REKLAMA
JUŻ JUTRO

Kłopoty z odwołanym lotem? Możesz otrzymać do 600 euro odszkodowania

Dominika Florek2022-07-08 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-07-08 06:00
Kłopoty z odwołanym lotem? Możesz otrzymać do 600 euro odszkodowania
Kłopoty z odwołanym lotem? Możesz otrzymać do 600 euro odszkodowania
fot. People Image Studio / / Shutterstock

Odszkodowanie za odwołany lot – w ostatnich tygodniach to fraza odmieniana przez wszystkie przypadki. Liczne strajki pracowników branży lotniczej spowodowały szereg utrudnień w całej Europie. Dłuższy czas powrotu do domu z wakacji to nic przyjemnego. Jednak warto pamiętać o prawach pasażera. Podróżnym przysługuje odszkodowanie za odwołany lot.

Czasem może okazać się, że początkowo opóźniony o kilka godzin samolot otrzymuje nalepkę "cancelled" (z ang. anulowany). W sytuacji odwołania lotu dobrze jest znać swoje prawa i wiedzieć, jakich działań można oczekiwać od przewoźnika lotniczego. Jeżeli linie lotnicze nie zapewnią realizacji podstawowych praw pasażera, podróżni powinni zachować paragony np. za posiłki, napoje, nocleg lub nowy bilet. Na ich podstawie można wnioskować o zwrot kosztów. Sprawdź, o czym pamiętać w przypadku odwołania lotu. 

Odwołany lot – obowiązki linii lotniczych

Odwołanie lotu to dopiero początek zmartwień, gdy stoimy ze swoim bagażem na płycie lotniska i mamy świadomość, że kolejnego dnia o ósmej rano powinniśmy zameldować się w miejscu pracy po urlopie. O czym warto pamiętać? Na początek zacznijmy od praw pasażera. Zapytaliśmy ekspertów z Europejskiego Centrum Konsumenckiego o praktyczne porady w przypadku odwołania lotu m.in. jakich świadczeń mogą oczekiwać podróżni od linii lotniczych.

– Pasażerowie, którzy dowiedzieli się odwołaniu będąc na lotnisku, jeżeli w dalszym ciągu chcą dotrzeć do miejsca docelowego powinni, jak najszybciej skontaktować się z pracownikiem danej linii lotniczej prosząc o przebukowanie na pierwszy możliwy termin. Zdarzają się sytuacje, w których pasażerowie samodzielnie kupują nowy bilet, następnie domagają się za niego zwrotu od linii lotniczej, która odwołała ich pierwotne połączenie – nie rekomendujemy tego rozwiązania. Pasażerowie mogą mieć wówczas problem z uzyskaniem zwrotu za zakupiony samodzielnie bilet, ponieważ nie został im przydzielony przez przewoźnika – w takiej sytuacji będą mogli otrzymać zwrot za odwołane połączenie – wskazuje Joanna Izdebska, specjalistka ds. PR i komunikacji w ECK przy UOKiK.

Odwołany lot – jak odzyskać pieniądze?

Prawa pasażerów linii lotniczych dotyczą także konieczności zapewnienia przez przewoźnika lotniczego opieki dla podróżnych – np. podczas oczekiwania na lot zastępczy na lotnisku lub zaoferowania noclegu jeżeli alternatywny lot do miejsca docelowego zaplanowany jest na kolejny dzień. Klienci powinni otrzymać instrukcje od pracowników linii lotniczych lub lotniska obsługującego dany lot.

Jeżeli przewoźnik lotniczy nie zapewnia opieki dla pasażerów na miejscu to podróżni, którzy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami poniesionymi w wyniku odwołania lotu, powinni zachować paragony i faktury. Na ich podstawie można wnioskować do linii lotniczych o zwrot pieniędzy. 

–Jeżeli przewoźnik nie zadba o opiekę nad pasażerami w czasie oczekiwania na lot zastępczy i sami poniosą koszty posiłków i noclegu – wówczas powinni zachować paragony, a następnie wysłać reklamację linii lotniczej domagając się zwrotu – mówi Joanna Izdebska oraz dodaje, że podróżni mogą skorzystać ze wzorów reklamacji przygotowanych przez Europejskie Centrum Konsumenckie — dostępne są TUTAJ

Odwołanie lotu a zwrot kosztów

Dodatkowo Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przygotowało zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych. Można je znaleźć zakładce formularzy na stronie ECK.

– Powyższe uprawnienia dotyczą sytuacji, w których pasażerowie samodzielni kupili bilety w linii lotniczej. Jeżeli nasz lot stanowił element wyjazdu zorganizowanego, wówczas podróżny może mieć roszczenia wobec biura podróży – podkreśla Joanna Izdebska, specjalistka ds. PR i komunikacji w ECK przy UOKiK.

Trzy opcje powrotu 

Podsumowując, w sytuacju gdy linia lotnicza przekaże pasażerom informacje, o odwołaniu lotu to podróżni mają prawo do wyboru jednej z trzech opcji umożliwiającej dotarcie do miejsca docelowego. Mają prawo do:

  • zwrotu pełnego kosztu biletu,
  • zmiany planu podróży na dogodny termin,
  • zmiana planu podróży w najwcześniejszym możliwym terminie.

Pasażerowie, którzy są już na lotnisku i zdecydują się na zmianę planu podróży na najwcześniejszy możliwy termin - w czasie oczekiwania na lot zastępczy, są uprawnieni do opieki w formie posiłków i napojów, a jeżeli zajdzie taka konieczność również zakwaterowania. Mają również prawo do wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch SMS-ów lub e-maili. Realizacja wymienionych praw powinna być zagwarantowana przez linie lotnicze organizujące przelot.

Odszkodowanie za odwołany lot

Dodatkowo pasażerowie mogą mieć również prawo do odszkodowania pieniężnego w kwocie od 250 do 600 euro za odwołany lot – jego wysokość zależy od długości podróży, podaje Europejskie Centrum Konsumenckie. 

Wysokość odszkodowania

250 euro

loty do 1500 km

400 euro

loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km

600 euro

pozostałe loty

Źródło: opracowanie własne na podstawie ECK

Odszkodowanie za odwołany lot uzależnione jest od dystansu podróży. Wysokość odszkodowania waha się od 200 do 600 euro, czyli pomiędzy 1180 a 2830 zł. Odszkodowanie za odwołany lot wypłacane jest ”na bilet”, czyli jedną osobę. W tabeli powyżej przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące wysokości odszkodowania dla poszczególnych tras.

Odwołanie lotu a klasa podróży

Pasażer w niektórych sytuacjach może liczyć nie tylko na odszkodowanie za opóźniony lot. Dodatkowo linie lotnicze powinny zwrócić część kosztów biletu jeżeli przez odwołany lot podróżny został umieszczony w klasie niższej niż ta, na którą wykupił bilet. W przypadku lotów o długości do 1500 km będzie to 30 proc. ceny biletu, o długości pomiędzy 1500 a 3500 km to 50 proc. ceny biletu. Natomiast w przypadku lotów o długości większej niż 3500 km przewoźnik zobligowany jest zwrócić 75 proc. ceny biletu pasażerowi. Przepisy nie obowiązują w przypadku lotów pomiędzy europejskim terytorium państw UE a francuskimi departamentami zamorskimi. 

Inaczej wygląda sytuacja gdy pasażer z powodu odwołania lotu został umieszczony w klasie wyższej niż ta, na którą wykupił bilet. W takim przypadku linie lotnicze nie mają prawa oczekiwać nadpłaty od podróżnego. 

Prawa pasażera w przypadku odwołania lotu

Prawa pasażerów linii lotniczych w przypadku odwołania lotu, w tym prawo do odszkodowania oraz do otrzymania pomocy ze strony przewoźnika lotniczego, reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podróżny może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:

  • lot był w całości realizowany na terenie UE,
  • lot zaczynał się na terenie UE,
  • lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii - pod warunkiem że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

W tym miejscu warto przytoczyć, że zgodnie z prawem odwołany lot ma miejsce w sytuacji gdy, samolot wystartował, ale za względu na występujące okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko oraz lot, który nie rozpoczął się w ogóle.

Odwołanie lotu – kiedy linie lotnicze nie wypłacą odszkodowania?

Warto pamiętać, że odszkodowanie za odwołany nie przysługuje jeżeli przewoźnik poinformował pasażerów o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem tj. szybciej niż 2 tygodnie przez planowanym terminem wylotu. Podobnie jest w sytuacji, gdy linia lotnicza odwoła połączenie w ciągu 2 tygodni do lotu, ale zaoferuje loty zastępcze na określonych w przepisach warunkach.

Warto zaznaczyć, że o odszkodowanie za odwołany lot można się ubiegać wysyłając reklamację do linii lotniczej operującej lotem. Natomiast turyści, którzy podróżują w ramach wyjazdu zorganizowanego, mają również możliwość skierowania swoich roszczeń do biura podróży.

Dominika Florek

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców. Tel.: +48 71 748 95 13

Tematy
Wyprodukuj wodę pod własną marką

Wyprodukuj wodę pod własną marką

Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
margin50
Jesli zdecydujesz sie na dochodzenie swoich roszczen w stosunku do PLL LOT to absolutnie nie nalezy korzystac z pomocy Urzedu Lotnictwa Cywilnego, Wydanie decyzji administracyjnej to okolo 2 lata nastepnie LOT sklada odwolanie i ULC zmienia wlasna decyzje administracyjna na korzysc PLL LOT ( nastepne 2 lata). Czyli zapada rozstrzygniecie Jesli zdecydujesz sie na dochodzenie swoich roszczen w stosunku do PLL LOT to absolutnie nie nalezy korzystac z pomocy Urzedu Lotnictwa Cywilnego, Wydanie decyzji administracyjnej to okolo 2 lata nastepnie LOT sklada odwolanie i ULC zmienia wlasna decyzje administracyjna na korzysc PLL LOT ( nastepne 2 lata). Czyli zapada rozstrzygniecie we wlasnej sprawie , Nie jest to niezalezna instytucja a juz z pewnoscia nie chroni prwa pasazerow do czego zostala powolana.
Wniesienie sprawy od razu do Sadu Cywilnego jest najepszym rozwiazaniem.

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki