Łączne zasoby powierzchni w ramach centrów i parków handlowych wynoszące prawie 13,6 mln mkw plasuje polski rynek na szóstym miejscu wśród krajów Starego Kontynentu - wynika z danych firmy Cushman & Wakefield.


Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to już prawie 17 mln mkw, z czego na centra przypada ok. 10,6 mln mkw., a na parki – ok. 3 mln mkw.
Z kolei pod względem nasycenia powierzchnią handlową Polska znalazła się na 18. pozycji. Według Cushman & Wakefield, powodem jest między innymi niedostatecznie rozwinięty segment ulic handlowych, czyli tzw. high streets.
Na pierwszym miejscu w Europie pod względem zasobów powierzchni centrów i parków handlowych jest Wielka Brytania z 28,5 mln mkw, na drugim Francja - 27,9 mln mkw, na trzecim Niemcy - 18,6 mln mkw, na czwartym Włochy - 16,6 mln mkw, na piątym znalazła się Hiszpania z 14,4 mln mkw, na szóstym Polska z 13,6 mln mkw, na sódmym Belgia - 8,3 mln mkw, ósma jest Holandia - 7,0 mln mkw, dziewiąta jest Szwecja - 6,1 mln mkw, a dziesiąta jest Norwegia z 5,1 mln mkw zasobów.
Z danych Cushman & Wakefield wynika ponadto, że Polska zajęła w 2024 roku drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni w centrach i parkach handlowych.
Według Cushman & Wakefield, nasycenie powierzchnią handlową w Polsce wynosi 353 mkw/1000 mieszkańców i jest wyższe niż średnia zarówno dla Europy, która wynosi 336 mkw., jak i dla krajów CEE – 290 mkw, co daje Polsce 18. miejsce na Starym Kontynencie.
„Mimo że wskaźnik nasycenia centrami handlowymi jest już bardzo wysoki, a rośnie również nasycenie powierzchnią w ramach parków handlowych, to w Polsce wciąż jest miejsce na rozwój formatu stanowiącego fundament rynku retail, czyli ulic handlowych. Aktualnie na polskim rynku tzw. high streets to wciąż pojedyncze i niewielkie fragmenty najbardziej reprezentacyjnych ulic polskich aglomeracji” - zwraca uwagę Michał Masztakowski z Cushman & Wakefield.
Cushman & Wakefield jest firmą świadczącą usługi na rzecz właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. pracowników w ok. 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. (PAP)
pif/ drag/