REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Nowe nawyki konsumentów przetrwały lockdowny

Ignacy Morawski2021-08-06 07:39główny ekonomista „Pulsu Biznesu” i dyrektor SpotData
publikacja
2021-08-06 07:39
Nowe nawyki konsumentów przetrwały lockdowny
Nowe nawyki konsumentów przetrwały lockdowny
fot. Ivan Kruk / / Shutterstock

W bardzo wielu dziedzinach gospodarki ludzie zadają sobie pytanie, czy znaczące zmiany w zachowaniach klientów są zjawiskiem trwałym, czy przejściowym. Niektóre firmy, na przykład restauratorzy, kiniarze czy hotelarze, zadają to pytanie z obawami. Inne, jak producenci mebli i farb, firmy logistyczne czy e-commerce - z nadziejami.

Na tej ostatniej dziedzinie chciałbym dziś się skupić. Najnowsze dane pokazują bowiem, że mimo pełnego otwarcia sklepów w Europie aktywność konsumentów w Internecie jest wciąż bardzo wysoka, dużo wyższa niż implikowały trendy sprzed 2020 roku.

Puls Biznesu

Statystyki dotyczące e-commerce trzeba niestety sklejać z różnych źródeł, nie ma jednej, powszechnie akceptowanej miary. Pewien wgląd w wielkość sprzedaży internetowej możemy mieć dzięki danym dotyczącym sprzedaży detalicznej w podziale na branże. GUS i Eurostat wyróżniają branżę o kodzie PKD 4791, nazwaną „sprzedaż prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej i przez Internet”. Taki kod mogą, choć nie muszą, mieć sklepy internetowe. W praktyce są to firmy, które specjalizują się w handlu internetowym zróżnicowanymi towarami. Ich łączny udział w wielkości sprzedaży internetowej szacuję, na podstawie różnych źródeł, na ok. 50 proc., więc jest to w miarę reprezentatywna grupa.

W czerwcu sprzedaż w tego typu sklepach spadła o 0,6 proc. miesiąc do miesiąca, co związane jest z otwarciem sklepów stacjonarnych. Tak wynika z danych Eurostatu (który dostaje je od urzędów statystycznych krajów członkowskich). Znacznie ważniejszy jest jednak fakt, że poziom sprzedaży internetowej znajduje się wciąż dużo powyżej trendu sprzed 2020 roku. Pokazałem to na wykresie. W Polsce jest to 54 proc. powyżej trendu, w Niemczech 22 proc., a w całej UE średnio 26 proc.

Dane te są w miarę spójne z wynikami innego badania, które GUS prowadzi wśród wszystkich firm, nie tylko handlowych i tym bardziej nie tylko internetowych. Pyta w nim o wielkość sprzedaży detalicznej oraz sprzedaży detalicznej przez Internet. W czerwcu tego roku udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej ogółem wynosił 8,1 proc. wobec 5,6 proc. w styczniu 2020 roku. Oznacza to wzrost o 44 proc. Biorąc zaś pod uwagę fakt, że ogólna sprzedaż się zwiększyła, w ujęciu wartościowym wzrost sprzedaży internetowej jest zbliżony do 45-50 proc. Oznaczałoby to, że cały rynek handlu detalicznego w sieci znajduje się ok. 30-35 proc. powyżej trendu sprzed pandemii (trend wzrostowy wynosił prawdopodobnie ok. 10-15 proc. rocznie).

W ten sposób korzystając z różnych źródeł danych możemy dojść do podobnego wniosku. Mimo otwarcia sklepów stacjonarnych udział handlu w sieci istotnie się zwiększył. Nie ma pełnego powrotu do starych nawyków.

Z podobną sytuacją możemy mieć do czynienia w innych dziedzinach. Pewne nawyki konsumentów mogły ulec trwałej zmianie, nawet jeżeli efekt pandemii będzie się powoli zmniejszał w długim okresie. Podejrzewam, że do największej liczby zmian dojdzie w takich dziedzinach, jak długodystansowe podróże służbowe (będzie ich mniej) czy rozrywka cyfrowa (będzie jej więcej). Nie jest to jednak lista zamknięta. Otwarte pozostaje pytanie o model świadczenia usług zdrowotnych, nawyki dotyczące przebywania w restauracjach, podróży wypoczynkowych itd.

Nie sądzę, by świat się zmienił radykalnie, ale uruchomione zostały procesy, które mają odczuwalny wpływ na firmy i ich modele biznesowe.

Źródło:
Ignacy Morawski
Ignacy Morawski
główny ekonomista „Pulsu Biznesu” i dyrektor SpotData

Pomysłodawca projektu i szef zespołu SpotData. Przez wiele lat pracował w sektorze bankowym (WestLB, Polski Bank Przedsiębiorczości), gdzie pełnił rolę głównego ekonomisty. W latach 2012-16 zdobył wiele wyróżnień w licznych rankingach, zajmując m.in. dwukrotnie miejsce na podium konkursu na najlepszego analityka makroekonomicznego organizowanego przez "Rzeczpospolitą" i Narodowy Bank Polski. W 2017 roku znalazł się na liście New Europe 100, wyróżniającej najbardziej innowacyjne osoby Europy Środkowej, publikowanej przez „Financial Times”. W 2019 r. wyróżniony przez ThinkTank jako jeden z 10 ekonomistów najbardziej słuchanych przez polski biznes. W tym samym roku projekt SpotData, który założył, został nominowany do nagrody GrandPress Digital. Absolwent ekonomii na Uniwersytecie Bocconi w Mediolanie i nauk politycznych na Uniwersytecie Warszawskim.

Tematy
Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Koronawirus a gospodarka

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki