Firma decydująca się na rozpoczęcie przygody z social media ma obecnie trudny orzech do zgryzienia. Który kanał (lub kanały) powinna bowiem wybrać, aby osiągnąć zamierzone efekty? Jaki jest potencjał poszczególnych mediów społecznościowych i jak można go maksymalnie wykorzystać?

Źródło: Thinkstock
Wśród cieszących się największą popularnością mediów społecznościowych można wyróżnić:
Facebook - ponad 1,15 mld aktywnych użytkowników miesięcznie,
Google+ - ponad 343 mln aktywnych użytkowników miesięcznie,
Twitter - ponad 288 mln aktywnych użytkowników miesięcznie*.
Każde z nich ma inny potencjał i daje swoim użytkownikom inne możliwości. W niniejszym artykule cała uwaga skupi się właśnie na tym potencjale, który w różny sposób wykorzystują firmy działające w poszczególnych branżach.
Facebook dla firmy
Potęga Facebooka trwa nieprzerwanie od momentu jego powstania w roku 2004. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu? Facebook to przede wszystkim kanał rozrywkowy. Ludzie spędzają tu czas, ponieważ w jednym miejscu mogą znaleźć wszystkie interesujące ich tematy. Nie muszą się przelogowywać, nie muszą pamiętać różnych adresów URL, nie muszą też włączać dodatkowego komunikatora, żeby porozmawiać ze znajomymi.
Jako że Facebook jest w głównej mierze medium rozrywkowym, to duży sukces odnoszą tu m.in. takie branże jak:
odzieżowa,
muzyczna,
filmowa,
czy wydawnicza.
![]() | » W jakiej sieci telefonii komórkowej mała firma zyska najwięcej? |
Łączna liczba polskich użytkowników na Facebooku to 11,56 mln, z czego 5,98 mln to kobiety - ponad 1,6 mln jest w wieku między 19 a 25 rokiem życia**. Na podstawie tych informacji można nie tylko zbudować skuteczną strategię, ale też dowiedzieć się, które branże mogą znaleźć tu najliczniejszą grupę odbiorców.
Jako, że na Facebooku w Polsce większość stanowią młode kobiety, największe szanse na sukces mają firmy, dla których to one są główną grupą odbiorczą. I tak np. uwagę młodych kobiet z pewnością przyciągnie tematyka lifestylowa czy modowa, chętnie odwiedzą też strony poświęcone zdrowiu oraz opiece nad dziećmi, a także poczytają przepisy kulinarne. Korzystając z Facebooka, będą chciały spędzić przyjemnie czas, tak więc kanał ten będzie pełnił dla nich funkcję rozrywkową.
Instagram, czyli przekaz wizualny
Stosunkowo nowym nabytkiem Marka Zuckerberga jest Instagram, który mimo że jest jeszcze młodym kanałem społecznościowym, to już teraz specjaliści ds. social media dopatrują się jego wielkiej przyszłości. Użytkownikami Instagrama są w głównej mierze ludzie młodzi, przede wszystkim kobiety (podobnie jak na Facebooku, z tym że granica wieku jest tu nieco niższa - 16 lat), dla których smartfon jest przedmiotem wręcz niezbędnym do codziennej egzystencji. Publikowane tu zdjęcia mają charakter rozrywkowy i są związane m.in. z branżą odzieżową, muzyczną lub gastronomiczną. Według danych opublikowanych na Megapanelu PBI/Gemius, w sierpniu tego roku z Instagrama korzystało ponad 1,5 mln polskich użytkowników. Potencjał tego kanału tkwi w zdjęciach, które robione są telefonem komórkowym, a następnie "obrabiane" w aplikacji Instagram i gotowe do publikacji. Tak więc szansę na zaistnieje ma tu każda branża, dla której ważną rolę odgrywa przekaz wizualny.
Profil firmy w Google+
![]() | » Jak wybrać nazwę, zakładając nową firmę? |
fotograficzna - wysoka jakość zdjęć, wiele możliwości "obróbki",
technologiczna, elektroniczna, motoryzacyjna - użytkownicy Google+ to w około 70% mężczyźni, w związku z czym na pierwszy plan wysuwają się te branże, które nawiązują do zainteresowań tej grupy odbiorców,
turystyczna - użytkownicy tego medium to przede wszystkim osoby w przedziale wiekowym między 25 a 34 rokiem życia oraz osoby starsze, które lubią poznawać nowe miejsca i są otwarte na nowe doświadczenia.
Największy potencjał Google+ tkwi w społecznościach i hangoutach. Do poszczególnych społeczności (można je nazwać grupami tematycznymi) mogą bowiem dołączać nie tylko indywidualni użytkownicy, ale też firmy. Daje to duże możliwości komunikacyjne na linii marka-klient. Z kolei hangouty to dyskusje i konferencje, podczas których każdy może wyrazić swoją opinię na poruszany przez organizatora temat. Tego rodzaju spotkania mogą mieć duże znaczenie dla działalności firm - szczególnie na budowanie relacji z konsumentami, a także tworzenie pozytywnego wizerunku w ich oczach.
Twitter to szybkość
O sile Twittera decyduje szybkość reakcji. Jest to bowiem medium, w którym życie pojedynczego tweeta trwa średnio 2 minuty. Największą aktywność ze strony użytkowników serwisu odnotowują tweety na temat aktualnych wydarzeń (wystarczy około 20 minut, żeby informacja o tym co się stało, trafiła na Twittera). Mimo to w Polsce ten mikroblog nie cieszy się tak dużą popularnością, jak ma to miejsce w innych krajach - według danych Megapanelu PBI/Gemius na sierpień 2013 - z Twittera w Polsce korzysta około 2,5 mln osób (większość z nich to politycy, dziennikarze i celebryci).
Jakie branże mają więc szansę zaistnieć w tym kanale społecznościowym? W naszym kraju na Twitterze bardzo trudno jest przebić się z konkretnym contentem, ponieważ zasięg tweetów ogranicza liczba polskich użytkowników. Największe szanse na zaistnienie w tym kanale mają wszelkiego rodzaju media oraz osoby publiczne. Co ciekawe, Twittera doceniają też organizacje pozarządowe, jak chociażby Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (@FundacjaWOSP), która prowadzi ze swoimi obserwatorami aktywną komunikację. Warto też zwrócić uwagę na profil @SamsungPolska, którego administratorzy prowadzą rzeczowe dyskusje na tematy związane z ich działalnością.
Planowanie działań firmy w mediach społecznościowych
Świadome budowanie strategii działań w social media jest podstawą sukcesu. Na tą świadomość składa się wiele elementów, wśród których kluczowa jest znajomość specyfiki poszczególnych kanałów. Wiedząc, jakie wpisy angażują fanów do działania oraz znając grupę odbiorców aktywnie działających w danym medium, można nie tylko zdecydować, czy firma powinna zaistnieć w danym kanale, ale też dopasować sposób jej promocji.
Przykładowo, jeśli firma należy do branży rozrywkowej, a jej głównym celem jest zaprezentowanie swojej oferty kobietom w wieku między 19 a 24 rokiem życia, to największy sukces odniesie zakładając konto na Facebooku i publikując posty ze zdjęciami swoich produktów. Jeśli z kolei grupą docelową są mężczyźni w wieku pomiędzy 25 a 34 rokiem życia to zdecydowanie lepszym wyborem niż Facebook będzie Google+. Rozpoczynając przygodę z social media trzeba pamiętać, że nie chodzi o to, żeby pojawiać się we wszystkich umożliwiających to miejscach, ale tam, gdzie jest szansa na spotkanie z potencjalnymi klientami.
*Dane podane na podstawie infografiki "Social Media 2013" opublikowanej na stronie www.jeffbullas.com.
**Dane podane na podstawie infografiki "Fanpage Trends Październik 2013" przygotowanej przez Sotrender.
Joanna Poczęsna
Silence!