REKLAMA

Opłata cukrowa. Ceny napojów gazowanych gwałtownie wzrosły, sprzedaż spadła

2021-05-31 07:29
publikacja
2021-05-31 07:29
Opłata cukrowa. Ceny napojów gazowanych gwałtownie wzrosły, sprzedaż spadła
Opłata cukrowa. Ceny napojów gazowanych gwałtownie wzrosły, sprzedaż spadła
fot. Filip Blazejowski / / Gazeta Polska

Po wejściu w życie opłaty cukrowej w styczniu br., ceny napojów gazowanych wzrosły średnio o 32 proc. rdr, spadała natomiast ich sprzedaż o 23 proc. - wynika z najnowszych danych CMR. W odpowiedzi na opłatę część producentów zmieniła receptury, obniżając poziom cukru w produkowanych napojach.

Jak przypomina Centrum Monitorowania Rynku, opłata cukrowa od napojów słodzonych obowiązująca od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną. "Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju" - poinformowano.

CMR wskazało, że pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.

Według CMR, sprzedaż napojów gazowanych spadła w pierwszych miesiącach roku 2021 o 23 proc. rdr, przy wzroście średnich cen o ok. 32 proc. (z poziomu 3,36 zł do 4,44 zł za litr). "W podobnej skali rosną ceny wód smakowych ok. 29 proc. (z 2,51 zł na 3,23 zł za litr) przy 24 proc. spadku wolumenu sprzedaży. Dynamiki zmian w sprzedaży herbat mrożonych przyjmują mniejsza skalę, przy 10 proc. spadku wolumenu średnia cena za litr rośnie o 16 proc.

"Ciekawie zachowuje się sprzedaż napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową, odnotowały wzrost średniej ceny za litr o ok. 11 proc., ale bez negatywnego wpływu na wolumeny sprzedaży" - wskazał Tomasz Rydzewski z CMR.

Centrum podało, że opłata cukrowa wymusiła zmiany w strategiach produktowych części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostów cen rynkowych z nadzieją na pobudzenie popytu. Jednym z działań jest zmiana receptury napojów, która zmniejsza poziom lub całkowicie eliminuje cukier ze składu.

"Innym przykładem jest wzbogacanie napojów o soki owocowe (min. 20 proc. zawartości), co eliminuje konieczność ponoszenia części stałej opłaty tj. 50 gr za litr. Jeszcze inny sposób, po jaki sięgnęli producenci, to wprowadzanie mniejszych opakowań popularnych, flagowych produktów, redukując cenę jednostkową za butelkę i obniżając psychologiczną barierę cen" - wymienił Rydzewski.

Jak zaznaczył, natomiast rosnące ceny na półkach sklepowych pokazują, że producenci napojów słodzonych przerzucili nowe obciążenie podatkowe na konsumentów.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.(PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ skr/

Źródło:PAP
Tematy
Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Konto Firmowe i Karta przez rok za bezwarunkowe 0 zł

Advertisement

Powiązane: Żywność

Komentarze (28)

dodaj komentarz
juuulia
Mnie te szalone ceny zmobilizowały, żeby odstawić colę i słodkie napoje. Zwykła mineralna cisowianka wychodzi dużo taniej, nie szkodzi na zęby i nie tuczy więc same plusy a do smaku idzie sie przyzwyczaić.
arzab
"Rosnące ceny na półkach sklepowych pokazują, że producenci napojów słodzonych przerzucili nowe obciążenie podatkowe na konsumentów" - a rządzące zakłamane modry po raz kolejny wmawiają nam, ze po podwyższeniu opłaty reprograficznej ceny nie wzrosną ponieważ producenci wezmą ją na siebie ! Oni rzeczywiście "Rosnące ceny na półkach sklepowych pokazują, że producenci napojów słodzonych przerzucili nowe obciążenie podatkowe na konsumentów" - a rządzące zakłamane modry po raz kolejny wmawiają nam, ze po podwyższeniu opłaty reprograficznej ceny nie wzrosną ponieważ producenci wezmą ją na siebie ! Oni rzeczywiście nas mają za niedorozwiniętych !
harrytracz
Skoro tak dbają o nasze zdrowie to dlaczego nie zrobiono kampanii namawiającej do zaprzestania spożywania napojów słodzonych? Na billboardy "770 mld z UE" - kasa jest, na propagandę szczepionkową - kasa jest, to może zamiast podatku cukrowego kampania ?
antek10
Tylko reżimowe media nazywają podatek opłatą.
demeryt_69
Czy ta 'opłata cukrowa' w całości idzie na wypłaty socjalu?
bullman
Nie ,raczej do twoich ulubionych mośków
demeryt_69
Dlaczego nie słodzą napojów cukrem z trzciny cukrowej tylko 'sokiem' z kukurydzy?
demeryt_69
Ceny napojów gazowanych wzrosły? Dziwne, bo niegazowane napoje słodzone też podrożały, a gazowana woda staniała - litości, kto to pisze?

Bankier od jakiegoś czasu mocno ociera się o poziom tabloidu!
demeryt_69
Podobno coca-cola jest robiona z węgla, a ten kraj na węglu stoi :)

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki