REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

PGNiG: do Świnoujścia dotarła pierwsza dostawa amerykańskiego gazu

2022-05-14 14:20
publikacja
2022-05-14 14:20

Do Świnoujścia przypłynął tankowiec z ponad 65 tys. ton LNG, czyli z ponad 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji. To pierwsza czarterowa dostawa gazu od amerykańskiego Venture Global LNG, z którym PGNiG ma podpisane wieloletnie umowy na zakup paliwa - poinformowało w sobotę PGNiG.

PGNiG: do Świnoujścia dotarła pierwsza dostawa amerykańskiego gazu
PGNiG: do Świnoujścia dotarła pierwsza dostawa amerykańskiego gazu
/ PGNiG

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) poinformowało w sobotę, że do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu przypłynął tankowiec „Maran Gas Apollonia” z ładunkiem ponad 65 tys. ton LNG, czyli ponad 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji.

Jak podano, "to pierwsza dostawa zrealizowana statkiem wyczarterowanym przez PGNiG, a zarazem pierwszy ładunek, jaki Grupa odebrała od amerykańskiego Venture Global LNG, z którym ma podpisane wieloletnie umowy na zakup skroplonego gazu ziemnego".

"Do tej pory kupowaliśmy tylko ładunki LNG, które miały zapewniony transport. Teraz kupujemy gaz również bezpośrednio z terminali skraplających. To zdecydowanie poszerza nasze możliwości pozyskania LNG. Własna flota daje nam dostęp do rynku kontraktów free-on-board, a więc takich, w których to kupujący odpowiada za odbiór i transport LNG od producenta – podkreśliła, cytowana w komunikackie spółki, prezes PGNiG Iwona Waksmundzka-Olejniczak.

PGNiG poinformowało, że ładunek LNG, który dotarł w sobotę do Świnoujścia odebrano w terminalu skraplającym Calcasieu Pass w Luizjanie, należącym do amerykańskiej spółki Venture Global LNG. Od przyszłego roku PGNiG zacznie odbierać z tego terminalu 1,5 mln ton LNG (2 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) rocznie.

Przypomniano, że PGNiG ma też umowę długoterminową z Venture Global, która zakłada odbiór 4 mln ton (ok. 5,3 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) z terminalu skraplającego Plaquemines w Luizjanie.

"Już wkrótce, w ramach wieloletnich umów z PGNiG nasza firma będzie dostarczać LNG, które zaspokoi istotną część zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz. Dzięki temu, że kontrakty te zostały oparte na formule free-on-board, PGNiG będzie nie tylko odbiorcą, ale także regionalnym liderem w dostawach i handlu LNG" – zaznaczył prezes Venture Global LNG Mike Sabel.

PGNiG podkreśliło, że formuła free-on-board obowiązuje w obu kontraktach PGNiG z Venture Global LNG. To m.in. z myślą o ich realizacji PGNiG podpisała umowy na czarter tankowców do przewozu LNG. Osiem jednostek o pojemności 174 tys. ton skroplonego gazu ziemnego każda, zostanie zbudowanych na potrzeby Grupy. Pierwsze dwie wejdą do użytku w przyszłym roku, kolejne dwie – w 2024 r. a cztery pozostałe – w 2025 r. - podała polska spółka.

Jak podał PGNiG, Grupa zdecydowała się też wyczarterować trzy jednostki w tym roku, z czego dwie w pierwszym półroczu. "Jednym z nich jest +Maran Gas Apollonia+, której armatorem jest Maran Gas Maritime – spółka należąca do koncernu Angelicoussis Group. Maran Gas Maritimie będzie również armatorem dwóch z ośmiu gazowców budowanych dla PGNiG" - poinformowało PGNiG.

"Niedawno nasze firmy zawarły długoterminowe umowy czarteru dwóch tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego" – stwierdził, cytowany, wiceprezes Angelicoussis Group Sveinung J. S. Stohle.

Zwrócił uwagę, że obecną sytuacją na świecie takie partnerstwo "dwóch silnych europejskich firm jest bardziej istotne niż kiedykolwiek".

PGNiG podało, że LNG dostarczone przez „Maran Gas Apollonia” to już 17. dostawa LNG odebrana przez PGNiG w terminalu w Świnoujściu w br. i 165. od początku działania instalacji.

"Gazoport należący do Gaz-Systemu dysponuje od tego roku mocą regazyfikacyjną 6,2 mld m sześc. gazu rocznie (5 mld m sześc. w poprzednich latach). Dzięki kolejnym inwestycjom możliwości regazyfikacyjne terminalu wzrosną w 2024 r. do 8,3 mld m sześc. gazu rocznie. PGNiG zarezerwowało 100 proc. mocy regazyfikacyjnych instalacji" - zaznaczyła spółka.

PGNiG dodało, że 6 maja br. odebrało pierwszą dostawę LNG poza granicami Polski, która została dostarczona do terminalu LNG w Kłajpedzie na Litwie. Większość dostarczonego tam gazu została przesłana do Polski nowo otwartym gazociągiem Polska-Litwa, a cześć została zaoferowana na rynek państw bałtyckich.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisało w ubiegłym roku aneksy do umów z amerykańskimi spółkami Venture Global Calcasieu Pass i Venture Global Plaquemines dotyczące zakupu dodatkowych 2 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie przez 20 lat. W efekcie, łączny wolumen LNG, które PGNiG będzie odbierać od Venture Global LNG, wzrośnie do 5,5 mln ton rocznie, co odpowiada ok. 7,4 mld m sześc. po regazyfikacji.

GK PGNiG pełni kluczową rolę na polskim rynku gazu i jako lider odpowiada za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Prowadzi poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego i ropy naftowej, międzynarodowy obrót gazem, sprzedaż i dystrybucję, a także wytwarza ciepło i energię elektryczną. W skład Grupy wchodzi ponad 30 spółek, które zatrudniają 25 tys. pracowników. PGNiG działa m.in. w Polsce, na Litwie, w Norwegii, Pakistanie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jego akcje od 2005 r. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Venture Global jest długoterminowym dostawcą amerykańskiego LNG, produkowanego z gazu z północnoamerykańskich złóż tego paliwa. Pierwszy zakład Venture Global, Calcasieu Pass, rozpoczął produkcję LNG w styczniu 2022 r. Spółka rozwija dodatkowe moce skraplające w Luizjanie, które pozwolą na produkcję 60 mln ton LNG rocznie.

Grupa Angelicoussis ma 163 statki, m.in, masowce, tankowce i gazowce, z czego 13 jest w budowie.

Maran Gas Maritime to jednostka biznesowa Grupy Angelicoussis odpowiadająca za obsługę techniczną, operacyjną i handlową gazowców. (PAP)

autor: Anna Bytniewska

ab/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (13)

dodaj komentarz
pyton112
Zapomnieli tylko ze cena 2 razy wyższa niż za ruski gaz
jaszczura
ruskie klawiatury stukają
innox78
Ukraina juz zamkneła południową nitke rurociagu Przyjazn czy dalej bez nawet minutki opóznienia płynie z Rosji przez Ukraine mld sześcienne rosyjskiej ropy i gazy .Dzwoncie do Kijowa niech sie Zelenski nie wygłupia bo tu niby wojna od 2.5 miesiąca i nawołuja Ukriancy do natychmiastowego embarga a transfer rosyjski weglowodorów przez Ukraina juz zamkneła południową nitke rurociagu Przyjazn czy dalej bez nawet minutki opóznienia płynie z Rosji przez Ukraine mld sześcienne rosyjskiej ropy i gazy .Dzwoncie do Kijowa niech sie Zelenski nie wygłupia bo tu niby wojna od 2.5 miesiąca i nawołuja Ukriancy do natychmiastowego embarga a transfer rosyjski weglowodorów przez Ukraine idzie w najlepsze
jaszczura
martw się, czy hreczka będzie zimną, Wania
men24a
11 takich statków musi przypłynąć żeby dostarczyć 1 mld m3 gazu czyli niecałe 5 % zapotrzebowania Polski na gaz. Ponoć 2 tygodnie trwa rozładunek takiego statku, koszta i cena za gaz ściśle tajne.
"- O ile bezpieczeństwo energetyczne Polski nie wydaje sią zagrożone, to jednak inwestorzy reagują nerwowo na sytuację dotyczącą
11 takich statków musi przypłynąć żeby dostarczyć 1 mld m3 gazu czyli niecałe 5 % zapotrzebowania Polski na gaz. Ponoć 2 tygodnie trwa rozładunek takiego statku, koszta i cena za gaz ściśle tajne.
"- O ile bezpieczeństwo energetyczne Polski nie wydaje sią zagrożone, to jednak inwestorzy reagują nerwowo na sytuację dotyczącą gazu na europejskim rynku, bo o ile jego cena w USA wynosi ok. 7 dolarów za milion brytyjskich jednostek grzewczych to w Europie ta cena to 33-34 dolary - mówi Michał Stajniak, ekspert XTB. - Różnica w cenach jest tak duża, że Stanom Zjednoczonym opłacało się zmieniać kurs statków ze skroplonym gazem płynących do Azji, aby skierować je do Europy, pomimo to, że trzeba zapłacić kary azjatyckim kontrahentom"
olmert
Od początku tego roku LNG do Polski dostarczyło 6 statków z Kataru, 8 z USA oraz 2 z Nigerii.
zoomek
Z pewnością nasz sojusznik zechcąc zaszkodzić czekiście Putinowi sprzeda nam taniej niż Ruscy
Tak będzie - kochają nas.
....
...
..
.
No co k-wa? Pożartować nie można?
Taki śmiech przez łzy.
olmert
Tankowiec Maran Gas Apollonia jest zarejestrowany w Grecji, a był zbudowany w 2014 r. w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei.
od_redakcji
Przygotujcie się na dramatycznie wyższe ceny nośników energii, bo tak zakręci wami USA że wam oczy z orbit wyjadą. Ruble złote ruble kupię dobrze płacę. Albo inne bulionowe jedno uncjowe monety!
rekin1986
Nie wzrosną ostro ceny gazu przecież nie tylko z USA mamy podpisane umowy jeszcze dochodzi Saudi Aranco oraz Katarczycy więc nie kupujemy tylko w jednym miejscu poza tym dochodzi jeszcze krajowe wydobycie więc raczej kosmos nam nie grozi

Od kogo byśmy nie kupowali cena surowców i tak jest w dolarach więc na cenę surowca
Nie wzrosną ostro ceny gazu przecież nie tylko z USA mamy podpisane umowy jeszcze dochodzi Saudi Aranco oraz Katarczycy więc nie kupujemy tylko w jednym miejscu poza tym dochodzi jeszcze krajowe wydobycie więc raczej kosmos nam nie grozi

Od kogo byśmy nie kupowali cena surowców i tak jest w dolarach więc na cenę surowca nie mamy wpływu różnica może wynikać ewentualnie z kursu USD/ PLN

Powiązane: Terminal LNG w Świnoujściu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki