REKLAMA

Podróże samolotem elektrycznym? Norweskie lotniska już się na to szykują

2025-02-01 10:00
publikacja
2025-02-01 10:00

Na lotnisku w Stavanger powstanie pierwsza w Norwegii instalacja do ładowania samolotów o napędzie elektrycznym. Drugi zestaw trafi do Bergen. Operator norweski portów lotniczych zapowiedział w czwartkowym komunikacie, że testowe loty mają rozpocząć się jesienią tego roku.

Podróże samolotem elektrycznym? Norweskie lotniska już się na to szykują
Podróże samolotem elektrycznym? Norweskie lotniska już się na to szykują
fot. D. Kłosiński / / LOT

Stacje ładowania samolotów to element przygotowań norweskiego operatora Avinor do obsługi połączeń lotniczych maszynami o napędzie elektrycznym. Firma spodziewa się w najbliższych latach certyfikacji kilku modeli elektrycznych samolotów, a lotniska w zachodniej Norwegii mają być pierwszymi z odpowiednią dla nich infrastrukturą.

Loty testowe między oddalonymi od siebie o 150 km portami lotniczymi będą połączeniami cargo bez pasażerów. Ładunek przewozić będą samoloty Beta Alia. W pełni naładowana bateria pozwala takiej maszynie pokonać do 450 km. Ponowne naładowanie akumulatorów zajmuje około godziny.

Anders Kirsebom, dyrektor generalny Avinora, w komunikacie prasowym przyznał, że w chwili obecnej na świecie jest niewielu dostawców, którzy dysponują urządzeniami spełniającymi docelowe oczekiwania jego firmy.

“Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu w zakresie elektromobilności powstało wiele innowacyjnych rozwiązań stworzonych przez norweskie firmy. Mamy nadzieję skorzystać z tej innowacyjności w kolejnych zamówieniach, mimo że dziś nikt nie dysponuje gotowym dla nas rozwiązaniem” - zapowiedział Kirsebom.

W wyniku ogłoszonego przetargu Avinor chce zakupić ładowarki o mocy co najmniej 300 kW. W Stavanger instalacja ma pojawić się do końca maja, a w Bergen do połowy sierpnia tego roku.

Z Oslo Mieszko Czarnecki (PAP)

cmm/ zm/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
sterl
Do takich samolotów elektrycznych , ala dronów, nie potrzebne są lotniska..
pilsener
Zasięg mniejszy niż auta elektrycznego :) A będzie "tankowanie" w powietrzu?
to_i_owo
Zobaczcie co potrafi PR

Norwegia, jeden z największych producentów węglowodorów na ziemi jest uważane za państwo walczące o ekologie
:)))
sterl
A ma raptem 1% światowych zasobów gazu i my po to budujemy rurociągi gdy 87% zysku z wydobycia musi zostać w Norwegii..
po_co
W przypadku tak krótkich lotów nie taniej, prościej i efektywniej jest wybudować szybką kolej?
Wymyślanie koła na nowo to najgorszy sposób uzasadniania bezpodstawnych idei.

Jak uda się nam wytworzyć kompaktowe i pojemne baterie, a samoloty elektryczne będą w stanie bez problemu pokonywać odległości kilku tysięcy kilometrów,
W przypadku tak krótkich lotów nie taniej, prościej i efektywniej jest wybudować szybką kolej?
Wymyślanie koła na nowo to najgorszy sposób uzasadniania bezpodstawnych idei.

Jak uda się nam wytworzyć kompaktowe i pojemne baterie, a samoloty elektryczne będą w stanie bez problemu pokonywać odległości kilku tysięcy kilometrów, wtedy będzie można myśleć o ich włączaniu do floty - chociaż to też mija się z celem, bo ponownie jest to sztuka dla sztuki.

Dysponujemy kilkoma alternatywnymi i dużo bardziej wydajnymi źródłami energii, które nie wymagają jak wspomniałem wymyślania koła na nową, są czyste i możliwe do wdrożenia dzięki ulepszeniu istniejących już technologii.
sebast
Trzeba się spieszyć i wprowadzić ustawę patentowa.Jest jeszcze lepszy napęd niż sądzimy ,napęd magnesowy.Ustawa patentowa dbająca o wynagrodzenia dla ludności za pracę zdalna.Czy obowiązki mentalne.

Powiązane: Branża lotnicza

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki