W ciągu ostatnich 10 lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrosła prawie pięciokrotnie. ULC uspokaja - zgłoszeń jest coraz więcej nie tyle ze względu na pogorszenie standardów w branży, ale dlatego, że więcej latamy i jesteśmy bardziej świadomi swoich praw.
Po ostatniej serii opóźnień samolotów linii Small Planet Airlines uziemieni na lotniskach czytelnicy Bankier.pl zapowiadali ubieganie się o odszkodowanie. Taka postawa nie jest dziś rzadkością - jak wynika z danych uzyskanych przez Bankier.pl w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, z roku na rok coraz więcej pasażerów zabiega o przysługujące im w szczególnych przypadkach odszkodowanie.


Do 600 euro odszkodowania wg przepisów UE
Prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego, znacznie opóźnionego (co najmniej trzy godziny) lotu lub odmowy przyjęcia na pokład przysługuje pasażerom według zasad określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W myśl tego dokumentu klienci linii lotniczych mogą liczyć na od 250 do 600 euro odszkodowania, jeśli do zdarzenia doszło z winy przewoźnika. Jeśli pasażer nie zabrany na pokład lub zabrany ze znacznym opóźnieniem czuje się poszkodowany, w pierwszej kolejności składa reklamację u przewoźnika, a ten ma 30 dni na odniesienie się do niej.
Jeśli odmówi wypłaty odszkodowania, sprawę można skierować do wyższej instancji - w Polsce jest nią Urząd Lotnictwa Cywilnego. Złożenie skargi powoduje wszczęcie postępowania w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, co kończy się wydaniem przez prezesa ULC decyzji administracyjnej określającej zakres naruszenia i termin wypłaty odszkodowania.
Badanie Bankier.pl: Czy zapłaciłeś kiedyś niespodziewaną opłatę za konto? Oceń przejrzystość cenników opłat i prowizji bankowych
Ponad 5000 skarg na przewoźników rocznie
Z danych przekazanych portalowi Bankier.pl przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia liczba skarg na przewoźników lotniczych systematycznie zwiększa się. W latach 2006-2010 liczba zgłoszeń nie przekraczała 2000 tysiące rocznie, w samym tylko 2015 roku w ULC odnotowano 5175 skarg. Rok wcześniej było ich 4640. W ostatnich latach pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów; drugim najczęstszym powodem są odwołania połączeń.
Rzeczniczka ULC przestrzega jednak przed wyciąganiem z tego trendu zbyt pochopnych wniosków: – Ilość napływających skarg jest wprost proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów na temat przysługujących im praw. Odzwierciedla ona również tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak na przykład niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – tłumaczy Marta Chylińska.
Liczba skarg na przewoźników lotniczych zgłaszanych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w latach 2006-2016 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Rok |
Sprawy wymagające wszczęcia postępowania administracyjnego (I instancja) |
Ogółem | |||
odwołania lotów | opóźnienia lotów | odmowy przyjęcia na pokład | pozostałe | ||
2006 | 467 | 240 | 78 | 30 | 1068 |
2007 | 534 | 206 | 99 | 28 | 1208 |
2008 | 816 | 142 | 78 | 71 | 1538 |
2009 | 538 | 63 | 72 | 43 | 1035 |
2010 | 611 | 324 | 65 | 73 | 1540 |
2011 | 726 | 980 | 62 | 47 | 2195 |
2012 | 1537 | 1617 | 92 | 179 | 4021 |
2013 | 1002 | 1985 | 125 | 41 | 3540 |
2014 | 688 | 3115 | 99 | 54 | 4640 |
2015 | 876 | 4112 | 105 | 82 | 5175 |
2016* | 441 | 1394 | 46 | 15 | 1896 |
* Dane za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2016 r. Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego dla Bankier.pl |
O tym, jak przebiega procedura zgłaszania skargi do KOPP, pisaliśmy szczegółowo w związku z głośnym paraliżem siatki połączeń linii Small Planet Airlines, która uziemiła wielu Polaków zarówno wylatujących na wakacje, jak i powracających do domów - w artykule "Opóźnienia lotów Small Planet - jak ubiegać się o odszkodowanie".