W kolejnym dniu poszukiwania "złotego pociągu" ekipa poszukiwaczy rozpoczęła wykop w nowym miejscu. Jak na razie prace nie przyniosły efektu.Do tej pory eksploratorzy przesypali nasyp kolejowy od jego korony do poziomu trasy kolejowej między Wrocławiem a Wałbrzychem.


Jak powiedział PAP rzecznik firmy XYZ dążącej do odnalezienia "złotego pociągu" Andrzej Gaik, w piątek rozpoczęto wykop w miejscu nasypu kolejowego, które poszukiwacze określają numerem jeden. - Wykop w tym miejscu ma teraz cztery metry głębokości - powiedział Gaik.
W czwartek udało się przekopać nasyp kolejowy od jego korony do poziomu linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. To miejsce określane przez poszukiwaczy numerem trzy. Głęboki na dziewięć metrów wykop ma tam 30 metrów długości i 10 metrów szerokości. W tym miejscu nie udało się poszukiwaczom dotrzeć do tunelu, w którym miałby się znajdować skład z czasów II wojny światowej.
Prace przygotowawcze do prowadzenia poszukiwań rozpoczęły się w piątek. Teren został ogrodzony, wycięto część drzew. W niedzielę i poniedziałek teren poszukiwań był badany georadarami. Od wtorku prowadzone są właściwe poszukiwania.
Poszukiwania mają potrwać dwa tygodnie, jednak eksploratorzy spodziewają się wyników już w pierwszym tygodniu. Plan poszukiwań zakłada wykonanie trzech przekopów na długości około 100 metrów w odstępach 30-metrowych.
Były generalny konserwator zabytków, wiceminister kultury Piotr Żuchowski wyrażał w sierpniu ubiegłego roku przekonanie, że "złoty pociąg" istnieje "na ponad 99 procent". Jednak zdaniem części ekspertów "złoty pociąg" - przynajmniej z takim ładunkiem - to legenda.
W grudniu 2015 r. na zlecenie wałbrzyskiego magistratu nieinwazyjne badania terenu niezależnie od siebie przeprowadzili naukowcy z krakowskiej AGH oraz firma XYZ. W raporcie ekipy z AGH pokreślono, że na wskazanym terenie być może znajduje się zasypany tunel kolejowy, jednak pociągu tam nie ma. Z kolei firma XYZ w swoim raporcie wskazała, że w przebadanym gruncie występują anomalie, mogące świadczyć o tym, że pod ziemią jest skład kolejowy z czasów II wojny światowej.(PAP)
pdo/ agz/