Za pośrednictwem polskiej firmy Polish Dairy - producenci wyrobów mleczarskich będą mogli - wkrótce wystawiać swoje produkty - na największej na świecie platformie Global Dairy Trade.


Jak mówi członek zarządu Polish Dairy Aleksander Kempiński, Polish Dairy od czwartku przystępuje do platformy Global Dairy Trade w Nowej Zelandii. Będziemy pierwszą firmą w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, za pośrednictwem której polskie produkty mleczarskie mogą być oferowane na największej na świecie platformie.
"Dołączamy do grona największych sprzedawców nabiału takich jak Arla, Dairy America czy Fonterra" - podkreślił Kempiński. Dodał, że za pośrednictwem Polish Dairy będą sprzedawane mleko w proszku - odtłuczone i tłuste, masło oraz laktoza. W kolejnych miesiącach asortyment będzie większy.
Aby rozpocząć handel, producent - spółdzielnia mleczarska musi zgłosić się do Polish Dairy z ofertą swoich produktów. Gdy Polish Dairy je sprzeda, spółdzielnia przed wysyłką towaru otrzyma pieniądze - wyjaśnił Kampiński.
Polish Dairy oferuje łatwy i efektywny dostęp do globalnych rynków produktów mleczarskich, m.in. poprzez tworzenie grup sprzedażowych, optymalizację kosztów transakcyjnych w obrocie nabiałem, koncentrację podaży w duże jednolite partie o jednolitej jakości, w wystandaryzowanym opakowaniu i oznakowaniu - wyliczał.
Polskie mleko zaleje świat

Z giełdy papierów wartościowych i giełdy energii na giełdę produktów mlecznych. Mirosław Szczepański i Aleksander Kempiński stworzyli Polish Dairy. Ich półtoraroczny start-up właśnie stał się sprzedawcą na Global Dairy Trade (GDT), nowozelandzkiej giełdzie mleczarskiej, na którą patrzy cały świat.
Dzięki wspólnemu działaniu możliwe będzie wyeliminowanie lub istotne ograniczenie ryzyka cenowego w przypadku np. nieterminowej dostawy, opóźnienia zapłaty za dostarczony towar, niewłaściwej oceny ilości i jakości towaru będącego w obrocie. Ponadto łatwiejsza będzie prezentacja krajowej oferty towarów rolno-spożywczych oraz jej promocja na rynku UE i rynkach krajów trzecich.
Według Kempińskiego, Polska obecnie ma warunki do zwiększenia produkcji mleka i do rozwoju eksportu tych produktów. Jednak obecnie polski rynek mleczarski charakteryzuje się dużą ilością podmiotów oferujących stosunkowo małe partie towaru. Jak zauważa, niedoskonałość organizacyjna spółdzielni mleczarskich w tym występujące problemy w komunikacji z międzynarodowymi partnerami oraz rozdrobnienie kupców na świecie sprawiają, że handel odbywa się często przez drobnych pośredników i przy niskiej efektywności cenowej.
W Polsce mleko produkuje około 142 tys. gospodarstw. Skupuje je 313 podmiotów, a przetwórstwem zajmuje się 205 mleczarni.
Global Dairy Trade jest światowym liderem obrotu nabiałem oferującym szeroką gamę komplementarnych usług dla branży mleczarskiej w tym, producentów i nabywców. GDT Events to organizowane dwa razy w miesiącu sesje przetargowe, na których sprzedawane są masowe produkty mleczne. W aukcjach bierze udział 520 hurtowych nabywców z ponad 80 krajów. GDT powstała w 2008 r., roczny obrót platformy wynosi ok 1 milion ton różnych produktów mlecznych oferowanych przez sprzedających z całego świata. (PAP)
Anna Wysoczańska, Bożena Dymkowska
awy/ dym/