REKLAMA

Polskie auto elektryczne? Nowy prezes odświeża wizję projektu. Może powstać europejska marka samochodów

2025-04-08 08:50
publikacja
2025-04-08 08:50

Prezes ElectroMobility Poland Tomasz Kędzierski chce, by projekt polskiego samochodu elektrycznego ustąpił miejsca wizji nowoczesnego hubu produkcyjno-rozwojowego. Celem jest nie tylko produkcja europejskiej marki samochodów wspólnie z globalnym partnerem, ale stworzenie rynkowego podmiotu z centralą w Polsce.

Tomasz Kędzierski i Łukasz Maliczenko, nowy zarząd Electromobility Poland (ElectroMobility Poland)

Cła Trumpa wywróciły rynek

Zdaniem prezesa EMP sytuacja branży w Europie znacząco się pogarsza. Powodowane jest to silną konkurencją ze strony chińskich firm motoryzacyjnych oraz zmianami geopolitycznymi. Turbulentna sytuacja na rynku potęgowana jest dodatkowo wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone ceł na samochody, części i komponenty.

W jego ocenie dla Polski jako jednego z kluczowych dostawców dla producentów samochodów może to stanowić duże wyzwanie, ale także szansę na strategiczną zmianę pozycji na arenie międzynarodowej. Jest to warunkowane lokowaniem nowych zakładów produkcyjnych samochodów, które będą wpływały na rozwój kompetencji w obszarach takich jak teleinformatyka, automatyzacja, inżynieria i innowacje.

"Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga więc długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym" - powiedział Tomasz Kędzierski, prezes Electromobility Poland, cytowany w komunikacie prasowym spółki.

Przedstawia on zmodyfikowaną wizję projektu, w którym spółka ElectroMobility Poland wraz globalnym partnerem będzie współtworzyła europejską markę samochodów. Samochody te będą produkowane w nowoczesnej fabryce w Jaworznie, centrala firmy zlokalizowana będzie w Polsce. Wokół inwestycji mają powstawać nowe przedsięwzięcia takie jak centrum innowacji, lokalny łańcuch dostaw oraz jednostki badawczo-rozwojowe tworząc hub produkcyjno-rozwojowy.

"Holistyczne podejście czyni z projektu efektywne narzędzie polityki przemysłowej – prowadzonej przez państwo i stanowi proaktywną odpowiedź na dynamiczne zmiany rynkowe" - powiedział Tomasz Kędzierski.

W ocenie prezesa Kędzierskiego, przedsięwzięcie EMP w nowej formule wpisuje się w założenia rządowej strategii inwestycyjnej "650 mld+", ukierunkowanej na transformację energetyczną i technologiczną kraju. Dzięki inwestycji w Jaworznie powstanie lokalny łańcuch dostaw obejmujący nawet 80 proc. wartości komponentów samochodu. Ponadto w regionie zostanie utworzonych 20–30 tys. miejsc pracy, z czego ok. 1000 w obszarze B+R. Wzrośnie także zdolność polskich firm do awansu w globalnych łańcuchach wartości.

"Flagowy projekt polskiej elektromobilności – jakim niewątpliwie była Izera – ostatecznie ugrzązł na mieliźnie, na którą wprowadziły ją opóźnienia powodowane brakiem stabilnego finansowania. Według poprzednich założeń, środki pochodzące z KPO umożliwiające realizację projektu miały trafić do spółki na początku 2023 roku. Brak ich uruchomienia do końca 2023 roku spowodował zerwanie ciągłości projektowej i konieczność aktualizacji niemal wszystkich założeń" - powiedział Kędzierski.

Nowa koncepcja EMP zakłada współodpowiedzialność strategicznego partnera. Zamiast samodzielnie rozwijać od podstaw markę samochodów, EMP będzie działać jako współinwestor i koordynator wspólnych przedsięwzięć. Ma to minimalizować ryzyka rynkowe.

W chwili obecnej toczą się rozmowy z potencjalnymi partnerami EMP, którzy mogliby uczestniczyć w projekcie. (PAP Biznes)

pr/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (12)

dodaj komentarz
prawda_
Piekne slowa za ktorymi nie stoja zadne czyny. Od poczatku bylo wiadomo ze Izera zatonie przed startem z wielu powodow. Teraz spolka chce ratowac imie oglaszajac wizje nowego projektu w ktorym beda dostarczac tania sile robocza na czesc inwestora wiekszego pakietu ktory i tak obejmie prawa nad wszelkimi decyzjemi i zyskami firmy.
tomitomi
ja bym proponował budować od razu rakiety osobowe z logo p-olski !
trooper
Ja bym kupił Polski samochód z chęcią.

Chińskie odpadają, Amerykańskie już też odpadają. Francuskiech szmelców nie lubię, pozostają Niemieckie - SĄ dobre, ale drogie i Niemieckie. Jakby Polacy mieli taką markę jakościowo podobną do Francuzów to by był git.
trooper
Wskrzeszenie polskiego Fiata (sedan, kombi) czy Tarpana (nowy SUV, truck) to byłoby coś :)
wielka-szu
Kurcze ... dajcie spokój ! Proszę .
dreustachy
Masło maślane, nic z tego bełkotu nie wynika.
Może jedynie tyle, że Tusk obiecał kasę z KPO, a UE mu jej nie wypłaciła.
polonu
tak to jest jak się za dużo wypije .
miketheripper
"Ma to minimalizować ryzyka rynkowe" - to kto weźmie na siebie ryzyko rynkowe - budżet państwa?
trooper
50% zewnętrzny partner, jakieś 20% budżet państwa, z 30% UE (KPO).

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki