Wydatki budżetu państwa w części dotyczącej transportu wzrosną z tytułu powodzi o 1,3 mld zł, z czego w tym roku o 200 mln zł, a w roku przyszłym o 1,1 mld zł - wynika z oceny skutków regulacji opublikowanego we wtorek projektu nowelizacji ustawy o usuwaniu skutków powodzi.


"Projektowane rozwiązania wymagają zwiększenia wydatków budżetu państwa w części 39 Transport w łącznej wysokości 1 300 mln zł, odpowiednio w roku: - 2024 o 200 mln zł - 2025 o 1 100 mln zł" - podano w ocenie skutków regulacji (OSR) specustawy powodziowej.
Wyjaśniono, że 500 mln zł przeznaczone będzie na finansowanie: utrzymania, remontów, odbudowy lub przebudowy zniszczonych lub uszkodzonych na skutek powodzi dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a 800 mln zł skierowanie zostanie na infrastrukturę kolejową.
W OSR poinformowano też, że dodatkowo w celu przeciwdziałania skutkom klęski żywiołowej zakłada się emisję skarbowych papierów wartościowych w wysokości 4 mld zł, z tego na rzecz Funduszu Kolejowego w kwocie 1 mld zł, a na rzecz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 3 mld zł.
Z oceny skutków regulacji wynika ponadto, że w projektowanej specustawie zaproponowano stworzenie mechanizmu umożliwiającego przesunięcie niewykorzystanych w 2024 r. środków na 2025 r. (PAP)
pif/ mick/






















































