Polacy skłonni do niższego OC w zamian za kontrolę stylu jazdy

Blisko 40 procent kierowców w Polsce jest skłonna zamontować w swoim aucie - w zamian za obniżenie ceny OC - specjalne urządzenie pozwalające ubezpieczycielowi na śledzenie ich stylu jazdy, wynika z najnowszych badań Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego*.

Jednak większość badanych kierowców - ponad 55 procent – w ogóle nie jest zainteresowana tańszą polisą w zamian za monitoring własnej jazdy. Tymczasem 95 procent zachodnich kierowców, którzy zgodzili się na takie urządzenie, płaci za OC średnio o jedną trzecią taniej – wynika z danych tamtejszych ubezpieczycieli **. Wobec coraz większych wypłat odszkodowań i rosnących cen ubezpieczeń  komunikacyjnych - UFG postanowił zbadać czynniki pozwalające na obniżenie składki za polisy OC. Jednym z nich jest właśnie stosowanie tzw. technologii pay-as-you-drive.

W krajach zachodnich urządzenia lub aplikacje typu ‘czarna skrzynka’ już od dekady stosowane są w autach do monitorowania zachowań kierowcy. Szczególnie popularne są wśród młodych osób. Statystycznie kierowcy ci powodują bowiem więcej wypadków i płacą wyższą składkę za polisę OC, a dzięki tej technologii - mogą ‘udowodnić’ ubezpieczycielowi, iż mimo braku doświadczenia - są dobrymi kierowcami. Na podstawie zapisu stylu jazdy ubezpieczyciel zgadza się bowiem obniżyć składkę; jednak gdy zapis ten pokaże częste przyspieszanie i hamowanie, jazdę z większą niż dopuszczalna prędkością, a nawet jazdę w nocy – składka rośnie.

W Wielkiej Brytanii technologia pozwalająca na monitorowanie umiejętności kierowcy jest w ofercie ponad dziesięciu ubezpieczycieli i korzysta z niej prawie pół miliona kierowców. Przy czym w grupie najmłodszych kierowców (17 – 25 lat) urządzenie to ma w swoim aucie już 10 procent z nich ***.

(UFG)

W Polsce - jak wynika z badań UFG - otwartość na opisaną tu nową technologię jest zależna od wieku kierowcy. I tak - największa jest wśród młodych osób będących posiadaczami lub użytkownikami auta i w niektórych grupach (grupa: studenci, wolni mieszkający z rodzicami) rośnie nawet do dwóch trzecich badanych. Z wiekiem spada jednak chęć do pokazania swojego stylu jazdy w zamian za bonifikatę w ubezpieczeniu. I tak w grupie kierowców do czterdziestki zgodę na to wyraża około 40 procent badanych, podczas gdy w starszych grupach już tylko około 33 procent. Częściej też akceptację dla tej technologii deklarują kobiety kierowcy, niż mężczyźni: 45 i 33 procent, odpowiednio.

(UFG)

- Wyniki naszych badań są dość optymistyczne, gdyż pokazują, że osoby młode otwarte na nowe technologie - nie mają obiekcji przed ujawnieniem  ubezpieczycielowi swojego stylu jazdy - co z jednej strony daje im ogromną szansę na obniżenie ceny ich polisy OC, a z drugiej poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. – Monitoring stylu jazdy wpływa bowiem na poprawę bezpieczeństwa, oczywiście pod warunkiem, że te deklaracje z badania utrzymane zostaną w rzeczywistości – dodaje.

Polscy kierowcy nie chcą się jednak ‘tanio sprzedać’. Ci którzy deklarują zgodę na zainstalowanie w swoim aucie opisywanej technologii – domagają się wysokiej zniżki za OC: ponad 40 procent badanych właścicieli i użytkowników pojazdów chce w zamian 50 procentowej bonifikaty w cenie polisy OC. Większość kierowców (46 proc.) definitywnie nie zgadza się śledzenie swojego stylu jazdy za jakąkolwiek zniżkę; a zaledwie 3 procent skłonna jest zgodzić się przy 20 procentowej zniżce za OC. W Polsce nad ubezpieczeniem, w którym styl jazdy kierowcy będzie miał wpływ na cenę polisy, pracuje Link 4 i zamierza go wprowadzić na początku przyszłego roku. Z kolei Benefia na początku tego roku, we współpracy z Yanosikiem, udostępniła aplikację ‘Nagradzamy bezpiecznych’.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych. Aktualnie znajdują się w niej dane o aktywnych umowach ubezpieczenia OC dla ponad 22,5 mln pojazdów oraz ponad 300 mln rekordów o umowach z poprzednich lat (sprzedane polisy i wypłacone odszkodowania). Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują informacje z bazy UFG do taryfikacji składki np. na podstawie historii ubezpieczenia i liczby spowodowanych wypadków stosują odpowiednie zniżki lub zwyżki składki. Z obliczeń Funduszu wynika, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku średnia składka za OC wzrosła o 30 proc.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

___________

* badanie przeprowadzone zostało - na zlecenie UFG - przez GfK Polonia między 7 a 12 października 2016 roku - metodą wywiadów bezpośrednich, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI - na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1020;

** zachęty do bezpiecznej jazdy zmniejszyły częstość szkód wśród kierowców w wieku 17 – 21 lat o 35 – 40 procent – wynika z raportu  UFG ‘Wybrane możliwości i problemy przyszłych rozwiązań w obszarze spersonalizowanych ubezpieczeń komunikacyjnych’ opracowany przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów, Polskiej Akademii Nauk;

*** szacunek Brytyjskiego Stowarzyszenia Brokerów Ubezpieczeniowych (Biba).

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 1 ~zbyszek1

KODEM w nich ,nie płacić wcale ,niech nam płacą,jak frankom

! Odpowiedz
0 2 ~student

Realne odszkodowania....wyższe składki,firmy ubezpieczeniowe nie są instytucjami charytatywnymi

! Odpowiedz
1 2 ~Mg-42

Ubezpieczających niech wezmą pod LUPĘ swoich likwidatorów szkód na bank spadną wysokości ODSZKODOWAŃ!!!

! Odpowiedz
1 2 ~Leo

Ubezpieczyciel powinien brac pod uwage jak jezdzi kierowca. Młode łeby, ktore zbieraja duzo mandatow szybko by sie nauczyly jak sie jezdzi gdyby ich polisa zaczynala sie od 3 tysiecy w gore.

! Odpowiedz
0 1 ~Nie_taki_znowu_młod

No i oczywiście jest hack. A te brednie z komentarzy to katastrofa. Urządzenia te komunikują się przez OBD2 i GPS nie potrzebują. Hack prosty, zniżka 30% od ręki. System kara gdy przswieszenie jest wyższe niz 5 mph na sek.

! Odpowiedz
0 1 ~Nie_taki_znowu_młod

Zdziwił bym się gdyby prostego hacka takiego urządzenia juz nie było. Jeździsz jak chcesz, a urządzenie zgłasza, że jedziesz po autostradzie 120 kmh dwa razy po pół godziny dziennie i hamujesz tak, że nawet talerz pełen zupy można na kolanach przewieźć.

! Odpowiedz
0 1 ~spec

Gdyby był system pozwalający uniknąć zderzenia i alkotesty przy zapalaniu silnika, to może składki nie byłyby tak wysokie. Plus opłata klimatyczna za spaliny, to wszyscy przesiedli by się w samochody bardziej eko.

! Odpowiedz
0 4 ~len

Czy ktoś wymyśli urządzenie eliminujące idiotów z dróg. ?

! Odpowiedz
0 4 ~fox

Kto finansował i po co te badania Funduszu Gwarancyjnego???

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia