Nowe silniki Fiata będą produkowane w Polsce

W 2018 r. koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) uruchomi w Bielsku-Białej produkcję dwóch nowych silników benzynowych - poinformowała w czwartek firma. Nowe silniki mają korzystać z innowacyjnych rozwiązań i spełniać wyśrubowane normy ekologiczne.

(fot. Tomasz Paczos / FORUM)

Chodzi o trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra oraz - w przyszłości - czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra.

Jednostki te należą do nowej globalnej rodziny małych silników FCA o nazwie FireFly. Te małe, ale mocne jednostki charakteryzują się najwyższym w swoich segmentach momentem obrotowym, niskim zużyciem paliwa oraz zredukowaną emisją CO2 - poinformowała w czwartek rzeczniczka FCA w Polsce Beata Dziekanowska.

Przedstawiciele FCA zapewniają, że nowe silniki będą wysoko zaawansowane technologicznie i mają być odpowiedzią na proekologiczną politykę Unii Europejskiej.

Produkcja zostanie uruchomiona za niespełna dwa lata w bielskiej fabryce FCA Powertrain, gdzie obecnie wytwarzane są silniki wysokoprężne Multijet 1,3 oraz dwucylindrowe silniki benzynowe 0.9 TwinAir.

FCA nie podał prognozowanych kosztów przedsięwzięcia - formalnie będzie to kontynuacja prowadzonej już w Bielsku-Białej inwestycji.

Gdy ponad sześć lat temu Fiat uruchamiał w Bielsku produkcję silnika TwinAir, koszty przygotowania i wdrożenia jego produkcji szacowano na ok. 350 mln euro. Teraz bielska fabryka rozpocznie przygotowania do produkcji kolejnych silników.

Produkcja nowych silników zaprojektowanych przez FCA została powierzona zakładowi w Bielsku-Białej z uwagi na doświadczenie, know-how oraz wyniki osiągnięte przy produkcji dwucylindrowego silnika benzynowego - powiedziała rzeczniczka.

O inwestycji Fiata wypowiedział się również wicepremier Mateusz Morawiecki. Wskazał, że łącznie Fiat ma zainwestować do 250 mln euro, w pierwszej fazie - w najbliższych miesiącach - 100 mln euro. Zdaniem Morawieckiego inwestycja ma ogromny potencjał, nawet do znacząco ponad 1 mld zł.

W ub. roku produkcja w bielskiej fabryce sięgnęła 405 tys. egzemplarzy silników, a plan na 2016 rok zakłada wyprodukowanie ok. 420 tys. sztuk. Wielkość produkcji po rozpoczęciu w 2018 r. wytwarzania nowych silników, będzie zależna od zapotrzebowania. FCA zakłada, że obecna roczna wielkość produkcji w bielskim zakładzie będzie co najmniej utrzymana.

Uruchomienie produkcji nowych silników w Bielsku-Białej ma być kolejnym etapem rozwoju i unowocześniania jednostek benzynowych oferowanych przez FCA. Silniki z Bielska montowane są obecnie nie tylko w samochodach wytwarzanych przez ten koncern, ale także w modelach innych producentów, jak General Motors czy Tata.

Obecnie silniki z Bielska-Białej są stosowane w samochodach FCA: fiat 500, 500 L, 500 X, fiorino, qubo, strada, panda, punto, doblo, alfa romeo MiTo, lancia ypsilon, a także w oplach corsa i meriva oraz modelu vista, wytwarzanym przez koncern Tata. Na razie nie wiadomo, w jakich modelach montowane będą nowe silniki.

Bielska fabryka FCA Powertrain zatrudnia obecnie ponad tysiąc osób. Koncern nie podał, na ile nowa inwestycja może wpłynąć na wielkość zatrudnienia. Uruchomienie wiosną 2010 r. produkcji silników TwinAir w Bielsku-Białej otrzymało pomoc publiczną, z czym wiązały się m.in. warunki związane z zatrudnieniem.

W 2009 r. rząd przyjął czteroletni program wsparcia finansowego dla uruchomienia produkcji małych silników benzynowych w Bielsku-Białej. Inwestor deklarował wówczas, że zainwestuje ponad 673 mln zł, utrzyma produkcję przez pięć lat i stworzy 400 miejsc pracy; później wymagany pułap zatrudnienia zmniejszono do 280 osób.

Korzenie bielskiego zakładu sięgają XIX wieku. Od lat 50. Ub. wieku produkowano tam m.in. silniki do samochodów Syrena i silniki do łodzi; od lat 70. także "maluchy" i silniki do nich, a później fiata cinquecento. Od 2003 r. zakład wytwarza silnik multijet 1,3, którego do lutego br. wyprodukowano już 6 mln egzemplarzy.

Po 2000 r. bielska fabryka była wspólną własnością Fiata i General Motors (po 50 proc. udziałów), jednak w toku przygotowań do produkcji silnika twinair Fiat odkupił udziały GM. Obecnie zakład FCA Powertrain w Bielsku-Białej należy w 100 procentach do grupy FCA. (PAP)

mab/ mtb/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 2 ~Dżejms

Nie wiem czy to idzie w dobrą stronę. Jaka będzie żywotność takich silników? Nie lepiej wielkie a niewysilone i trwałe? Ja mogę kupić mniej dynamiczne auto aby trwałe było. Z resztą to w większym silniku może być spory moment mimo niby niskiej mocy a wiadomo że kupuje się konie mechaniczne a jeździ momentem obrotowym.

! Odpowiedz
0 3 ~StanRS

Właśnie o to chodzi żeby trwałe nie było. Facet czy baba z Europy zachodniej ma kupić auto, pojeździć 3-4 lata, a potem sprzedać, najlepiej do Polski czy innych bantustanów w Europie wschodniej, lub do Afryki.
Kiedyś Mercedes produkował tą swoją "beczkę", i rekordziści, taryfiarze przejeżdżali nawet 1 milion kilometrów! Prawie nic się nie psuło, z wyjątkiem materiałów eksploatacyjnych typu klocki hamulcowe, oleje itd. Spowodowało to, że Mercedes wpadł w kłopoty finansowe. Od tamtego momentu koncerny samochodowe wyciągnęli "wnioski".

Podobnie jest z pralkami, lodówkami, komputerami. Ma działać niewiele dłużej niż jest gwarancja. Już przez inżynierów jest tak zaprojektowane, żeby się psuło.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 2 ~silvio_gesell

Tylko leasing. Rzeczy się starzeją i należy płacić za czas - bo czas to pieniądz.

! Odpowiedz
6 7 lasekdrugi

Czy dobrze rozumiem ? :
Rząd chwali się że fiat kończy produkować stare silniki a zacznie nowe , tak ?
aby to zrobić musi zmodernizować linie , wiec to są inwestycje odtworzeniowe.
No w ramach optymalizacji podatkowej przeksięgują poniesione we Włoszech koszty R&D, wdrożenia etc i wyjdzie inwestycja na 350 milionów z Perspektywą do miliarda jak mówi Minister ds Spowalniania Rozwoju.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 4 ~nklk

W 2009 r. rząd przyjął czteroletni program wsparcia finansowego dla uruchomienia produkcji małych silników benzynowych w Bielsku-Białej. Inwestor deklarował wówczas, że zainwestuje ponad 673 mln zł, utrzyma produkcję przez pięć lat i stworzy 400 miejsc pracy; później wymagany pułap zatrudnienia zmniejszono do 280 osób.

! Odpowiedz
5 4 ~ducato

Chyba składane, ktoś się pomylił w tytule artykułu :)

! Odpowiedz
4 6 ~Pimpek

Chyba nie wiesz jak wygląda proces produkcyjny silników. Więc lepiej się nie wypowiadaj.

! Odpowiedz
1 3 ~ducato odpowiada ~Pimpek

Jak walą z surówki to zwracam honor, mój błąd. Pzdr.

! Odpowiedz
1 1 ~Pimpek odpowiada ~ducato

Mordę strzępić, a potem dopiero ewentualnie przepraszać - jak rasowy polityk.

! Odpowiedz
2 1 ~engine_spec odpowiada ~ducato

Jakżeś taki spec to powiedz skąd wiesz, że kluczowe podzespoły silnika - blok, wał, głowica - będą obrabiane na miejscu a nie sprowadzane z Włoch?

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl