Polacy skarżą linie lotnicze. Już ponad 5000 zgłoszeń rocznie

redaktor naczelna Bankier.pl

W ciągu ostatnich 10 lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrosła prawie pięciokrotnie. ULC uspokaja - zgłoszeń jest coraz więcej nie tyle ze względu na pogorszenie standardów w branży, ale dlatego, że więcej latamy i jesteśmy bardziej świadomi swoich praw.

Po ostatniej serii opóźnień samolotów linii Small Planet Airlines uziemieni na lotniskach czytelnicy Bankier.pl zapowiadali ubieganie się o odszkodowanie. Taka postawa nie jest dziś rzadkością - jak wynika z danych uzyskanych przez Bankier.pl w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, z roku na rok coraz więcej pasażerów zabiega o przysługujące im w szczególnych przypadkach odszkodowanie.

(YAY Foto)

Do 600 euro odszkodowania wg przepisów UE

Prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego, znacznie opóźnionego (co najmniej trzy godziny) lotu lub odmowy przyjęcia na pokład przysługuje pasażerom według zasad określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W myśl tego dokumentu klienci linii lotniczych mogą liczyć na od 250 do 600 euro odszkodowania, jeśli do zdarzenia doszło z winy przewoźnika. Jeśli pasażer nie zabrany na pokład lub zabrany ze znacznym opóźnieniem czuje się poszkodowany, w pierwszej kolejności składa reklamację u przewoźnika, a ten ma 30 dni na odniesienie się do niej.

Jeśli odmówi wypłaty odszkodowania, sprawę można skierować do wyższej instancji - w Polsce jest nią Urząd Lotnictwa Cywilnego. Złożenie skargi powoduje wszczęcie postępowania w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, co kończy się wydaniem przez prezesa ULC decyzji administracyjnej określającej zakres naruszenia i termin wypłaty odszkodowania.

Badanie Bankier.pl: Czy zapłaciłeś kiedyś niespodziewaną opłatę za konto? Oceń przejrzystość cenników opłat i prowizji bankowych

Ponad 5000 skarg na przewoźników rocznie

Z danych przekazanych portalowi Bankier.pl przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia liczba skarg na przewoźników lotniczych systematycznie zwiększa się. W latach 2006-2010 liczba zgłoszeń nie przekraczała 2000 tysiące rocznie, w samym tylko 2015 roku w ULC odnotowano 5175 skarg. Rok wcześniej było ich 4640. W ostatnich latach pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów; drugim najczęstszym powodem są odwołania połączeń.

Rzeczniczka ULC przestrzega jednak przed wyciąganiem z tego trendu zbyt pochopnych wniosków: – Ilość napływających skarg jest wprost proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów na temat przysługujących im praw. Odzwierciedla ona również tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak na przykład niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – tłumaczy Marta Chylińska.

Liczba skarg na przewoźników lotniczych

zgłaszanych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w latach 2006-2016

 Rok

Sprawy wymagające wszczęcia postępowania administracyjnego

(I instancja)

Ogółem
odwołania lotów opóźnienia lotów odmowy przyjęcia na pokład pozostałe
2006 467 240 78 30 1068
2007 534 206 99 28 1208
2008 816 142 78 71 1538
2009 538 63 72 43 1035
2010 611 324 65 73 1540
2011 726 980 62 47 2195
2012 1537 1617 92 179 4021
2013 1002 1985 125 41 3540
2014 688 3115 99 54 4640
2015 876 4112 105 82 5175
2016* 441 1394 46 15 1896

* Dane za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2016 r.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego dla Bankier.pl

O tym, jak przebiega procedura zgłaszania skargi do KOPP, pisaliśmy szczegółowo w związku z głośnym paraliżem siatki połączeń linii Small Planet Airlines, która uziemiła wielu Polaków zarówno wylatujących na wakacje, jak i powracających do domów -  w artykule "Opóźnienia lotów Small Planet - jak ubiegać się o odszkodowanie".

Malwina Wrotniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 ~rpr

Raz jeszcze polecamy artykuły na blogu:

1) http://blog.zmarnowanyurlop.pl/2016/03/31/panie-pilocie-dziura-w-samolocie-czyli-o-tym-jak-domagac-sie-odszkodowania-za-odwolany-lub-opozniony-lot/.

szczególnie w części, o której mowa jest o prawie o odszkodowania (ale też zadośćuczynienia za zmarnowany urlop!) od biura podróży, jeżeli lot stanowi część opłaconej przez nas usługi turystycznej...

2) http://blog.zmarnowanyurlop.pl/2016/03/12/opozniony-lot-czyli-gdy-urlop-przecieka-nam-przez-palce/

szczególnie w części obowiązków linii lotniczych i terminu przedawnienia roszczeń

a także materiał "Odwołany lub opóźniony lot? Żądaj rekompensaty" na http://blog.zmarnowanyurlop.pl/media/.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~janek

Polacy chcieli poklaskać a tu opóżnienie. Skandal

! Odpowiedz
1 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 2 ~Edward_G

LOT po tzw. przemianie po 89r wyciągnął ze skarbu już chyba ponad 25 mld zł. i w dodatku się spóźnia, nie tylko ze spłatą.

! Odpowiedz
1 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
7 4 ~mądry

Polacy to niech się lepiej do roboty wezmą... Patologia, chodzą po 500+, grosza nie mają, a udają wielkie państwo i samolotami po świecie latają na wakacje. Potem jeszcze narzekają, do roboty patologio!!!

! Odpowiedz
4 1 ~gosc

na miliony wyjeżdżających - śmiech na sali
albo zróbmy porównanie ile ludzi skarży PKP
rozgłaszają żeby polacy zostali w kraju na wakacje , gdzie pogoda deszcz zimno i drożyzna ponad europejska
ale co mądrzejsi nie dadzą się nabrać, jedynie zwykła wiara

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne