa co chcą wyciągnąć krew z twojej socjalistycznej PISiej utopii obiecałes że całą zachodnią spekułę i banksterów puścisz w skarpetkach
~irena
Tytuł pólprawda. Fabryka silników do Mercedesa, nie Fabryka Mercedesa.

Powiązane: Inwestycje w Polsce

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki