REKLAMA

Obalamy mity. Bankowość internetowa dla seniorów

Wojciech Boczoń2020-12-19 07:00analityk Bankier.pl
publikacja
2020-12-19 07:00

Wokół bankowości internetowej i mobilnej narosło wiele mitów i budzących wątpliwość  informacji. Tymczasem są to wygodne  kanały obsługi rachunków bankowych. W poniższym artykule rozprawiamy się z niektórymi mitami i potwierdzamy fakty.

Obalamy mity. Bankowość internetowa dla seniorów
Obalamy mity. Bankowość internetowa dla seniorów
fot. elenabsl / / Shutterstock

Z najnowszych danych wynika, że banki mają już 19 mln cyfrowych klientów. To osoby, które na co dzień korzystają z bankowości internetowej i mobilnej. Nadal jednak pojawiają się pewne sprzeczne informacje, które mogą poddawać pod wątpliwość bezpieczeństwo korzystania z tych kanałów. Spróbujemy je rozwiać. A jeśli  już dobrze znasz poniższe fakty, podziel się artykułem z kimś, kto Twoim zdaniem powinien go przeczytać.

1. Policjant może prosić o wycofanie oszczędności z banku w obawie przed hakerami - MIT

Policja nigdy nie prosi o wycofanie pieniędzy z rachunku bankowego. Nie umawia się też na akcje z cywilami. Jeżeli ktoś dzwoni, podając się za policjanta i przekonuje, że trzeba pilnie wypłacić pieniądze z banku, możemy być pewni, że to próba oszustwa. W razie wątpliwości rozłączmy się i zadzwońmy na bankową infolinię. Próba wyłudzenia pieniędzy w ten sposób to tzw. metoda "na policjanta". Oszuści stosują też inne socjotechniki – na przykład przekonują, że dzwoni wnuczek i prosi o wsparcie finansowe (słynna metoda „na wnuczka”). 

2. Banki informują o atakach hakerskich e-mailem lub SMS-em i proszą o zalogowanie się na konto – MIT

Banki nie informują nigdy klientów e-mailem o ataku hakerów. Jeżeli dostaniemy wiadomość z informacją o zablokowanym rachunku, której nadawca prosi o pilne zalogowanie się do konta, powinna zapalić się nam lampka ostrzegawcza. Oszuści często podszywają się pod banki i inne instytucje, tworzą fałszywą korespondencję i stronę banku lub innego podmiotu (np. operatora telefonicznego). Jeżeli tam wejdziemy i podamy dane do logowania, to informacje te wpadną w ręce złodziei. Metoda oszustwa polegająca na podszywaniu się pod bank nazywa się phishingiem. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście Phishing - jak się przed nim zabezpieczyć?

3. Pieniądze zgromadzone w banku są bezpieczne – FAKT

Pieniądze zgromadzone w banku podlegają ochronie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Oszczędności do kwoty 100 tys. euro są chronione w całości. Jeżeli ktoś przekonuje nas, ze trzeba szybko wypłacić pieniądze, bo bank upada – nie musimy się obawiać o swoje oszczędności. Nawet gdyby doszło do bankructwa, BFG zwróci nam oszczędności. Dlatego z rezerwą należy podchodzić do wszelkiego rodzaju informacji, które nakłaniają nas do gwałtownych ruchów i wypłaty pieniędzy z rachunków.

4. Bankowość możesz obsługiwać w telefonie – FAKT

W ostatnich latach banki udostępniły nowy kanał obsługi rachunków – za pomocą aplikacji w smartfonach. Z rozwiązania tego korzysta już 13 mln klientów banków. Za pomocą aplikacji można wykonywać większość operacji, które wykonujemy w komputerze. Dodatkowo program mamy zawsze pod ręką, tak samo jak telefon. Do obsługi rachunku wystarczy więc dziś z powodzeniem smartfon.

5. Bankowość w telefonie jest niebezpieczna – MIT

Dostęp do programu bankowego jest zabezpieczony hasłem lub biometrią (odcisk palca). Dodatkowym zabezpieczeniem jest z reguły blokada telefonu – PIN, biometria lub tzw. wzór wężyk. Nawet jeśli zgubimy telefon, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że złodziejowi uda się przełamać te zabezpieczenia. A nawet jeśli – nie wycofa pieniędzy z rachunku, bo nie będzie znał mobilnego kodu PIN autoryzującego transakcje.

6. Telefonem możesz zapłacić za zakupy – FAKT

Telefon z powodzeniem może zastąpić tradycyjną kartę płatniczą. Za jego pomocą możemy płacić zbliżeniowo w sklepie (dzięki Google Pay i Apple Pay), wypłacać pieniądze z bankomatów (Blik) i płacić w internecie (także Blik). Rozwiązania te są już w powszechnym użyciu. Aby płacić za zakupy online czy w sklepie wystarczy pobrać i skonfigurować aplikację mobilną swojego banku. Są one dostępne w oficjalnych marketach z aplikacjami – Google Play i AppStore. Proces instalacji i konfiguracji jest prosty – wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie.

7. Bankowość internetowa wymaga zainstalowania dodatkowych programów – MIT

Żeby korzystać z banku w komputerze, nie trzeba instalować dodatkowych programów. Wystarczy zwykła przeglądarka internetowa (np. Google Chrome, Firefox lub Opera). Jeśli ktoś przekonuje nas, np. w otrzymanym e-mailu czy SMS-ie, że trzeba pobrać i zainstalować dodatkowe oprogramowanie, powinniśmy zachować czujność. Może się okazać, że jest to próba oszustwa. Jeżeli mamy wątpliwości co do autentyczności korespondencji – zadzwońmy do banku.

8. Zakupy online są niebezpieczne – MIT

Z zakupów online korzystają na co dzień miliony Polaków. By nie dać się oszukać, należy przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim kupujemy w sklepach, które mają dobrą renomę, korzystamy ze sprawdzonych marek i czytamy regulaminy sklepów. Nie powinniśmy też nikomu podawać poufnych danych. Dane do płatności (kartą lub Blikiem) podajemy jedynie w bramce obsługującej płatności naszego sklepu. Najprościej jest płacić za pomocą Blika – wystarczy wpisać w formularzu sześciocyfrowy kod z aplikacji i zatwierdzić operację. Ale płatności kartami też mają swoje zalety. W ramach każdej karty Visa i Mastercard działa usługa chargeback, dzięki której w razie problemów możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy. 

Artykuł jest częścią projektu „Bankowość internetowa od podstaw” przygotowanego we współpracy z Santander Bank Polska.

Źródło:Materiał we współpracy
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r. Tel. 881 083 389.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki