Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje, że pogarsza się jakość jazdy samochodami zarejestrowanymi w Polsce poza granicami kraju. W ubiegłym roku kierowcy spowodowali tam ponad 70 tys. szkód, a gwałtownie rośnie liczba tych, którzy nie posiadali obowiązkowej polisy OC.


Z danych PBUK wynika, że od 4 lat rośnie liczba szkód zagranicznych wywołanych przez pojazdy z polskimi tablicami rejestracyjnymi. Polscy kierowcy powodują blisko 200 wypadków dziennie. W 2024 r. odnotowano 70,8 tys. zdarzeń, co w porównaniu z rokiem wcześniejszym stanowi wzrost o 2,7%. Jak mówi prezes PBUK, Mariusz Wichtowski, „nasi zmotoryzowani coraz częściej zdradzają brak elementarnych umiejętności prowadzenia pojazdów, deficyt rozwagi i wyobraźni, a także niskie poczucie odpowiedzialności za ogólne bezpieczeństwo na drogach”.


Najgorzej w Niemczech
Biuro podaje, że „tradycyjnie” najwięcej szkód powodują polscy kierowcy na terytorium Niemiec - w 2024 roku było to aż 48%. Drugie w kolejności są Włochy, gdzie w porównaniu z 2023 r. odnotowano więcej zdarzeń. Na trzecim miejscu zaś Francja. Kilkuprocentowy udział w wypadkach za granicą dotyczy Holandii i Belgii.
Szkody spowodowane za granicą przez pojazdy z polskimi tablicami rejestracyjnymi |
|||
---|---|---|---|
Państwo |
2024 r. |
2023 r. |
2022 r. |
Niemcy |
48% |
48% |
48,6% |
Włochy |
12% |
10% |
9,5% |
Francja |
8% |
8% |
7,8% |
Holandia |
6% |
6% |
6,0% |
Belgia |
4% |
5% |
4,4% |
Pozostałe |
22% |
23% |
23,7% |
Źródło: Bankier.pl na podstawie danych PBUK |
Coraz więcej kierowców bez OC
Dane PBUK wskazują na lawinowy wzrost zdarzeń za granicą spowodowanych przez kierowców bez ważnej polisy OC pojazdów mechanicznych. W ubiegłym roku odnotowano 1574 wypadki, co stanowi 56-procentowy wzrost w stosunku do 2023 r. Nieubezpieczeni wywołują ok. 4 wypadki dziennie, płacąc nie tylko kary zgodnie z lokalnym prawem, ale także za szkody czy leczenie poszkodowanych.


Brak ważnego ubezpieczenia OC jest zagrożony karą nawet do 9330 zł, mimo to jednak corocznie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny odnotowuje wzrost liczby nieubezpieczonych. W 2023 r. zidentyfikowano prawie 350 tys. przypadków, podczas gdy rok wcześniej wystawiono ok. 328 tys. wezwań. Prawo do kontroli obowiązkowego OC posiada m.in. policja, Inspekcja Transportu Drogowego czy wydziały komunikacji, jednak to UFG najskuteczniej wykrywa kierowców bez ważnej polisy (ok. 95% przypadków).


Odszkodowania rosną
Tylko w I kwartale 2025 r. wysokość świadczeń z ubezpieczeń komunikacyjnych wyniosła ponad 5,1 milionów złotych, podał ostatnio UFG. 49,5% przypadło na szkody majątkowe z OC, a ok. 43% na odszkodowania z tytułu AC. Wartość wypłaconych świadczeń lekko wzrosła, jednak liczba zgłoszonych roszczeń (452 tys.) w porównaniu do I kwartału 2024 r. spadła o 0,6%. Do wypadków z OC najczęściej dochodzi w piątki, z kolei szkody z AC zwykle wypadają w poniedziałki.