W maju 2021 r. w wydziałach komunikacji polskich urzędów zarejestrowano 8212 aut klasy premium, czyli droższych niż 150 tys. zł – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Od początku roku na polskich drogach przybyło już 40 tys. takich aut. To najlepszy pod tym względem rok dla branży.
Liczba zarejestrowanych aut z segmentu premium w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2021 r. przekroczyła 40 tys. sztuk. To o 52 proc. więcej niż przed rokiem i o blisko 25 proc. więcej niż przed dwoma laty, gdy branża nie musiała jeszcze zmagać się z konsekwencjami pandemii koronawirusa i związanych z nią obostrzeń.
Wśród wszystkich zarejestrowanych w 2021 r. samochodów osobowych auta, których bazowe wersje kosztowały więcej niż 150 tys. zł stanowiły 20 proc. Spośród nich do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło najwięcej aut wyprodukowanych przez BMW (10 500 szt.). Kolejne miejsca w rankingu popularności zajęły: Mercedes oraz Audi.
Sprzedaż aut klasy premium (styczeń – maj 2021 r.) – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
1. | volvo xc60 | 2320 |
2. | bmw serii 3 | 1882 |
3. | volvo xc40 | 1523 |
4. | audi q3 | 1496 |
5. | audi q5 | 1421 |
6. | bmw serii 5 | 1190 |
7. | bmw x3 | 1166 |
8. | bmw x5 | 1162 |
9. | bmw serii 1 | 1153 |
10. | audi a6 | 1086 |
Źródło: IBRM Samar
Wśród modeli produkowanych przez BMW dominuje seria 3 (1862 szt.), seria 5 (1190 szt.) oraz model x5 (1162 szt.). Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych oraz firm w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2021 r. okazało się jednak volvo xc60 (2320 szt.), które było także najczęściej kupowanym autem premium w całym 2020 r. Na podium oprócz bmw serii 3 znalazło się także nieco mniejszy model produkowany przez Volvo – xc40 (1523 szt.).
Jak wynika z raportu IBRM Samar, spośród pierwszej dziesiątki najpopularniejszych modeli segmentu premium, stratę w skali roku po pierwszych pięciu miesiącach 2021 r. zanotował jedynie Jaguar (187 szt. i -39,9 proc. r/r).
– Ten spory spadek nadal w dużej mierze jest skutkiem zmiany w importera, którą przeprowadzono w grudniu 2020 r., a która skutkowała przejściowymi problemami z dystrybucją jaguarów – czytamy w raporcie.
W czołowej dziesiątce wciąż największym wzrostem sprzedaży w relacji rocznej może pochwalić się Tesla (283 szt. i +277,3 proc. r/r).