To podstawowe wnioski płynące z raportu "E-rekrutacja 2006", przygotowanego przez serwis rekrutacyjny Pracuj.pl.
Konkurencja rośnie
Na jedną ofertę pracy aplikuje średnio 74 kandydatów. Najliczniejsza grupa to osoby po trzydziestce (ponad 65 proc. ogółu). One też wykazują się największym doświadczeniem zawodowym. Aż 7 na 10 kandydatów, którzy odpowiadali na ofertę dla głównego księgowego, posiadało wszystkie cechy i umiejętności podane przez pracodawcę w ogłoszeniu.
Marketing górą
Największą popularnością cieszyło się ostatnio stanowisko specjalisty ds. marketingu - w ciągu 5 tygodni na tę ofertę spłynęło 139 aplikacji. Najmniej kandydatów odpowiedziało na propozycję pracy dla inżyniera produkcji i głównego księgowego. Kobiety najchętniej ubiegały się o pracę na stanowiska związane z marketingiem - specjalistką w tej dziedzinie chciałoby zostać aż 73 proc. pań. Inne posady, na które najchętniej kandydowały kobiety, to główny księgowy i specjalista ds. finansów. Mężczyźni najczęściej odpowiadali na ofertę pracy dla dyrektora oddziału i webmastera.
Nie ilość, ale jakość
W porównaniu do ubiegłego roku zdecydowanie poprawiła się jakość przesyłanych aplikacji. Aż 81 proc. wszystkich kandydatów spełnia wszystkie lub prawie wszystkie twarde kryteria wskazane w ogłoszeniach (wcześniejsze doświadczenie na podobnym stanowisku, odpowiedni staż pracy, właściwy kierunek wykształcenia i wymagany język obcy). Największą zmianę widać w znajomości języków obcych. Znajomość angielskiego deklaruje już blisko 80 proc. kandydatów, a rok wcześniej było ich niewiele ponad 60 proc. Zaskakująco wzrosła umiejętność posługiwania się językiem rosyjskim. Standardem stała się znajomość dwóch języków obcych, którą może pochwalić się aż 40 proc. aplikujących.
CV na miarę
- Obserwujemy zwiększający się popyt na wykwalifikowanych pracowników. W odpowiedzi na rosnące wymagania rynku, zgłaszają się coraz lepiej przygotowani kandydaci. Zauważyliśmy też zmianę w podejściu osób szukających pracy. Coraz częściej wybierają one tylko te oferty, które odpowiadają ich kwalifikacjom, a nie aplikują na wszelkie możliwe stanowiska, które pasują do ich CV. To ułatwia przebieg procesu rekrutacji - komentuje wyniki badania Przemysław Gacek, prezes portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl.
Gazeta Krakowska
Agnieszka Miniecka