REKLAMA

Opóźniony lot a prawa pasażera. Sprawdź, jak dostać odszkodowanie

Dominika Florek2022-07-05 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-07-05 06:00
Opóźniony lot a prawa pasażera. Sprawdź, jak dostać odszkodowanie
Opóźniony lot a prawa pasażera. Sprawdź, jak dostać odszkodowanie
fot. Tupungato / / Shutterstock

Twój lot miał opóźnienie? Możesz otrzymać nawet 600 euro odszkodowania od linii lotniczych. Sprawdź, o czym pamiętać podczas wakacyjnych podróży i co zrobić w przypadku, gdy samolot nie pojawia się na lotnisku o czasie. Jak wskazuje ekspertka z ECK, strajk na lotnisku nie zawsze jest podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania za opóźniony lot. 

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje pasażerom, jeżeli samolot przybył na miejsce docelowe co najmniej trzy godziny po czasie. Warto pamiętać, że oprócz odszkodowania przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym m.in. napojów, posiłków oraz noclegu (jeżeli opóźnienie się przedłuża). Tłumaczymy, w jakich sytuacjach pasażerowie powinni domagać się swoich praw od linii lotniczych.

Opóźnienie lotu a prawa pasażera

W przypadku opóźnionego lotu pasażerowie mają prawo do opieki. Linie lotnicze powinny zagwarantować posiłki oraz napoje dla osób oczekujących w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Podróżni mają także prawo do wykonania dwóch telefonów oraz wysłania dwóch e-maili. Nabycie przez pasażerów prawa do opieki w przypadku opóźnionego lotu uzależnione od jego okresu oraz długości trasy. Szczegóły przedstawiamy w tabeli poniżej. 

Prawo pasażerów do opieki – opóźniony lot

Długość opóźnienia

Dystans lotu

od 2 godzin

rejsy do 1500 km

od 3 godzin

loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości trasy pomiędzy 1500 a 3500 km

od 4 godzin

pozostałe loty (linie lotnicze spoza UE)

Źródło: opracowanie własne na podstawie ECK

Jeżeli czas oczekiwania na samolot przedłuża się o kilka godzin lub więcej, to przewoźnik lotniczy ma obowiązek zorganizowania noclegu dla pasażerów w hotelu. Dodatkowo klient powinien mieć możliwość wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletów a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Pasażerowie w przypadku opóźnionego lotu mają prawo do odszkodowania. Jego wysokość może wynieść od 250 do 600 euro (czyli pomiędzy 1180 a 2830 zł). Szczegółowe przepisy uregulowane zostały w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotów uzależnione zostały od długości lotów:

  • 250 euro – do 1500 km,
  • 400 euro pomiędzy 1501 do 3500 km,
  • 600 euro – powyżej 3000 km.

Jak tłumaczy ECK, pasażerowie mogą ubiegać się odszkodowanie w sytuacji, gdy ich lot opóźni się w miejscu docelowym o 3 godziny. Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa C-425/13) za moment, w którym samolot dotarł do miejsca docelowego, uznaje się otwarcie przynajmniej jednych drzwi.

Pomocnym narzędziem w celu oszacowania kwoty, o którą możemy się ubiegać w przypadku m.in. opóźnionego lotu, jest Kalkulator Praw Pasażera. Warto pamiętać, żeby w przypadku opóźnionego lotu zachować wszystkie dokumnety zwizazne z podróżą: kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket) czy zawiadomienie o opóźnieniu. 

Opóźniony lot – jak odzyskać pieniądze?

Zapytaliśmy ekspertów z Europejskiego Centrum Konsumenckiego przy UOKiK, w jaki sposób rozpocząć dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy nasz lot został opóźniony o ponad 2 godziny na trasie do 1,5 tys. kilometrów.

– W trakcie opóźnienia lotu przewoźnik musi zapewnić posiłki i napoje, a także dostęp do dwóch rozmów telefonicznych, SMSów/e-maili. Jeżeli tak się nie stanie i pasażerowie poniosą samodzielnie koszty, powinni zachować paragony/faktury, a następnie wysłać do linii lotniczej reklamację, domagając się zwrotu. Jeżeli zajdzie konieczność oczekiwania na lot w nocy, pasażerom przysługuje również nocleg, a także transport do miejsca zakwaterowania i z powrotem na lotnisko – podkreśla Joanna Izdebska, specjalistka ds. PR i komunikacji w ECK przy UOKiK. 

Kiedy linie lotnicze nie wypłacą odszkodowania?

Przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty w sytuacji, gdy opóźnienie miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, np. z powodu złych warunków atmosferycznych, klęski żywiołowej, strajku trzeciej strony (np. pracowników lotniska), ukrytych wad produkcyjnych samolotu, zderzenia samolotu z ptakiem czy ograniczenia w kontroli ruchu.

Jednak, jak zaznacza Joanna Izdebska, "warto wziąć pod uwagę, że nie wszystkie strajki zwalniają linię lotniczą z wypłaty odszkodowania. Wówczas trzeba dokonać indywidualnej oceny, biorąc pod uwagę m.in. charakter protestu, to, czy można było go przewidzieć, a następnie dokonać oceny na podstawie dostępnego orzecznictwa".

Warto zaznaczyć, że o odszkodowanie za opóźniony lot można się ubiegać, wysyłając reklamację do linii lotniczej operującej opóźniony lot. Turyści, którzy podróżują w ramach wyjazdu zorganizowanego, mają również możliwość skierowania swoich roszczeń do biura podróży.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

W przypadku opóźnienia lotu, aby uzyskać odszkodowanie, należy złożyć w formie pisemnej reklamację. Europejskiej Centrum Konsumenckie przy UOKiK podkreśla, że konsument powinien zachować potwierdzenie dokumentu. W składanej reklamacji dotyczącej opóźnienia lotu należy wskazać m.in.:

  • dane lotu,
  • kwotę, której domaga się osoba występująca o wypłatę rekompensaty. 

Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie złożonej przez pasażera reklamacji. Jeżeli przewoźnik nie odpowie we wskazanym czasie lub odmówi, konsument może zwrócić się do Rzecznika Prawa Pasażera lub do ECK Polska (jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE) lub do organu NEB z kraju, z którego zaplanowany był wylot odwołanego samolotu (w przypadku lotów odbywających się z innych lotnisk w UE).

Dominika Florek

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców. Tel.: +48 71 748 95 13

Tematy
Zyskaj 360 zł i oszczędzaj na 6% w Banku Millennium

Zyskaj 360 zł i oszczędzaj na 6% w Banku Millennium

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki