W ponad 200 tys. aut zarejestrowanych w Polsce zostały w tym roku wykryte wady – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar za pierwsze trzy kwartały 2020 r. Blisko co trzecia wada została wykryta w samochodach produkowanych przez Volvo.
Szwedzki koncern zgłosił w tym roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 61 295 wadliwych aut. Ponad połowa z nich (38 818 pojazdów) została objęta największą tegoroczną kampanią naprawczą, która miała miejsce w lipcu. Wówczas do autoryzowanych serwisów zostali wezwani właściciele aż 10 modeli wyprodukowanych przez Volvo, a problem dotyczył przednich pasów bezpieczeństwa.
Auta objęte kampaniami naprawczymi w 2020 r. (I – III kw.) – modele
Lp. | Marka | Liczba pojazdów wezwanych do serwisu |
1. | Volvo | 61 295 |
2. | Mercedes | 29 776 |
3. | Toyota | 22 169 |
4. | Audi | 13 669 |
5. | Hyundai | 12 854 |
6. | Ford | 12 067 |
7. | SEAT | 11 579 |
8. | Peugeot | 8080 |
9. | Mazda | 6035 |
10. | Citroen | 5491 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Volvo miało problemy z wyprodukowanymi przez siebie samochodami także we wrześniu, kiedy to w 14 tys. egzemplarzy wykryto możliwe problemy z niesprawnymi układami chłodzenia i wycieraczkami.
Mercedes otworzył czwarty kwartał
Drugie miejsce w tym niechlubnym rankingu zajął Mercedes. Od początku roku do końca września wezwania do warsztatu otrzymali właściciele 29 776 pojazdów tej marki. Jednak na początku października, czyli już w czwartym kwartale Mercedes poinformował o wykrytych usterkach w 22 tys. egzemplarzy modeli 197, 204, 207, 164, 169, 171, 203, 212 i 251. Wadliwa okazała się poduszka powietrzna kierowcy.
Próg 20 tys. wadliwych pojazdów wykrytych od początku roku przekroczyła także najpopularniejsza obecnie w Polsce Toyota. Co najmniej tysiąc aut z usterkami do UOKiK zgłosiło w tym roku 17 producentów.
Lato z usterkami
Najwięcej wezwań do serwisów wysłano w lipcu (58 074) – głównie za sprawą kampanii naprawczej Volvo. Mechanicy mieli pełne ręce roboty także w marcu (33 610 wadliwych pojazdów) oraz czerwcu (29 190 egzemplarzy).
81 proc. spośród 203 968 objętych kampaniami naprawczymi aut stanowiły samochody osobowe. Podobne proporcje odnotowano w całym ubiegłym roku, kiedy to do serwisów musieli się zgłosić właściciele ponad 265 tys. aut zarejestrowanych w Polsce.