REKLAMA

PKP musi zapłacić karę za opóźnienia i przepełnione pociągi. To siedem razy więcej niż rok temu

Alan Bartman2021-11-25 11:29Redaktor
publikacja
2021-11-25 11:29
PKP musi zapłacić karę za opóźnienia i przepełnione pociągi. To siedem razy więcej niż rok temu
PKP musi zapłacić karę za opóźnienia i przepełnione pociągi. To siedem razy więcej niż rok temu
fot. Tomasz Warszewski / / Shutterstock

Ministerstwo Infrastruktury w 2021 r. nałożyło na PKP Intercity 16 mln zł kary za liczne opóźnienia i przepełnione pociągi. To siedmiokrotnie więcej niż w ubiegłym roku.

Kara nałożona przez MI może jeszcze wzrosnąć. Dotyczy ona bowiem okresu ośmiu miesięcy w 2021 r. i była skutkiem nie dotrzymania przez PKP Intercity warunków umowy w zakresie opóźnień pociągów (łączni 7,57 mln zł) oraz niezgodnego zestawienia składów pociągów (6,79 mln zł), czyli sprzedaży biletów ponad stan.

Problem naświetliła posłanka partii Lewica Razem, Paulina Matysik, która jest jednocześnie szefową parlamentarnego zespołu ds. walki z wykluczeniem transportowym. Z odpowiedzi przekazanej przez ministerstwo wynika, że kara za bieżący rok jest już siedmiokrotnie większa i najwyższa od pięciu lat.

– Różnica w wysokości kar umownych naliczanych PKP Intercity przez Ministerstwo Infrastruktury w 2021 r. wobec poprzednich lat jest wynikiem znaczącego podwyższenia poziomu kar za poszczególne pozycje w ramach nowej, dziesięcioletniej umowy PSC. Liczba przypadków nieprawidłowości w zakresie świadczonych usług nie wzrosła, wręcz takich sytuacji jest mniej, jednak przewoźnik ponosi większe koszty z tego tytułu – przekonują przedstawiciele PKP Intercity cytowani przez portal Businessinsider.com

W odpowiedzi na interpelacje posłanki Matysik, wiceminister Andrzej Bittel wskazał również taryfikator zapisany w umowie z PKP Intercity. Wynika z niego, że najwyższa jednostkowa kara przyznawana jest za punktualność na wjeździe poniżej 90 proc. – 132 680 zł kary. Drugie tyle przewoźnik musi zapłacić, jeżeli punktualność spadnie poniżej 85 proc. oraz po 14 742 zł dodatkowo, jeżeli poziom spadnie poniżej 75 proc. Wysokie kary mogą grozić w przypadku braku udzielenia asysty osobie niepełnosprawnej – 111,6 tys. zł, oraz gdy PKP Intercity odwoła pociąg i nie zagwarantuje komunikacji zastępczej – 44 227 zł.

Źródło:

Redaktor Bankier.pl. Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się domowymi finansami i rynkiem pracy.

Tematy
Sprawdź ile możesz zyskać z Kontem Jakie Chcę

Sprawdź ile możesz zyskać z Kontem Jakie Chcę

Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
xiven
droższy prąd + te same ceny biletów = jeszcze bardziej przepelnione pociągi obcięte z wagonów
analizy
Mamy bardzo niepewną sytuację jakiej od dawna w Polsce i w Europie nie było, bo dotyczy to wielu obszarów od geopolityki, po zdrowotną, po gospodarczą, po wzajemnych relacji Polski wobec UE i USA. Ocena dziś przedstawianych na portalach informacji w tych zakresach należy do każdego z osobna. Na tym tle w najbliższych miesiącach Mamy bardzo niepewną sytuację jakiej od dawna w Polsce i w Europie nie było, bo dotyczy to wielu obszarów od geopolityki, po zdrowotną, po gospodarczą, po wzajemnych relacji Polski wobec UE i USA. Ocena dziś przedstawianych na portalach informacji w tych zakresach należy do każdego z osobna. Na tym tle w najbliższych miesiącach będzie się sytuować Cargo i GPW.
1. Zarząd cargo przyjął Sprawozdanie finansowe za 9 miesięcy 2021r. Wykazano stratę w wysokości 153,5mln zł oraz zmniejszono kapitał własny Spółki o 95,2 mln zł!!
Na koniec 2020r w sprawozdaniu wykazano środków pieniężnych 306mln zł, a na 30 września 2021r. tylko 130,2 mln zł!!
Jeżeli weźmie się pod uwagę, że pracowników jest ok. 15 tys. a średnia płaca niecałe 5 tys. to na miesiąc trzeba ok. 70 mln zł na wypłatę wynagrodzeń. Czyli te 130 mln wystarczyło na wypłatę za październik i listopad. Na grudzień może nie być wystarczająco środków na wypłatę, które wypłaci się 10 stycznia 2022r. Owszem cały czas będę wpływy z pracy przewozowej, ale będą i koszty bieżace, zobowiązania - nie wiadomo co będzie wyższe. Stąd chyba tak na cito ta sprzedaż złomowanego taboru. Ale tak na cito to ryzyko niskiej ceny. Od początku 2022r. będzie się pewnie można posilić nową linią kredytową.

2. Złe wieści w sprawie dwucyfrowej podwyżki cen energii elektrycznej, opis na stronie:
https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/fatalne-wiesci-dla-polakow-wzrosty-cen-za-prad-beda-dwucyfrowe/jzb4nhv
Zatem znacznie wzrosną koszty przewozów koleją, a przychody niekoniecznie.
Przypomnę, że od maja 2021r. do października 2021r. cena gazu wzrosła o 27,5% !

3. Bardzo niepokojąca jest sytuacja przygraniczna Polski i Ukrainy, opis na stronie:
https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/rosjanie-gromadza-sily-przy-granicy-z-ukraina-i-na-bialorusi/sty7sbg,79cfc278
Jestem mocno zaskoczony wielką różnicą gotowości wojska Rosji a NATO!
4. Parlament Europejski odrzucił prośbę Morawieckiego o wystąpienie w Strasburgu. ws Białorusi i Ukrainy, a to można być złym sygnałem dla Polski.
5. Ogromna ilość zachorowań na Covid, także wśród dzieci. Ostatniej doby prawie 500 zgonów.
6. Pogarszająca się sytuacja banków:
https://businessinsider.com.pl/finanse/podwyzka-stop-uderza-w-wyceny-obligacji-skarbowych-banki-licza-straty/sbm5m3t
Należy się liczyć ze spadkiem cen ich akcji.
Trzymać, czy sprzedać akcje?!! Bardzo trudna decyzja.
_xyz
Niech jeszcze im decyzje wyślą listem przez Pocztę Polską, to na pewna ją otrzymają i zapłacą.
wwojtekw
Gdzie ta kwota wpłynie? Na konto ministerstwa czy jako rekompensaty dla pasażerów w jakiejś formie? Pytanie retoryczne...

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki